driftig

Als mijn zoontje van 1 zijn zin niet krijgt dan wordt hij driftig. Hij werpt zich op de grond en gaat hard gillen. De eerste keer schrok ik erg en zette ik hem in de box, omdat ik niet wist wat ik ermee aan moest. Daar werd hij al snel stiller. Maar het is nu zeker drie a vier keer per dag dat hij boos wordt. Wat kan ik doen, zonder dat ik hem meteen zijn zin geef om ervan af te zijn. En is dit gedrag normaal? Verder is hij momenteel heel jengelig. Kan geen kant op!
Eva

Hoi Eva,

Heel herkenbaar die driftbuien. Bij mijn 3 zonen begon dat ook na een maand of 18. Begin van de peuterpubertijd.
Het gezegd is ook; Ik ben twee, en ik zeg nee!!!!!
Ze gaan gewoon ontdekken dat ze zelf ook een eigen willetje hebben, maar kunnen dat nog niet volwassen uiten, dus doen ze het zo.
Ik heb zelf altijd geprobeerd om niet van alles strijd te maken.
Niet te veel keuze mogelijkheden, maar vb 2 soorten beleg op tafel en dan zelf laten kiezen, ik koos welke er op tafel stonden, maar zij mochten bazen over wat ze kregen.
Wel consequent blijven, gekozen is gekozen.
Kwam er toch een driftbui ( elke dag wel minstens 1), dan maar even lekker uitrazen en negeren. Daarna maakten we het weer innig goed, want er helemaal zelfstandig uitkomenis moeilijk.
Troost het gaat met 2 1/2- 3 jaar vanzelf weer over, als er wat verstand bij komt.

Succes sandra

hoi als mijn zoontje een drift bui heeft zet ik em in zn bedje
en laat hem daar f uitrazen
hij kan daar zich zelf geen pijn doen en komt meestal snel tot bedaren
ik denk dat het ook temaken heeft dat ze wat  willen en het niet lukt of niet weten hoe
ze het moeten doen
maar je kan het ook negeren
vind ik zelf soms moeilijk
je kan je kind op dat moment ook afleiden met speel goed
of wat anders
nou sterkte

Hoi,

Mijn brave schatje van 22 maanden, vertoont ook wat ander gedrag de laatste tijd. Maar een echte driftbui valt meestal om te buigen. Als ze boos is, slaat ze een keer flink op de tafel en kijkt me heel boos aan. Ik benoem haar boosheid en benoem wat ik zie en wat ze doet. Als ze een oostindische bui heeft dan probeer ik met een geintje haar te porren. Misschien zal mijn tijd nog komen. Succes in ieder geval!

Onze zoon van 22 maanden kan soms ook erg boos reageren als hij zijn zin niet krijgt. Dit uit zich in schreeuwen, huilen of stampen. Ik benoem het inderdaad zoals Ankie heeft geschreven. Daarnaast helpt afleiden bij ons heel goed.
Succes!

Eén jaar oud is nog maar heel klein om al allerlei pedagogisch verantwoorde dingen in de strijd te gaan gooien... Kindjes zo jong kunnen nog niet zo heel veel leren wat dat betreft, hun hersentjes zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld om 'waarden en normen' te begrijpen.
Als mijn zoontje boos wordt, is dat vaak omdat hij iets wil wat niet lukt. Dus dan vraag ik hem gewoon heel rustig of ik moet helpen. Meestal zegt hij ja en help ik hem even of laat hem zien hoe iets moet en dan gaat hij gewoon weer verder spelen.
Als het gaat om iets wat niet mag van mij, kan hij ook heel boos worden. Dan zeg ik gewoon "Nee, dat mag niet" en haal ik hem daar weg en leid hem af met iets anders.

Ik denk dat het op deze leeftijd belangrijk is dat je snel ingrijpt en het niet uit de hand laat lopen tot een volledig overstuur kindje. Als mijn zoontje vaak achter elkaar boos wordt, is dat meestal een teken dat hij moe is. Dus dan gaat hij lekker naar bed of gaan we even iets rustigs doen zoals een wandelingetje maken in de kinderwagen.
Of hij heeft honger en dan helpt een stukje brood of fruit heel goed.

Groetjes,
Helena

Terug
Bovenaan