driftkop

mijn zoon van anderhalf kan zo'n driftkop zijn, dit heeft hij sinds een week of twee.
wanneer hij zijn zin niet krijgt gooit hij met dingen die voor het grijpen ligt bij hem.
dit gebeurt toch steeds vaker op een dag, ik laat niet over me heen lopen en zet hem dan wel op de trap en laat echt duidelijk merken dat ik zijn gedrag niet goed keur.
wanneer hij op de trap gezeten heeft maken we het weer goed maar een tijdje later is het weer raak. speelgoed heeft hij zat maar hij wil altijd met iets spelen wat niet mag zoals de kaarsen die bij mij in de kamer staan.
wat kan ik hieraan doen??
 
Hoi,
Ik heb helaas geen oplossing voor je probleem, maar ik ben iemand die erg met je meevoelt. Ik heb een dochtertje van bijna 1,5. Superlief, maar erg driftig en ze weet zelf erg goed wat ze wil. Dat zijn dus niet de dingen die ik graag zou willen. Zo gooit ze zich zeer regelmatig op de grond als ze haar zin niet krijgt. ook luistert ze niet, ja, heel af en toe. ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen, ik zie mezelf al helemaal bij zo'n opvoedvrouw zitten over een paar jaar.
Wat ook frusterend is, is dat als ik boos word het helemaal geen indruk bij haar maakt, ze staat dan lief te lachen.
Maar ja, al met al, is het wel een klein schatje, maar dat is jouw zoontje vast ook
Nou ja, je hebt niet zoveel aan mijn reactie, maar we blijven hopen op de gouden tip!
Groeten Wendy
 
Vooral met 1,5 tot 3 jaar is mijn kind ook  heel erg geweest. Vooral schreeuwen en dan drong ik ook niet tot hem door of hij luisterde gewoon niet.

Ik zette hem dan gewoon op de mat en als hij zich dan nog verder misdroeg of bleef gillen, dan zette ik hem in zijn ledikant en deed gewoon de deur dicht.

Ik moet zeggen dat dat wel heeft geholpen. Mijn kind vond het vooral moeilijk om te communiceren.
Hij wist heel goed wat hij wilde, maar kon dat niet duidelijk maken aan ons. Daardoor werd hij dan driftig.

Ik heb toen iedere keer consequent gezegd: zeg wat je wil en ga niet schreeuwen, schoppen of gooien met spullen. Uiteraard kon dit pas na  zijn 2,5e jaar en hij begon te praten. Daarvoor kon hij dat niet.
Ik heb toen ook bewust als hij het goed vraagt en zegt veel zaken goed gevonden, om hem zo te stimuleren om te praten en niet te gillen, slaan of boos te worden.
Toen dat eenmaal beter ging, moesten wij natuurlijk de grens van wat mag weer terugbrengen. Dat doen wij nu langzamerhand in het afgelopen jaar.

Nu gaat het heel goed. Hij is bijna 4. De echte driftbuien met krijsen zijn over, maar hij kan als hij boos is of het niet eerlijk vindt, nog wel gooien met spullen. Dan gaat hij weer naar de mat. Tja hij moet toch leren dat sommige dingen mogen en andere niet.
Wel probeer ik soms met hem te 'onderhandelen'als hij iets wil, om zo goed gedrag te belonen. We maken dan een duidelijke afspraak waar ik hem ook aan houd. En meestal werkt dat wel.

Dus er is nog hoop moeders!~Probeer consequent te blijven, ik heb ook vaak met de handen in mijn haar gestaan of op het punt om hem een ontzettende schop te geven,maar dat doe je uiteraard niet. Daarom zetten wij hem dan maar apart op zijn kamer in zijn bed.

Geloof me als je conequent blijft gaat het over (nu lachen wij erom, maar toen stond mijn man wel eens klaar met hem en de koude douche al aan......., natuurlijk hield ik hem dan net tegen....).

gr mama van MD


en Succes!

 
Terug
Bovenaan