Drinkbeker

<p>Hoihoi,</p><p>Mijn 2 jarige dochtertje drinkt der water en melk nog steeds uit een babyfles. Nou vind ik der melk niet zo erg maar der water of thee probeer ik overdag dus in een beker. Heb een tuit, rietjes normale beker geprobeerd. Maar het lijkt alsof ze niet begrijpt hoe je het water eruit moet zuigen en normale beker vind ze wel spannend maar word nog knoeiboel. </p><p>Hoe hebben jullie dat aangepakt en welke beker raden jullie aan?</p><p>Thanks!</p>
 
Ik denk dat het toch een kwestie van veel oefenen is. Ik bood ze vanaf 6 maanden al regelmatig een Munchkin beker of tuitbeker aan. Ging al snel goed! De rietjesbeker duurde langer. Maar ik denk dus gewoon veel aanbieden.
En de fles op een gegeven moment ook gewoon weg doen.
De meeste kindjes kunnen met 2 jaar ook wel uit een gewone beker drinken, dus dat zou ik vooral aanbieden als ik jou was. In het begin wat geknoei ja.. maar dat wordt vanzelf minder.
 
Inderdaad gewoon de fles weggooien. Dat is met 2 jaar echt niet meer nodig. Dan leert ze het gauw genoeg hoor, ze gaat heus drinken als ze dorst heeft. En met 2 jaar is het echt geen ramp als ze 3 dagen wat minder drinkt.

Hier ging de fles met 15 maanden gewoon weg. Vanaf 6 a 7 maanden al geoefend met zachte Nuby tuitbeker van kruidvat. Topding voor kleine kindjes, daar konden m'n dochters met 8 maanden al heel goed uit drinken.
Vanaf 1 jaar de munchkin 360 beker en nu zijn m'n meiden 4 en 2 en drinken ze daar nog uit. Ze drinken ook vanaf 19/20 maanden prima uit een gewone beker, maar de munchkin vind ik nog handig omdat de niet knoeit en er zo geen bekers per dag omvallen.

Vanaf 2 jaar gaan ze hier naar de peutergroep en dan moeten ze uit een grote beker drinken. Tuitbekers doen ze niet meet en flessen al helemaaaal niet. Het is echt een kwestie van even oefenen, dus hop weg met de fles. Anders leert ze het nooit.
 
O en rietjes beker ben ik niet zon voorstander van. Want dan leren ze nog niet de schenk beweging die ze juist moeten oefenen als ze uit een grote beker leren drinken. Ik werk in de kinderopvang en zie precies welke kindjes thuis altijd een rietjes beker krijgen, deze kinderen snappen niet dat ze een tuitbeker of gewone beker moeten optillen. En dat is juist wat ze moeten oefenen, die schenk beweging!
 
Wij hadden al vrij vroeg een rietjesbeker geïntroduceerd, met 8 maanden ofzo. Ze moeten dit echt "per ongeluk" ontdekken hoe ze hier uit moeten drinken. Rond de 2 jaar hebben we de 360 beker gekocht, hier drinkt hij nu het liefst uit. En sinds een paar dagen proberen we een open beker. Dat hebben we wel vaker geprobeerd maar we hadden toen het gevoel dat we dat te snel wilden. Nu gaat drinken uit een open beker steeds beter, hij is nu 2.5 jaar. Het is vooral het volhouden en het niet constant willen helpen want ze kunnen echt meer dan je denkt!
 
Voor de mondmotoriek is een rietjesbeker juist meer een aanrader dan een tuitbeker. Bij een tuitbeker hou je de sabbelende beweging in stand en dan kun je eigenlijk net zo goed een fles geven. Ik heb de tuitbeker dus overgeslagen en we zien hier vroeg begonnen met een rietjesbeker. Zuigen uit een rietje is een vaardigheid die je je hele leven nog kan gebruiken, in tegenstelling tot drinken uit een tuit of speen. Heb je al geprobeerd om in een open beker met handvaten een wat dikkere vloeistof te doen zoals een smoothie of wat yoghurt? Dit helpt om beter te leren doseren. Dan zal de open beker na wat oefenen ook zeker lukken. Als het echt een enorm geknoei is nog kun je ook in bad/onder de douche oefenen. 
 
Gestart met een rietjesbeker en paar maanden later had hij ook de 360 graden beker van munchkin door. We wisselen het nu af.
Ik zou de flessen er uit doen. Oefening baart kunst, dan gaat het vanzelf iedere keer beter.
 
Terug
Bovenaan