drinkbeker

Hallo allemaal,

 Ik heb een dochter van 9,5 maand en geef haar de fles en oefen met een open beker (dus zonder deksel oid). Hoe doen jullie dat? Ook nog flessen of alleen bekertjes. En dan met of zonder tuitje. Want ik lees nl vaak over de tuitbeker (anti-lek beker?). Wanneer introduceer ik die dan? Of is dat ipv de fles?
Zoals je leest ik weet het even niet meer. Dus graag reactie.

Groetjes Simone
 
9 Maanden is een prima leeftijd om met een bekertje te beginnen!
Je kunt een gewone open beker gebruiken, maar een tuitbeker (zónder anti-lek) kan ook!
Een beker mèt anti-lek systeem vereist van je kindje een zelfde drinktechniek als die aan de fles (namelijk gewoon zuigen en slikken áchter in de mond; het zgn "infantiele slikken") en heeft dus geen enkel voordeel boven de fles (behalve dan dat het er iets '"volwassener" uitziet).
Een open beker en een gewone tuitbeker zonder anti-lek vereisen meer van de oog-handcoördinatie van een kind en de mondspieren worden getrained omdat het kind  de vloeistof vóór in de mond krijgt, waardoor het op een andere manier moet gaan slikken (de manier waarop de meeste volwassenen slikken) .
Je  kunt  het drinken  het gemakkelijkst oefenen als je kindje in de kinderstoel of rechtop bij je op schoot zit. Om het je kindje in het begin wat makkelijker te maken kun je een dikkere vloeistof, bijvoorbeeld wat yoghurt, in de beker doen.

Uiteindelijk leren alle kinderen wel om uit een gewone beker te drinken, of je nou nu al begint of later, of je een anti-lek beker gebruikt of niet..., Het is wel zo dat kinderen die vroeg beginnen met een gewone beker hun mondspieren sneller ontwikkelen wat ervoor zorgt dat ze minder kwijlen en beter leren praten.

Succes met oefenen!
Groeten, May
(verpleegkundige spraak-taal team)
 
Vergat er nog even bij te zetten.. je hoeft zéker niet alle flessen te vervangen door de beker.. dat doe je gewoon wanneer het drinken uit de beker goed genoeg gaat.

Een anti-lek beker is een prima middel om je kindje iets te drinken te geven zonder al teveel geknoei (bijvoorbeeld onderweg of bij mensen op bezoek waar je het tapijt niet wilt verpesten.. )
 
Hoi

Lieke krijgt de melk gewoon uit de fles.
Het drinken tussendoor uit een antilek beker.
Verder oefenen we het drinken uit een beker, geeft nu nog wel geknoei.

Groetjes Jannie
 
Mijn zoontje is nu 21 maanden, en kan nu pas écht zelf uit een beker drinken. Hij had er totaal de rust niet voor aan tafel, heel bewegelijk en druk met van alles om zich heen, dus dan liep het er bij langs of hij ging met de beker zwaaien....
En we doen het nu zelf nog maar minimaal 2 keer per dag... en als hij druk is dan helemaal niet. Hij kan het, en das het belangrijkste. Hij praat al vanaf 14 maanden en spreekt begint nu met driewoordzinnetjes, heel duidelijk. Dus ook zonder de gewone beker kunnen ze prima leren praten. Als ben ik het wel eens met....(weet je naam niet meer), het stimuleert altijd veel beter natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan