Drinken - dorst en wakker worden

Ik heb nog een vraagje. Mijn dochtertje van bijna 9 maanden drinkt namelijk niet zo goed.  De laatste tijd  wordt ze regelmatig  's nachts wakker en vervolgens 's ochtends ook  vroeg wakker en heeft dan enorme dorst. Ze krijgt dan om ongeveer 6.30 uur een papfles (180cc water, 6 scheppen en bambix). Ze drinkt deze dan ook heel gulzig op. Verder drinkt ze bij haar boterham rond 12.00 uur slechts 100cc melk en 's avonds om 19.00 uur komt ze vaak ook niet verder dan 100cc. Ik probeer haar tussendoor water of diksap te geven maar ze wil hier niets van weten.

Ik denk dat ze beter zal slapen als ze meer drinkt maar hoe krijg ik haar aan het drinken? Of heeft iemand andere tips waardoor ze weer wat langer door zal slapen.
Ze sliep voorheen namelijk tot 7.30-8.00 uur 's morgens en had dan echt niet zo'n dorst. En nu is ze vaak vanaf 5.30 uur al wakker.

O ja, we hebben ook al geprobeerd haar 's avonds voordat wij naar bed gaan drinken te geven maar ze slaapt dan gewoon verder in onze armen en drinkt niets....

Marieke
 
Hoi,

Mijn zoontje is ook 9 maanden en heeft af en toe van die dagen dat hij zijn fles niet wil. En iets anders drinken dan opvolgmelk lukt ook niet. Ja, een paar slokjes water, maar daar is alles mee gezegd. Diksap, thee of iets anders wil meneer niet.

Als hij zijn fles niet wil drinken, probeer ik hem er in te lepelen (je wilt toch dat hij genoeg vocht binnenkrijgt!). Vaak accepteert hij dat wel.  

Twee weken geleden wilde  hij zijn fles 's avonds niet. Toen hij het ook ging weigeren met  een lepel heb ik zijn schema een beetje omgegooid (ik heb nog geprobeerd hem een fles te geven voor wij naar bed gingen, maar ook dat wilde hij niet).

Om 17.30 uur de fles en pas daarna warm eten, ipv om 18 uur eten en om  19 uur de fles voor het slapen gaan. Nou, die fles om  17.30 ging er goed in. Ik denk dat hij gewoon helemaal vol zat van het warme eten en geen plek meer had voor de fles.  
Sinds twee dagen heb ik het wel weer omgedraaid, omdat hij minder lang slaapt (al een paar nachten was hij om 5 uur wakker. Mij iets te vroeg!)
Dus nu geef ik hem zijn eten om 17.45 uur ongeveer en zijn fles om 19.15 uur.  
Gaat als een trein! Er zit nu voldoende tijd tussen het warme eten en de fles.
Misschien ook een idee voor jou? Meer tijd tussen warm eten en  haar fles of de fles en het eten omdraaien?  

Nu het slapen nog, want ook hij slaapt sinds 3 dagen weer heel slecht. We zijn een weekendje weg geweest, dus ik hou het nog maar even op verandering van omgeving enzo. Of misschien de overgang van winter- naar zomertijd.
Hoop in elk geval dat het snel voorbij is......

Groetjes,
Judith



 
Hoi Judith,

Ik ga het ook  proberen met het omdraaien van de fles en het eten. Ben benieuwd of het bij haar ook werkt. Gisteravond wilde ze ook maar 10cc van de fles van 19.00 uur en vanacht om 0.00 uur was ze wakker geworden en heeft een fles van 150cc gedronken. Vervolgens  wilde ze daarna niets anders meer dan bij mij zijn. Als we haar teruglegden in bed, begon ze weer te huilen. Mijn vriend kon haar ook echt niet rustig krijgen en zodra ze mij zag werd ze rustig......

Wel toevallig dat jouw zoontje ook zo vroeg wakker wordt en ongeveer even oud is!
05.00 uur is mij ook echt te vroeg hoor!

Succes!
 
Hoi Marieke,

ik hoop dat het helpt! Stress he, als ze niet willen eten of drinken. Helemaal dat drinken vind ik zo vervelend. Te meer omdat hij ook niet zoveel anders wil.
Maar goed, we mogen nog niet klagen, want als je de andere discussies soms leest......

Mijn zoontje heeft vannacht wel redelijk geslapen. Tegen alle opvoedadviezen in wel bij ons in bed. Hij begon in zijn eigen bedje om 19.30, maar werd wakker, al om 20.30 en zette het op een krijsen. Niet stil te krijgen. Dus maar in ons bed. Maar redelijk geslapen, drie  keer wakker geweest, speentje gegeven en hij sliep weer door, tot 6.20 uur (en mijn wekker ging 10 minuten later, dus het is hem vergeven ).

Succes met de eet en slaapperikelen!

Groetjes,
Judith

P.s. mijn zoontje is van 23 juni. Jouw dochtertje?
 
Hoi Judith,

Ach, soms moet je die opvoedadviezen ook maar eens voor lief nemen en hem in bed nemen! (Anders heb je zelf ook helemaal geen nachtrust)
Zolang het niet dagelijks gebeurt en hij er niet aan went, is er toch niets aan de hand?....Toch?....

Mijn dochtertje is  van 6 juli, dus bijna 9 maanden. Ik ga trouwens morgen naar het consultatiebureau en zal hen ook eens om advies vragen over het drinken en slapen. Wie weet hebben ze ook nog tips!

Groetjes Marieke
 
Hoi,

Ik heb hem inderdaad liever bij me in bed dan dat ik elke keer mijn bed uitmoet en hij blijft huilen. En zolang hij er niet aan went, lijkt het mij ook geen probleem.

Hoor het graag als je nog tips hebt m.b.t tot het drinken en slapen!

groetjes,
Judith
 
Hoi Judith,

Ben net terug van het consultatiebureau en ze vonden dat het erg goed gaat met mijn dochtertje ondanks dat ze haar aan de kleine kant vinden. Ze is nu 7360 gram en 68 cm. Ze is nu in 6 weken tijd 400 gram aangekomen  dus dat was prima. De vorige keren was dit namelijk steeds maar ongeveer 200 gram.

Dus dat ze niet zoveel wil drinken zien ze niet echt als een probleem zolang ze ook maar voldoende natte luiers blijft houden.
Ze gaven inderdaad ook de tip om meer tijd tussen het eten en de laatste fles te laten.
En als ze echt niet wil, dan moeten we er geen punt van maken en haar niet dwingen om het erin te krijgen. (Dit deden we al niet aangezien ik er geen dagelijks gevecht van wil maken.)

En wat het slapen betreft: "Het gaat  wel weer over, het is een fase!"
(We hadden het zelf kunnen bedenken..........haha)

Nou, ik geloof niet dat er echt nog een tip voor je bij zit, maar dan weet je in ieder geval wat hun reactie was.

Succes!
Groetjes Marieke

PS Heb je vannacht al langer kunnen slapen? Wij wel, ze ging om 19.00 uur naar bed en werd om 7.30 uur wakker!
 
Hoi Marieke,

Fijn om te horen dat het wel goed gaat met je dochtertje, ondanks het drinken!  Hoewel ik sommige dingen van het CB met een korreltje zout neem, is het wel  lekker als je dat hoort!  

Dat van dat slapen hadden we indd zelf wel kunnen bedenken.....jammer dat er toch geen oplossing voor bestaat!

Mijn nacht was ook  redelijk goed, mijn zoontje viel als een blok in slaap om 19.30, is nog even wakker geweest om 23 uur,  huilen, troosten en sliep weer  verder tot 6 uur. beetje vroeg, maar  mijn wekker gaat om 6.30, dus dat trok ik nog wel redelijk!
Laten we maar hopen dat die fase van niet willen slapen alweer voorbij is!

Groetjes,
Judith

 
 
Terug
Bovenaan