drinken 's nachts

<p>hoi allemaal, </p><p>ik zit met het volgende en hoop op goeie tips van jullie!</p><p>Mijn dochter is 17 maanden en slaapt op zich prima. Ze wordt weleens wakker 's nachts maar met een aai over de bol en af en toe een schone luier slaapt ze zo weer verder. Soms wil ze dan een beetje drinken, dikke prima, krijgt ze een flesje opgewarmde (gewone) melk en binnen 5 minuten ligt ze weer te tukken. </p><p>Een aantal weken geleden hadden wij in huis allemaal corona en vooral mijn dochter is hier behoorlijk ziek van geweest. Hierdoor heeft ze een paar dagen amper gegeten en had ze hoge koorts. Daarom boden wij haar elke keer drinken aan om te voorkomen dat ze niet uitdroogde, ook 's nachts en omdat ze die nachten veel aan het spoken was dronk ze veel 's nachts. Dat vonden wij alleen maar prima, want drinken is goed en zeker als je koorts hebt. </p><p>Inmiddels zijn we gelukkig allemaal weer beter, dochter eet weer goed en slaapt weer goed alleen heeft ze nu elke keer een fles drinken (we geven gewone melk verdund met water) nodig om in slaap te vallen. Met als gevolg dat ze 's avonds voor het slapen gaat een fles krijgt (die kreeg ze voor het ziek zijn ook al) en 's nachts soms nog 2x en dat heeft weer als gevolg dat ze elke keer wakker wordt door een volle luier en soms zelfs door lekt omdat ze zoveel moet plassen. Kleine beetjes aanbieden heeft geen zin, als het op is blijft ze net zo lang huilen tot ze nog meer krijgt. </p><p>We proberen haar overdag al vaker drinken aan te bieden en ze drinkt ook goed overdag, dus echt dorst zal ze niet hebben 's nachts. Honger trouwens ook niet, want deze kleine eet als een volwassen bouwvakker haha!</p><p>Iemand een tip? ik heb weleens gelezen dat er ouders zijn die hun kind een flesje drinken in hun bed geven? dus als ze 's nachts wakker wordt ze zelf wat kan pakken? dan zal ze waarschijnlijk wat minder drinken wat weer zal leiden tot minder plasluiers.. hoe kan ik dat het beste aanpakken? Of iemand nog andere tips? </p>
 
Ik denk dat het gewenning is geworden? Ik zou in de nacht gewoon wat water geven, een aai over de bol en zeggen dat ze weer lekker kan gaan slapen. Blijkbaar ging dat voorheen ook goed? Misschien dat het de eerste nacht even duurt maar ze zal dit snel weer doorhebben.
Ook in melk zit suiker. Ik zou daarom voorkomen dat je kind snachts ook melk drinkt. Het lijkt mij onnodig als je kind goed eet en drinkt overdag. Het is ook niet goed voor het gebit als ze snachts melk of iefs anders dsn gewoon water drinken.
Uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat voor jullie goed voelt. Jullie zijn haar ouders en kennen haar het beste.
 
Wij geven onze dochter van 16maanden en rietjes beker mee. Die kan zelf pakken, wat drinken, pakt haar speen weer en slaapt verder. Moeten nog wel komen als ze haar speen niet terug kan vinden of haar fles kwijt is... Is hier ook gewenning. Wij gaven haar vaak drinken als ze moest huilen, en nu is drinken onderdeel geworden van troost en helpt met verder slapen. 
 
Ons zoontje (18 maanden) dronk ook 's nachts een fles vaak, maar daardoor at hij overdag minder. En idd ook lekkage... We zijn cold turkey gestopt met die fles, wij drinken 's nachts toch ook niet? Ik iig niet. 

Dit klinkt misschien tenenkrommend, maar het werkt hier wel. 
's avonds als hij op bed gaat doen we samen een theedoek over de fles en wensen we de fles weltrusten en tot morgen. Ik benoem dat we overdag eten en drinken en 's nachts lekker slapen. 

We hebben eigenlijk maar 1 nacht hell gehad en twee uur moeten troosten. En daarna was het klaar. Mijn mantra tijdens deze nacht was 'volhouden, als we nu toegeven krijgen we snel weer zo'n nacht.'  
Vorige week was hij ziek en toen hebben we benoemd dat dit de uitzondering was omdat hij ziek was. En dat was ook geen probleem. 


Hoe moeilijk ook, consequent zijn en doorpakken. En is er eens iets uitzonderlijk benoem het dan. 


succes! 
 
Ik zou in de nacht ook overschakelen op gewoon water. Onze dochter komt ook soms wakker en vroeger gaven we haar dan een melkje maar ze werd dit gewoon. Nu geven we ze water en komt ze (voorlopig) enkel wakker als ze een droge keel heeft. Maarja ... dat kan zo weer omzwaaien haha. 
 
Terug
Bovenaan