Drinken uit fles

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik geef Shanna borstvoeding maar als ik straks weer aan het werk moet dan zal ik moeten gaan kolven en dan zal ze dus uit een flesje moeten gaan drinken.
Nou hadden we dit laatst uitgeprobeerd. Het duurde echt heel lang voordat ik eindelijk een beetje melk afgekolft had (hoort dat zo langzaam te gaan?) en toen we dat aan haar gaven in een flesje had ze het ook in een mum van tijd op. Maar omdat ze aan de borst moet werken om te drinken en het uit de fles veel makkelijker drinkt verslikte ze zich steeds en zat ze daarna echt te kijken van: is dit alles? ik wil meer! En de dag erna had ze echt gigantisch last van krampjes. :(
Bestaan er flessen waar ze net zo veel moeite moeten doen om te drinken als aan de borst? Ik had nu al een fles met een speen nr 1. (de kleinste volgens mij)
Shanna is nu 5 weken trouwens...

Eigenlijk komt dit probleem bij de meeste flessen voor. Neem zowieso de kleinste speen om te beginnen. Verder kun je beter niet de hele fles in een keer geven maar een paar pauzes voor een boertje inplannen.

Sommige moeders zijn weg van de Medela calma of de tommy tipi. Maar voor andere kinderen werkt een simpele Avent fles weer beter.

Wij hebben een difrax flesje. Wat wij doen is het volgende.
Je houdt de fles met melk rechtop, je buigt het speentje om en houdt de fles op de kop. Dan laat je de speen los. Als er geen melk uit komt, zelfs niet druppelend, moet ze hard werken om er iets uit te krijgen en komt er geen lucht vrij. Zelfde als bij de borst.
Zodra er toch melk uit komt, al is het maar druppelend, moet je het opnieuw doen.
Bij ons werkt het heel erg goed.
Geleerd van de kraamverzorgende.

Hoe kolf je? handmatig of elektrisch? Ik heb een elektrische kolf en dat gaat vrij snel, nu moet ik zeggen dat ik wel vrij veel productie heb (nogsteeds kleine is nu 6 weken) maar ik heb binnen 5 minuten 100 ml gekolft. Als je handmatig kolft kan het inderdaad moeizaam gaan.

Oh ja, kolven wilde ik ook nog wat op zeggen.
Mijn zusje kon bij haar zoon goed borstvoeding geven, maar kolven lukte nauwelijks. Er zijn een soort neusdruppels voor die de productie op gang helpen, dit helpt bij kolven. Hoe het heet weet ik zo niet, maar de huisarts wel.
En elektrisch kolven gaat inderdaad beter. Ik heb een dubbele kolf en heb in 8 minuten 180 ml.
Maar moest er wel ff aan wennen in het begin, had eerst ook weinig en later meer.

Ik kolf handmatig, met een Medela kolf, dan kan ik zelf de druk en het tempo regelen. Het kost mij op die manier weinig moeite, 10 min. en de fles is vol, maar het is mijn 3e keer.
Maar in het begin was het niet zo makkelijk, moet je er wel de tijd voor nemen. Je concentreren op het voeden, geen muziek of tv aan. Denken aan het voeden van je kindje of met je kindje naast je. Als het een beetje gaat eens proberen zonder je kindje naast je en later nog een keertje proberen buitenshuis.

Wanne accepteert de fles niet en dat vind ik wat minder. Ik heb Avent fles en een Difrax fles en beide geprobeert. Maar ik denk zelf dat het niet zozeer aan de soort fles ligt, maar gewoon aan het feit dat het geen borst is. Wat is jullie idee?

Terug
Bovenaan