Drinken uit iets anders dan de fles

<p>Dames, misschien hebben jullie advies. <br />Mijn zoontje is een kleine 15maanden. Drinkt nog altijd uit z’n melkfles, de avent natural. Heb vanalles geprobeerd, rietjes bekers, tuitbekers, normale open bekers, die munchkin beker. Hij snapt niet dat hij aan een rietje moet zuigen, zelfde probleem bij zo’n tuitbeker. Een open beker verdrinkt die zo’n beetje door, moet hem helpen met de beker te kantelen en krijgt hij een vloedgolf aan water binnen. <br />Nu moet ik eerlijk bekennen dat we ook redelijk laks zijn geweest met z’n fles af te leren maar lijkt me nu toch wel langzaam tijd worden. Vind het zo akelig dat hij dan ineens te weinig gaat drinken als we van ene op andere moment alleen nog bijv een rietjes beker aanbieden. Merk ook dat t aangeleerd (lui) gedrag is, op opvang krijgt hij ook voornamelijk tuitbeker, thuis weigert hij die pertinent. <br />Hoe hebben jullie dit gedaan? Tips? </p>
 
Onze dochter van 1 snapte het principe rietje na een zakje knijpfruit. Zij sabbelde eraan en ik kneep erin zodat ze wat binnenkreeg. Daarna gaf ik haar een rietjesbeker met water om te ontdekken. Met 2 dagen had ze door hoe een rietje werkte.
 
Veel oefenen, en dan met de beker die hij nog wel redelijk snapt. 
Hier snapte ze niet dat de tuitbeker omhoog gekanteld moest worden. En van de munchkin 360 beker werd ze woest. De rietjesbeker ging nog wel. 
Wij zijn wel veel eerder gaan oefenen. Rond 7/8 mnd al. Dus toen kreeg ze om haar flessen heen enkel de rietjesbeker. De flessen werden minder en de rietjesbeker ging steeds beter. In het begin maar een paar slokjes. Tegenwoordig met anderhalf drinkt ze bijna alles uit een rietjesbeker. Alleen snachts een slokje water en de ochtendmelk gaat nog uit een fles. 
We zijn nu juist de overstap naar een open bekertje aan het maken. Dat is ook al 2 maanden flink oefenen. In het begin gingen er minstens 3 bekertjes per dag ondersteboven, goot ze het over zichzelf heen, of verslikte ze zich. Inmiddels kan ze best goed uit een open bekertje drinken, maar drinkt ze nog te weinig. Ze verslikt zich af en toe nog en dat er bekertjes om gaan is niet zo vaak meer. Ze kan m zelf vasthouden en voorzichtig kantelen. We geven nu na de ochtendfles alleen nog elk uur een open bekertje water. Na haar middagslaapje krijgt ze wel de rietjesbeker zodat ze kan inhalen. 
Er komt gewoon niet een dag dat ze plotseling heel goed kunnen drinken. Dat zul je moeten oefenen, en daarbij hoort accepteren dat het begin moeizaam gaat. 
Je kan misschien beginnen met op 3 vaste momenten drinken uit een fles te geven en daartussen enkel de gekozen beker aanbieden. 
 
 
Ik kreeg laatst de tip om een beetje water op de munchkin beker te doen, dan snappen ze het sneller.
Overigens heeft mijn oudste ook heel lang uit flesjes gedronken en nu in de avond met beetje warme melk op de bank nog steeds (hij is bijna 3 haha). Hij snapte de andere bekers wel, maar had het geduld niet en dronk dan steeds een slokje en een flesje had hij zo leeg.. dus om hem genoeg te laten drinken op een dag krijgt hij soms nog even z’n fles. Op z’n derde verjaardag is dat klaar hebben we afgesproken.
 
Je kunt in een gewone beker een beetje yoghurt doen en die leeg laten drinken gaat niet zo snel als water en als dat goed lukt met een klein laagje water proberen
 
Mijn dochter snapte de rietjesbeker eerst ook niet. Ik zorg zelf een beetje water erin en kneep hem dan dicht, vlakbij de beker zeg maar. Dan hou je een klein stukje water over en dat kon ze er dan uit zuigen. Dat hielp een beetje. Maar ze snapte het pas echt (per ongeluk) nadat we op vakantie een keer knijpfruit hadden. Daar zoog ze ineens uit! Dus toen weer rietjesbeker geprobeerd en jawel, ze dronk eruit :)
 
De munchkin beker ging bij ons ook niet goed. Bij een vriendin van mij dronk ons dochtertje ineens wel uit een NUK beker. Het idee is volgens mij hetzelfde, maar goed... Misschien het proberen waard.
 
Terug
Bovenaan