drinken

Hallo,
ik heb een vraag. Mijn dochter is met 32 weken geboren. met 36 weken mocht ze naar huis en ze is nu bijna 37 weken. Ze krijgt afgekolfde borstvoeding in een flesje. Ik vind alleen dat ze zoveel langs haar mond laat sijpelen als ze drinkt. verder drinkt ze goed en die spuugdoekjes zijn er natuurlijk niet voor niets, maar ik vind het erg vervelend want ik wil graag dat ze genoeg binnen krijgt omdat ze nog goed moet groeien. Is dit normaal dat sijpelen. ze is gewoon erg gulzig en kan dat dan vervolgens niet tegelijk doorslikken denk ik zelf. Ben ik overbezorgd of heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Regina
 
Hoi Regina,

Gefeliciteerd met je dochter! En wat goed dat je voor haar afkolft! Mijn oudste dochter (nu 3,5 jaar) is ook met 32 weken geboren. Gelukkig kon ze zowel uit de borst als uit de fles goed drinken toen ze naar huis mocht. Ik ben toen haar toen alleen maar de borst gaan geven en dat ging prima.

Ik snap wel wat je bedoelt, want je houdt toch een beetje een cc-en-grammen-tik over aan het ziekenhuis :) Zo ’n klein wurmpje is toch extra kwetsbaar dus je wilt zeker weten dat ze genoeg krijgt. Nu zijn daar wel meer manieren voor dan de cc's tellen, bijv. kijken naar de 'output' (poep- en plasluiers), haar groei en hoe ze in haar vel zit. Je moet daar voor een groot deel ook voor op je moedergevoel vertrouwen en ik weet dat dat best moeilijk is in die situatie. In het ziekenhuis hield iedereen haar voor je in de gaten, nu moet je het zelf doen ;-) . Op http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html vind je meer info.

Misschien kun je eens een speen met een kleinere stand proberen of hou je haar iets meer rechtop, zodat je de fles niet helemaal verticaal hoeft te houden. Misschien remt dat de stroom ook een beetje af. Je moet je voorstellen dat bij borstvoeding een baby grotendeels zelf de controle heeft over de melkstroom en bij de fles niet. Het kan zijn dat ze hier nog aan moet wennen. Het lijkt me niets om me zorgen om te maken.

Heb je al geprobeerd om haar weer aan de borst te laten drinken? Want dat is nog heel goed mogelijk hoor!

Groetjes,
Pauline
 
Hallo mijn dochter is met 31 week geboren. Begrijpt wat je bedoelt mij hebben ze toen aangeraden om spenen met een kleiner gat te kopen of spenen te halen waar je zelf nog een gaatje in moet prikken. Helaas kon ik mijn dochter geen borst geven omdat ik geen productie had. Maar als je de kans hebt zou je het wel kunnen proberen grote kans dat ze dan beter drinkt.

Wil je precies weten hoeveel ze uit de borst heeft gedronken dan moet je het zo doen: Wegen zonder luier voor de voeding na de voeding ook zonder luier wegen het aantal gram dat ze dan meer weegt is het aantal cc wat ze heeft gedronken. Klinkt heel raar maar het is echt zo, zo hebben wij kunnen constateren dat mijn dochter heel hard en lang lag te zuigen maar niks binnen kreeg.

Veel succes ermee!

Groet nicole moeder van monica 9 maand
 
Hallo, mijn zoontje is drie weken later geboren dus ik heb geen ervaring met te vroeg geboren. Ook geef ik vanaf het begin de borst. Maar ook bij het geven van borstvoeding deed ik standaard een spuugdoekje onder zijn kin, want af en toe gutste het uit zijn mond, ook tijdens het drinken. Omdat ik borstvoeding gaf wist ik niet hoe veel hij binnen kreeg, daarom ging/ga ik elke week wegen bij het cb maar hij komt heel goed aan.
Wat ik eigenlijk zeggen wil: ookal verschillen bij ons de omstandigheden, mijn zoontje kon het ook niet meteen allemaal verwerken. Misschien dat dat wat geruststelt.
Succes met de voedingen!
 
Terug
Bovenaan