Ik vind ook dat mijn zoontje van 18 maanden er veel drinkt en ik heb bij ouders online het volgende artikel gevonden:
Vraagbaak kinderarts - Archief
Zoon drinkt heel veel; duidt dat op suikerziekte?
Mijn zoon Quinten is 17 maanden en met 32 weken geboren. Hij doet het nu redelijk goed maar ik heb een vraag.
Hij drinkt onzettend veel en eet daarbij ook zijn fruit en warme hap. Gemiddeld drinkt hij anderhalve liter tot 2 liter per dag van 's morgens vroeg tot een uur of 12 's nachts. Hij wordt zelfs wakker van de dorst.
Hij is 78 cm en 12,1 kilo. Hij plast dus onwijs veel. Nou hoor ik veel in mijn omgeving dat hij te veel drinkt en of het geen suikerziekte is?
Nou is dus de vraag: is het normaal dat hij zo veel drinkt of moet ik mij daar zorgen over maken?
Marcia, Wormerveer
r.tock@direct.A2000.nl
Antwoord
Door veel drinken, moet er ook veel geplast worden; uw zoon is er kennelijk aan gewend geraakt veel te drinken. Is hij verder vrolijk, eet en speelt hij goed, dan is er zeker niks aan de hand.
Bij suikerziekte zit er suiker in de urine, waardoor de hoeveelheid urine per dag sterk toeneemt. Hierdoor kan iemand uitdrogen, en dus erg dorstig worden. Naast veel plassen en veel drinken (echt veel: vele liters) wordt iemand met beginnende suikerziekte moe, valt af en de eetlust neemt af.
We denken dat er bij jullie niks aan de hand is, maar als u toch bang bent dan kan de huisarts binnen 2 seconden de urine controleren op suiker.
Hankje Escher & Edward Nieuwenhuis