Drinkt te weinig!

Sinds de vakantie, nu drie weken, drinkt mijn zoontje van 4 1/2 maand standaard per dag te weinig. Hij moet volgens het cb. minimaal 800cc per dag drinken. Tijdens de vakantie zat hij denk ik rond de 550, gisteren was het iets beter, rond de 600. Tot dan toe was het een goede eter die stipt elke drie uur zich meldde en zonder gedoe zijn hele fles/bijna opdronk.
Nu begint elke voeding een gevecht te worden. Als je begint duwt hij eerst de fles met zijn handjes weg (hij is vrij sterk), gaat allemaal wurmen en draaien met zijn lijf en stopt zijn vingers in zijn mond. Op schoot kun je de fles niet meer geven, wurmt hij net zolang (en wordt hij ook kwaad) tot hij bijna van je schoot valt. Geef dus nu eten in de wipstoel.
Ook meldt hij zich minder voor de voeding, lijkt minder honger te hebben.
Vannacht hebben we hem wakker gemaakt om 11 uur voor een extra voeding, dat doen wij namelijk normaal niet, dan laten we hem slapen. Ook dit was geen succes, hij werd alleen maar boos en heeft misschien 20 cc op!
Gelukkig moet ik donderdag naar het cb. want begin me toch een beetje zorgen te maken. Verder gedraagt hij zich volstrekt normaal, niet ziek ofzo.
Ben tijdens de vakantie wel met iets van bijvoeding begonnen, zodat hij nog iets binnen krijgt. Doe dit direct na de fles (die hij niet wil) en dat gaat er prima in. Door die voeding doe ik dan nog een 30 cc voeding.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van dit poltslinge slechte eten?
Alvast bedankt.
Groetjes Ivy
 
Hoi,

Volgens het boek "oei ik groei" maken ze met 4,5 mnd een sprongetje door. Dat kan zich uiten door slechter te dinken. Misschien zit hij in die fase?

Groetjes Sanne

 
Hey Ivy,
Dit hadden wij dus precies hetzelfde. Ook op vakantie toevallig  en ons jongetje is ook vier enhalve maand. (Hij had daarbij wel last van zijn oortje was een keer koortsig geweest en had een keer overgegeven.) Maar verder ook heel slecht eten. Na de vakantie zijn we begonnen met een fruithapje. Nou daar heeft ie geen probleem mee hoor! Met de fles gaat het nu weer beter. Ik geef hem nu de fles als hij erom zeurt en dat werkt(en dit is alweer gewoon op schema).  En inderdaad, meestal wil hij z'n eten in de wipstoel.
Het consultatie buro zei dat het goed mogelijk is dat hij z'n fles gewoon niet meer interessant vind en snel afgeleidt is. Proberen tijdens de fles zo weinig mogelijk prikkels om hem heen te hebben en steeds op dezelfde plek gaan zitten, zei ze. Het kan ook inderdaad een sprongetje zijn. Al met al, bij ons is het nu alweer stukken beter.
Maar je wordt er wel moedeloos van he!
Sterkte,
Sandra
 
Ik herken dit precies. Bij Rosa was het ook bij 41/2 maand over met het flesje. Wij hebben er niet teveel aandacht aan geschonken. Eerst gingen we proberen om haar wel te laten drinken, pap of sap of diksap in de fles, maar ze wilde het allemaal niet. Toen we daarmee ophielden en gewoon wachtten, ging het al snel weer beter. Wat wij deden was haar de fles aanbieden als het tijd was, en als ze een gevecht begon, gewoon stoppen en een half uurtje later weer proberen. Wat trouwens bijna altijd hielp, was haar eerst laten slapen. Als ze in slaap was, deden we de fles erin en ja hoor... ze dronk hem dan bijna altijd leeg. Het cb zei tegen mij dat het vaker voorkomt en inderdaad ook met de sprongetjes te maken heeft. Ze is nu 6 maanden en heeft net leren zitten en ja hoor... ze wil weer de fles niet!

Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden. Hopelijk heb je er wat aan.

groetjes,

Desiree
 
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Is blijkbaar heel herkenbaar, dat is fijn. Vandaag moet ik naar het cb. maar volgens mij kunnen zij er vrij weinig over zeggen. Op een rustige plaats voeden doe ik al (althans dat probeer ik, heb nog twee andere kinderen), probeer hem in een duidelijk schema te krijgen.
Gaat de laatste dagen iets beter, maar hij drinkt nog steeds te weinig. Volgens mij heeft hij er zelf niet zo'n last van en hij is denk ik zwaar genoeg (4,5 maand 6,5 kilo), maar het blijft vervelend.
Ook sliep hij de nacht door, daar is hij nu dus mee op gehouden!! Grrrrrr!
Ik heb het idee dat zijn maagje ook weer groter moet worden. In de vakantie heeft hij veel vaker eten gehad (kleine beetjes) omdat het zo warm was en hij gewoon dorst had. Denk dat dat maagje gekrompen is waardoor er nu minder voeding ineens in kan. Teveel spuugt hij uit.
We zullen zien hoe het vandaag weer gaat!
Ivy
 
Terug
Bovenaan