Druk downunder

4 weken geleden bevallen en een onverklaarbaar gevoel vanonder althans dat denk ik. Zitten doet dan pijn lopen doet pijn. Soms lijken het wel na weeen of een krampend beurs gevoel. Alsof het van onder open gaat staan zeg maar. Ik kan het zelf moeilijk omschrijven maar wordt er gewoon kribbig van. Is die pijn normaal? Herkent iemand het?

Ik heb dat na mijn eerste bevalling ook lang gehad, wanneer ik bv een eind had gelopen of gewoon veel had gedaan die dag. Uiteind werd het steeds minder, maar heeft echt lang geduurd. Ik had toen veel bloed verloren en veel hechtingen (3e graads ruptuur). Nu na de tweede bevalling totaal geen last van gehad, maar ook veel beter uit 'de strijd' gekomen. Je zou het bij de controle bij de verloskundige aan kunnen geven.

Bij de tweede heb ik daar last van gehad. Was een kleine (voorwand)verzakking, volgens huisarts. Klinkt erger dan het is en ging vanzelf weg! Voelde een beetje alsof ik (weken na de bevalling) nog een stolsel moest verliezen, dat er iets uit kwam ofzo. Ben er ook mee naar de bekkenfysio geweest, zij constateerde een minimale verzakking en gaf wat oefeningen mee.
Hoop dat het bij jou ook vanzelf weg trekt!

Dat gevoel komt me bekend voor. Ik had het in de eerste weken voortdurend en zitten op de wc bijvoorbeeld deed gewoon ronduit pijn. Ik heb nog wel tot een maand of 6 na dato dat "zware hangende" gevoel gehad bij hurken, lang stil staan en langere stukken lopen. Alsof je ingewanden er zo uit gaan zakken, ook wel licht pijnlijk. Dat je echt wel even hupst van been op been. Het is de afgelopen 2 maanden pas beter aan het worden. Nu heb ik het alleen nog met hurken, en het is rond eisprong en menstruatie wat erger. 

Ik heb ook een totaalruptuur gehad, en bekkenbodemtherapie. Mij is al die tijd verteld dat het met tijd beter wordt, en dat is dus ook zo. Beetje meer tijd dan ik wilde haha!

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben. Wat natuurlijk niet leuk is. Maar alle symptomen die jullie opnoemen heb ik dus ook gehad. 2de graads, veel bloed verloren, onder narcose geweest. Het zitten op de wc Etc. Ik weet van me zelf dat ik ook alles veel te snel wil. Maar geeft me wat meer hoop dat ik lees dat het ooit overgaat of minder wordt ;)

Als je je zorgen maakt, tot 6 weken na de bevalling kun je het nog laten controleren of bespreken met de verloskundige he? Ik had ivm een ziekenhuisbevalling met medische indicatie 6 weken na de bevalling een nacontrole, daar ben ik toen naar bekkenbodem fysio gestuurd.

1e keer ook gehad, was ook goed uitgescheurd en had hierna 3 jaar ern verzakking die ik niet weggetraind kreeg.
Nu bij de 2e bevalling de eerste week echt bed/bankrust gehouden en tot 3 wk weinig gelopen/getild. Verzakking weg! Hierna rustig begonnen met aanspan oefeningen en vooral ontspannen (scheen meer mijn probleem te zijn). Nu nauwelijks nog bekken/urine problemen ✌️ YES! Maar ik moet wel zeggen ze noemen iets vaak een “lichte” verzakking of oh het valt wel mee. Maar je raakt gewend aan een bepaalde staat, en miss oogt het voor een hulpverlener als matig. Het voelde toch echt alsof ik vooral na inspanning of eind vd dag een pak suiker eruit had hangen. Heel zwaar. Er hing fysiek niks uit maar de druk zat er echt wel. Vooral nu voelt het alsof alles weer op zijn plek zit. Mocht je Ooit nog eens zwanger willen/mogen worden en niks helpt. Bedrust na de bevalling! En anders echt een goede fysio raadplegen. Je kunt ook eventueel 2 afleveringen luisteren van de Mama”en podcast van Nina Pierson afl 18 en 10! Heb ik veel aan gehad! Veel sterkte en beterschap!

Oeh en mocht je budget het toelaten de Elvie Trainer heeft me ook echt geholpen in mn kraamtijd! Van wk 6 tot 10 om de dag mee geoefend. Zal hem denk ik ook zeer zeker in de toekomst gebruiken voor “onderhoud”. Vond ik makkelijk omdat ik mn spieren door zenuwbeschadiging niet kon voelen. Je brengt het apparaat in, en via je app kun je eem balletje hoog houden, vasthouden etc. Hierdoor zie je of je het goed doet de ja of de nee ?

Terug
Bovenaan