druk gedrag

Ik zit met een klein probleempje. Mijn zoontje is een lief en rustig mannetje. Kan heerlijk een uur lang alleen bezig zijn. Maar zo gauw zijn broertje of er een vriendje komt dan gaat het los. Jeetje meneer kan niet meer geconcentreerd met iets bezig zijn, ontzettend snel afgeleid maar ook ontzettend opgewonden en boos zijn als iets neit gaat zoals hij wil dat het gaat. Hij zit ook nog eens in een klas met 31 kinderen. Ook daar zijn natuurlijk etterbakjes bij en hij gaat zo met zijn klas mee. Maakt hem niet uit dat hij straf krijgt, maakt hem niets uit dat juf met mama praat hierover. Soms is hij wel heel verdrietig maar praat er niet over hij houdt het allemaal binnen in hem.

Zijn gedrag komt volgens mij omdat hij te gevoelig is voor externe prikkels en hij deze niet om kan zetten in zijn hoofd. En deze prikkels als het ware als zeer negatief ervaart en deze dan ook negatief beantwoord in zijn gedrag.....
Weet iemand hoe ik hiermee om kan gaan en of er misschien iets aan te doen is ( ik gebruik nu bijvoorbeeld valdispert rust voor kids) Maar misschien is er toch iets anders voor te geven..

Hij is nu 5 jaar en zit in groep 3. De kinderen zijn allemaal een jaar of 2 ouder . HIj heeft groep 1 overgeslagen.

Groetjes
 
Hi,

Ik zou toch oppassen met medicatie! Hij is nog erg jong. Heb je er al eens met huisarts of consultatiebureau over gepraat? Ik neem aan dat dit niet alleen iets van nu is?

Onze zoon kan ook heel erg druk zijn. Zeker als hij veel prikkels krijgt. We merken ook bijv. dat hij het heerlijk vind om na het slapen nog even op zijn kamertje in alle rust een boekje te lezen of een puzzel te maken (ook voor het slapen gaan). Hij is ook veel drukker met veel mensen er bij. Hij is bijna 3 nu.

Wij geven hem zoveel mogelijk regelmaat: vaste tijden slapen, eten etc. En zo veel mogelijk duidelijkheid. Vaste regels dus.
Omdat hij (nog) niet goed praat, heeft hij allerlei testen gehad en daaruit is ook gebleken dat hij geen vorm van ADHD heeft of autisme. Dat was voor ons wel fijn.

Ik snap dat het erg vervelend is dat je zo'n lief kindje hebt, dat zich zo laat beïnvloeden. Kan hij niet naar een kleinschaliger school?

Ik zou zeker met een arts gaan praten hierover. Soms kun je met kleine tips heel veel bereiken. Zeg dat je je zorgen maakt!

Succes.

Gr. Tamara.
 
Afgelopen maandag ben ik voor een gesprek bij de ha geweest. Deze vond dat er geen reden was voor paniek. Hij leeft op dit moment in disharmonie enerzijds wil hij nog gewoon kleuter zijn en anderzijds is hij een grote vent die al in groep 3 zit.
Over 2 weekjes heb ik samen met mijn zoontje een gesprek bij de ha. en dan hopen we dat we er wat meer uit krijgen, maar vermoedelijk is het een kwestie van aanpassing en soc./emotioneel aspect.... Ik hoop dat we het met een paar gesprekjes helder hebben en dat we desnoods met zijn school om de tafel gaan en msschien idd op zoek naar een school dat beter begeleid in zijn situatie.

Groetjes
 
Ik herken dit verhaal wel een beetje in onze zoon. Onze zoon heeft lang bij een kinderarts gelopen en daar is toen uit gekomen dat hij hoog sensitief is. Dat wil eigenlijk niet veel meer zeggen dan dat alle prikkels extra binnen komen. Die kindertjes vangen veel meer op dan wij ons kunnen voorstellen. Ze hebben als het ware geen natuurlijke filter. Geluid van tv, praten en bewegen van z'n broertje, ondertussen staat de wasmachine aan, wil hij een verhaal over school vertellen etc, dat komt bij die kindjes allemaal tegelijk binnen en dan kunnen ze die gedachten niet meer goed kanaliseren en worden dan dus boos. Het is eigenlijk pure machteloosheid. Er is op internet wel het 1 en ander over te vinden, misschien kan je kijken of je jouw zoon daarin herkent. Het heet hsp (higly sensitive person). Succes!
 
Hoi,

Zou het misschien te maken hebben dat hij groep 1 (is het niet groep 2?) heeft overgeslagen?
Het is vaak een moeilijke beslissing om een kind een groep te laten overslaan, zeker op kleuterleeftijd. Spelen is zo belangrijk!
Maar als je zoon superintelligent is, dan snap ik de beslissing. Als hij echt meer- of hoogbegaafd is zou het gedrag kunnen passen bij hem. Deze kinderen zijn vaak cognitief veel verder, maar sociaal- emotioneel lopen ze achter in vergelijking. Deze kinderen moeten goed begeleid worden hierin. Sommige scholen hebben middelen en materialen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Wat ik zelf altijd probeer (ik ben leerkracht) is om een groepje kinderen binnen de paralelgroepen te verzamelen. Elke week krijgt dit groepje dan extra begeleiding van mij, gedurende een kwartier ongeveer.
Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan