Drukke, ondernemende peuter

<p>Hallo,</p><p>Ik ben opzoek naar adviezen, ervaringen van ouders met "ondernemende" peutertjes. </p><p>Ik heb een dochter van 2,5 jaar, om half 8 s'ochtends gaat ze AAN, en ze gaat pas savonds uit wanneer ze naar bed gaat. </p><p>Rennen, springen, rondjes draaien, staan, zitten. Een moment stil zitten is er niet bij. Ze is niet vervelend, maar is zo bewegelijk en druk. </p><p>Ik kan haar geen moment uit het oog verliezen, want zo is mevrouw aan het kleien, 2 seconden later zit ze in de koelkast of pakt ze dr speelgoed uit. Het kost mijn enorm veel energie.</p><p>Ze speelt iedere dag buiten, en ik zet een half uur per dag muziek op, zodat ze even dr energie kwijt kan. </p><p>Ook probeer ik rust momentjes in te bouwen. S'ochtends met fruit eten, en smiddags met tussendoor. Lees ik een boekje voor of zingen we een liedje. Omdat op een stoel zitten ook een opgave is voor haar. </p><p>Het lijkt wel steeds erger te worden,  op visite gaan is een opgave omdat ze maar rondjes rent/draait in huis. </p><p>Iemand tips voor een wanhopige moeder ??</p><p> </p><p>Bedankt!</p>
 
Helaas heb ik geen tips voor je maar ik herken het heel erg in mijn eigen dochter. Ze is net 2 en kan ook geen minuut stil zitten. Daarbij is ze heel erg in de uitprobeerfase en de driftbuien komen en gaan. Heel vermoeiend. Zeker omdat ik over 3 weken uitgerekend ben van de 2e. 
Hopelijk heeft iemand tips want ik kan ook niet meer verzinnen dan buitenspelen, dansen en een binnenspeeltuin.
 
 
Structuur (https://www.google.com/amp/s/www.apetrotsekinderen.nl/hoe-kan-ik-mijn-kind-structuur-en-overzicht-bieden/amp/ 
Gewenst gedrag benoemen & belonen. ( ja met met 2 jaar oud en belonen is ook een knuffel of lekker stoeien )
Consequent begrenzen, ja ik zette mijn peutertje in de hoek met uitleg. En ja de eerste 10 keer vond ze dat hylarisch
Energie s ochtend even flink aan spreken, als in zwemmen/peutergym, wandelen met haar op een balans fietsje
Kleien is nu iets (ze is 4) dat we s middags doen om tot rust te komen. Daarvoor speelde ze vooral in de ruimte met “groot” speelgoed. (Trampolientje met net in de tuin)
Probeer uit te vinden welke situaties haar uitdagen, welk soort speelgoed haar aanspreekt. Op visite iets “ bijzonders mee om mee te spelen” en haar vooraf voor te bereiden zo goed en kwaad als dat gaat bij een peuter. En ook op visite haar gedrag begrenzen. Vooraf bedenken of het handig is qua tijdsduur en locatie. (Ik nam een opvouwbaar speelgoed tentje mee, vond ze geweldig en zorgde voor een plekje om te spelen.) 
Misschien kan jouw meisje al wat meer uitdaging aan? Mocht je echt een stempeltje willen kan je altijd dingen uit laten zoeken, al is ze nog wel jong. Hoe is ze qua persoontje? Sociaal, verlegen, onderzoekend, innemend? Heeft ze er zelf last van? Of is ze een blij?
 
Heel herkenbaar. Ik dacht op een gegeven moment dat mijn zoontje het lopen was verleerd omdat hij alleen nog maar kon stuiteren.
Maar ik dacht dat bij jongentjes ergens tussen hun 1e en 2e verjaardag ook een testosteron piek komt waardoor ze echt heel anders worden. Mijn zoontje veranderde van een sufferdje in een actievere jongen die steeds beter voor zich op kon komen. Ander kind, maar wel goed.
 
Terug
Bovenaan