Dubbele achternaam icm dubbele nationaliteit

<p>Ik heb altijd geroepen dat ik heel graag wil dat mijn kinderen ook mijn achternaam krijgen, omdat ik een bijzondere niet veel voorkomende achternaam heb maar ook omdat ik het juist leuk vind om het eens anders te doen dan standaard naam van de man.</p><p>nou heeft mijn vriend ook een prima mooie achternaam, en omdat hij een tikkeltje ouderwets is soms wil ik hem dat aan de ene kant niet ontnemen.</p><p>de oplossing hiervoor is een dubbele achternaam wat ik al helemaal tof zou vinden! Heel jammer dat het in nederland nog niet mogelijk is. Maar hij is half Engels en in Engeland is het wel mogelijk. En in Nederland wordt gezegd als het in het andere land kan, kan het hier ook. Nou zijn de regels over wat er dan wel mogelijk is ivm nationaliteit wat onduidelijk.. want: ik ben gewoon Nederlands en mijn vriend dus 50/50, alleen hij weet niet zeker of hij de Engelse nationaliteit ook heeft naast de Nederlandse, ondanks dat hij wel een Engels paspoort heeft WANT hij is niet in Engeland geboren omdat zijn Engelse vader toentertijd voor het leger werkte.. volg je me nog?! Dit moeten we nog navragen bij de Engelse ambassade.</p><p>maar nog heb ik niet een eenduidig antwoord kunnen vinden dus hopelijk heeft iemand van jullie dat wel! ? of een goeie tip!</p>

Het kan niet. Mijn man komt uit een land waar het gebruikelijk is dat kinderen zowel de achternaam van de moeder als de vader krijgen (iedereen heeft daar dus een dubbele achternaam), maar voor onze zoon was dit niet mogelijk. De nationaliteit van mijn man maakte daar geen verschil in...

Oh dat is jammer, toch hoop ik dat het alsnog lukt op een of andere manier ? zou het anders zooo jammer vinden. Ging het bij jou Mari om een EU land? Misschien maakt dat nog verschil..?

Hi, Je achternaam op een andere manier opschrijven/registreren/wijzigen is erg lastig in Nederland. Het kan wel meestal als je kind eerst in een ander land wordt geregistreerd en daar zijn achternaam krijgt, dus dat hij als een immigrant in Nederland wordt gezien en dan worden al zijn gegeven gewoon overgenomen van andere documenten die je kind al heeft. 

Maar het zal in Nederland worden geboren dat maakt het toch lastig om het dan eerst in Engeland te laten registreren?

Kan wel hoor. Bij mij in de klad zit een meisje met dubbele achternaam. Heeft buitenlands moeder. Heeft idd naam van vader en naam van moeder. 

Terug
Bovenaan