Dubbele nationaliteit

<p>Goedemiddag allemaal, <br /><br />Dit is mijn eerste berichtje hier. <br />Ik ben nu 17 weken zwanger van ons eerste kindje. <br />Ik vind het lastig om veel uit te moeten zoeken rondom de zwangerschap. Omdat mijn vriend Italiaans is, en nog niet goed Nederlands spreekt, komt veel voor mijn rekening. <br /><br />Waar ik helemaal geen verstand van zijn alle 'zakelijke' dingen die voorbij komen. Nu vroeg mijn vriend laatst of de baby automatisch de Nederlandse nationaliteit kreeg. Dit is zo, omdat ik Nederlandse ben en het kindje hier geboreng gaat worden. <br />Maar betekend dit automatisch dat het niet de Italiaanse Nationaliteit krijgt?  En wat zouden de voordelen zijn, als dit wel zou kunnen? <br /><br />Hopelijk weet iemand iets. Ik vind het lastig om verwarrende websites af te struinen op zoek naar het juiste antwoord. <br /><br />Liefs, <br />Janna<br /><br /></p>

Denk sws dat het meeste uitzoek en regelwerk op de moeders aankomt... in ieder geval mijn ervaring en wat ik bij vriendinnen zie. Mijn man doet andere dingen die ik niet kan, wil of onbegrijpelijk vind ;-) 

Neem gewoon contact op met de gemeente en leg je probleem/ vraag voor. Als zij het niet weten kunnen ze je vast doorverwijzen naar een andere instantie (Rijksvoorlichtingsdienst bijv) Succes!! 

Regelwerk blijft er idd! Ik zou het navragen bij de gemeente, want het hangt van een heleboel factoren af. Bij ons is het zo dat omdat wij in Nederland wonen, getrouwd zijn, en ik alleen de Nederlandse nationaliteit heb, ons kindje ook Nederlands wordt en niet de andere nationaliteit krijgt. Mijn man heeft wel 2 nationaliteiten. 

Als je wil dat het kindje ook de italiaanse nationaliteit krijgt moet je dat na de geboorte (en ook na de aangifte) apart regelen. Dit doe je met de Italiaanse overheid, wrsl de Italiaanse ambassade. Ik denk dat zij jou de beste adviezen kunnen geven over hoe je dit kunt doen.
Woont je vriend wel in NL? Vraag even goed na bij de gemeente wat zij nodig hebben om bij de geboorte jouw Italiaanse vriend als vader te kunnen registreren op de (nederlandse) geboorteakte, als jullie niet getrouwd zijn.
Mijn vriend komt uit nieuw zeeland en woont in zweden. Ons kindje gaat in NL geboren worden en om mijn vriend als niet-inwoner van NL op de geboorteakte als vader te registreren zijn er verklaringen uit zweden en nieuw zeeland nodig om aan te tonen dat hij niet (met iemand anders) getrouwd is, omdat wij niet getrouwd zijn. Misschien is dat voor jou niet nodig aangezien Italië EU is, dat weet de gemeente.
Om ons kindje erna ook de nieuw Zeelandse nationaliteit te kunnen geven moeten we dat na de geboorte met de geboorteakte uit Nederland apart aanvragen bij de nieuw Zeelandse overheid.

Nog een tip... wacht er niet te lang mee. Weet niet hoe snel ze met papieren zijn. Maar bij ons huwelijk heeft het ruim een half jaar geduurd, voordat alle documenten goed waren. 

Dank jullie wel voor alle informatie! 
Super fijn. Ik ben hier erg mee geholpen. 
Ik kan er weer goed verder mee. 

Liefs, 
Janna

Terug
Bovenaan