hoi,
wij hebben precies het omgekeerde met onze kinderen: we wonen in Zuid-Afrika, man heeft beide nationaliteiten en ik ben "alleen" nederlands. Onze kinderen zijn automatisch zuidafrikaans omdat ze hier geboren zijn, en zijn intussen allebei bijgeschreven op onze nederlandse paspoorten. Ik geloof dat ze tot hun 18e aanspraak kunnen maken op de nederlandse nationaliteit, en als ze dan nog niet in NL gewoond hebben, dan vervalt het recht na een aantal jaren.
Mijn man heeft van zijn 10e tot zijn 30e in Nl gewoond, en kon gewoon in 1994 een ZA paspoort aanvragen toen hij wilde stemmen. Even navragen bij de ambassade is waarschijnlijk het beste.
Sommige mensen zullen je wijs willen maken dat je geen twee nationaliteiten mag hebben, maar het mag wel degelijk. Mijn man moet wel altijd een brief bij zich hebben waar in staat dat hij toestemming heeft om met 2 paspoorten te reizen. Alleen is het zo dat als mijn man zijn NL paspoort zou laten verlopen, hij niet meer zonder meer een NL paspoort kan aanvragen omdat hij langer dan 10 jaar niet in NL gewoond heeft. Voor kinderen geldt dat ze tot volwassen leeftijd aanspraak kunnen maken op meerdere nationaliteiten, daarna verschillen de regels per land.
Groetjes,
Ellen NL, getrouwd met P, ZA+NL mv 2 ZA-NL kindjes en derde onderweg, pffff wat een stapel paspoorten....