dubbele nationaliteit

Hoi hoi,

Mijn man is Zuidafrikaans en Nederlands, ik "gewoon" Nederlands. Nu willen we graag dat ons kleintje dat in NL geboren zal worden, ook de ZA nationaliteit krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe vraag je die tweede nationaliteit aan??

groetjes !!

Je kunt het beste naar de site gaan van de Zuid-Afrikaanse ambassade. Daar staat hoe je een ZA-ns paspoort kunt aanvragen.

Dat heb ik tenminste gedaan in mijn geval: woon in Amerika, met Amerikaan getrouwd. Ons kind krijgt sowieso een Amerikaans paspoort omdat ie in Amerika geboren wordt. Vervolgens kan ik ook een Nederlands paspoort voor m aanvragen. Hiervoor moet ik persoonlijk bij het consulaat in mijn woonplaats verschijnen, en mijn Nederlandse paspoort, ons trouwcertificaat en het geboortecertificaat meebrengen. Alle documenten voorzien van een 'apostille stempel'.

Succes,

Charlotte

hoi,

wij hebben precies het omgekeerde met onze kinderen: we wonen in Zuid-Afrika, man heeft beide nationaliteiten en ik ben "alleen" nederlands. Onze kinderen zijn automatisch zuidafrikaans omdat ze hier geboren zijn, en zijn intussen allebei bijgeschreven op onze nederlandse paspoorten. Ik geloof dat ze tot hun 18e aanspraak kunnen maken op de nederlandse nationaliteit, en als ze dan nog niet in NL gewoond hebben, dan vervalt het recht na een aantal jaren.

Mijn man heeft van zijn 10e tot zijn 30e in Nl gewoond, en kon gewoon in 1994 een ZA paspoort aanvragen toen hij wilde stemmen. Even navragen bij de ambassade is waarschijnlijk het beste.

Sommige mensen zullen je wijs willen maken dat je geen twee nationaliteiten mag hebben, maar het mag wel degelijk. Mijn man moet wel altijd een brief bij zich hebben waar in staat dat hij toestemming heeft om met 2 paspoorten te reizen. Alleen is het zo dat als mijn man zijn NL paspoort zou laten verlopen, hij niet meer zonder meer een NL paspoort kan aanvragen omdat hij langer dan 10 jaar niet in NL gewoond heeft. Voor kinderen geldt dat ze tot volwassen leeftijd aanspraak kunnen maken op meerdere nationaliteiten, daarna verschillen de regels per land.

Groetjes,

Ellen NL, getrouwd met P, ZA+NL  mv 2 ZA-NL kindjes en derde onderweg, pffff wat een stapel paspoorten....

o ja, die apostille, wat een drama was dat zeg! Voor ons was de dichtsbijzijnde rechtbank 200km weg, en we moesten eerst wachten op de geboortecertificaten, apostille halen (lekker, dag onderweg met pasgeborene), dan naar de ambassade in kaapstad (was "maar" 1000km verderop, je wilt niet weten wat wij aan reis en verblijfskosten betaald hebben om onze paspoorten te regelen) om de paspoorten aan te vragen, en dat allemaal binnen 6 weken want we hadden tickets naar NL geboekt.......

gr. Ellen

Je moet inderdaad naar het consulaat of ambassade. Je hebt allerlei papieren nodig dus ik zou eerst de website checken. Het is alweer een paar jaar geleden dat wij de amerikaanse nationaliteit   hebben aangevraagd (de vader heeft de amerikaanse nationaliteit). Ik weet niet meer precies wat we nodig hadden maar in ieder geval geboorte certificaten van beide ouders.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb idd op de website van het consulaat gekeken, daar lijkt het erg simpel, dus heb ik er ook maar een mailtje aan gewaagd. Weet nl van het vernieuwen van het paspoort van mijn man nog wel dat het niet zo simpel was als zij dachten.Maar in ieder geval simpeler dan in ZA ....

Wat betreft dat apostille, ik weet nog wel dat we dat voor de geboorteakte van mijn man nodig hadden. Dat was toen ook een ramp, van binnenlandse zaken naar buitenlandse zaken, heen en weer... en maar wachten... Ik zie er hier niets over. Kreeg wel de tip via iemand anders om een internationale geboorteakte voor de baby op te vragen bij aangifte.

Ellen, idd een hoop paspoorten ... waar wonen jullie ergens?? Wij zijn net weer terug uit Kaapstad.  

groetjes  

Wat een gedoe he! Ik (Nederlandse) ben getrouwd met een Turkse man en wonen in Nieuw Zeeland. Onze dochter heeft dus automatisch de Nieuw Zeelandse en Nederlandse nationaliteit, omdat de moeder (ik dus haha) Nederlands is.
Ze kan later zelfs een Turks paspoort gaan aanvragen als ze dat wilt (omdat de vader Turks is), dus onze dochter en beeb 2 kunnen later met 3 paspoorten op reis.

Groetjes Miriam.

Onze dochter heeft de Italiaanse en Nederlandse nationaliteit.
Dit konden wij al toen mijn vriend ons kindje erkende aangeven.
Bij het aangeven is er wel geprobeerd om mijn vriend zover te krijgen dat onze dochter alleen de Nederlandse nationaliteit kreeg, maar daar is mijn vriend niet mee akkoord gegaan.
Na de geboorte zijn wij ook naar het Italiaanse consulaat gegaan in Amsterdam, en zij staat nu bij mijn vriend in het Italiaanse paspoort.
Zij krijgt er straks zelf ook 1.
Wat ook wel grappig is, is dat zij ook als inwoner van Monreale ( Palermo, Sicilie) ingeschreven staat!

Succes!

Terug
Bovenaan