Dubbele oorontsteking baby bijna 1 jaar

<p>Hoi,</p><p>Onze kindje heeft nu al 2 weken last van een dubbele oorontsteking. Bij de eerste symptomen zijn we naar de dokter gegaan waar ook is vastgesteld dat beide oren is ontstoken. We mochten een zetpil paracetamol geven af en toe. Als het zich langer voortduurt mag onze baby een antibioticakuur nemen. <br /><br /></p><p>Gisteren heeft de KDV ons gebeld dat ons kindje erg huilerig is, een verhoging heeft van 37,8 graden en af en toe in slaap lijkt te vallen. We hebben diezelfde dag een afspraak ingepland bij de huisarts. Dit keer bij een (die-hard) antroposofische huisarts.  Zij heeft ons geadviseerd om stukjes ui bij zijn oor te houden en een weekje afwachten hoe het gaat. Dus dan zou dit bijna 3 weken duren. Zij wilde geen antobiotica geven. </p><p>Ik twijfel heel sterk aan haar advies en ik vraag mij af of dit normaal is? Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Wij zijn erg zoekende of dit een goed advies is van de huisarts. </p>

Huisartsen zijn over het algemeen terughoudend in het voorschrijven van AB, omdat veelvuldig gebruik vervelende bijwerkingen kan hebben, zoals een slecht (melk)gebit en resistentie. Mijn dochter heeft ook meerdere dubbele oorontstekingen gehad en dat is heel sneu. Hier hielp het om consequent elke 8u een zetpil te geven, dat ongeveer een week lang. Ook meerdere keren per dag met een spuitje zoutoplossing de neus doorspoelen en elke dag onder de douche alles open stomen. De meeste keren hielp dit, we hebben 1 keer een kuur AB gehad, toen ze ruim 39 graden koorts had. Die kuur hielp goed, maar was zeker geen pretje; ze vond het niet lekker en zie er dan maar eens 3x per dag een lepel zooi in te krijgen. Ik zou kijken of bovenstaande tips wat doen. Oh en daarbij hielp ‘s nachts Luuf smeren; dus echt zorgen dat alles open blijft (neus/keel/oren staat met elkaar in verbinding).

Hoi,
Wat zielig is dat hè! :( Ons kindje (10maanden) had het laatst ook. Op een gegeven moment wilde ze ook niet meer drinken, ging ze spugen, hoge koorts en super slecht slapen. Wij zijn toen toch voor een antibiotica kuur gegaan. Ben ik normaal ook geen fan van, maar ik vond het echt genoeg geweest. Het sloeg gelukkig heel erg snel aan en (dat wist ik niet) je kunt ook eerder stoppen, je hoeft niet perse zo'n kuur helemaal af te maken.
Ui tegen verkoudheid heb ik vaak gehoord, tegen oorontsteking niet. Waar ik wel laatst over hoorde was een homeopathisch middeltje om beter te kunnen slapen. Voor als je kind slecht slaapt door de pijn. Geloof dat het goudpapaver tabletjes waren ofzo..maar geen ervaring mee.
Succes en veel beterschap voor je kindje!

Ik ben na 2 weken naar de huisartsenpost gegaan. Ik wist zeker, na 3 eerdere oorontstekingen, dat ze er toen weer last van had terwijl de dokter en het consultatiebureau zeiden dat er niks aan de hand was. De arts stelde inderdaad een dubbele ooronsteking vast, en wij kregen toen wél antibiotica mee. 
Beterschap! 

Oh en verder sluit ik me aan bij de tips van Galileo. En inderdaad die kuur is moeilijk er in te krijgen met zo'n spuitje. En goed om te weten misschien: ons kindje had ook richting de 40graden koorts..

Dank jullie wel voor alle tips en reacties. Mijn zoontje heeft nog niet een hele hoge koorts gehad. In het begin een koorts van 38,2 graden en duurde maar 1 dag. Na een week 37,8 graden en dat duurde ook maar een dag. 

Ons zoontje heeft met 1 jaar ook een dubbele oorontsteking gehad. Heel erg zielig! Flinke koorts en goed ziek geweest. Wij kregen een antibiotica kuur mee (we zaten in de nacht op de HAP). Dit was echter een volkomen ramp om te geven, hij nam het écht niet. Alles geprobeerd maar we hebben toen gekozen om het dan maar op z’n beloop te laten. Ik zou het daarentegen wel aanraden om te proberen die antibiotica, zeker als hij al langer ziek is. Wie weet gaat het bij hem prima en knapt hij snel op, dat lijkt me toch heel erg wenselijk. Anders kun je alsnog in de weer met uien en zetpillen.  

Onze dochter van bijna een jaar heeft vanaf haar 6 maanden nu voor de 5e keer een oorontsteking. Ze heeft hier al paar keer kuur voor gehad. De ervaring van het geven van de kuur is heel positief. Wij geven in een spuitje en zodra ze die ziet aankomen heeft ze haar mond al open. Het kan ook makkelijk gaan. Ikzelf zou het wel lang vinden met een oorontsteking, maar inderdaad een kuur is ook niet altijd alles. Wel slaat die binnen paar dagen aan en als ze er echt veel last van hebben zou ik er persoonlijk wel voor kiezen. Erg sneu als ze zoveel last hebben van oorontsteking. Heel veel beterschap!

Terug
Bovenaan