Dubbele teleurstelling bij termijnecho

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,

Ik ben nieuw op dit forum. Op 19 mei kwam ik er achter dat ik zwanger ben. Dat was onverwacht (was gewoon aan de pil) maar zeker erg welkom. Ik was toen wel al een paar weekjes ziek en daardoor ook niet echt gemerkt dat ik over tijd was, dacht dat het door het ziek zijn kwam. Ik heb een chronische darmontsteking en sinds een paar weken speelt die ontsteking weer op. Dat betekent in mijn geval heftige buikkrampen en buikpijn en diarree (daardoor heeft de pil wss ook niet gewerkt). Jullie kunnen je wss wel voorstellen dat dit alles mij ongerust maakt, zwanger en buikkrampen/buikpijn hoort niet echt samen dus. Ook heb ik een paar weken medicijnen geslikt, nog gerookt en is er een rontgenfoto gemaakt van mijn buik maar toen wist ik dus nog niet dat ik zwanger was. Alles bij elkaar genomen zorgt dit voor veel onrust.

Afgelopen donderdag een termijnecho laten maken en dat werd op 2 punten een teleurstelling. Zo'n echo zou leuk en spannend moeten zijn, je ziet je kleintje toch voor het eerst en ten tweede hoopte ik dat het mij een beetje gerust zou stellen (is alles wel oke ondanks de buikpijn?). Ik heb de echoscopist (een vrouw) gelijk verteld dat ik ongerust was en waarom ik ongerust ben. Ze luisterde daar echter amper nar en zei er ook helemaal niet over. Ze was heel koel en zakelijk en dat verbaasde me heel erg  vooral omdat ze zelf (hoog)zwanger was.

Een uitwendige echo lukte niet omdat mijn darmen ervoor zaten dus werd het een inwendige. Ze zei dat de zwangerschap nog heel pril was en het te klein was om iets te kunnen zien. De embryo was 3,1 mm en ze zag nog geen hartactie. Dat kon kloppen als het nog zo pril was maar als ik al langer zwanger was dan was het niet goed. Ook dat werd allemaal weer heel zakelijk gemeld zonder geruststellende woorden ofzo. Ik moet over een week of 3 maar terugkomen.

Dat was dus een behoorlijke (dubbele) domper. Het was buiten het nieuws om gewoon geen leuk moment, ze was zo zakelijk en koel en dat voelde echt heel raar aan. Ik heb zelf eerlijk gezegd ook geen idee meer wanneer ik nou voor het laatst ongesteld was, we waren niet bezig om zwanger te worden en door mijn ziekte ook niet echt in de gaten gehouden. Vriendje is er trouwens van overtuigd dat hij me idd pas een paar weekjes geleden heeft bevrucht (klinkt een beetje raar zo maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel) dus dat zou wel kunnen. Maar goed, het zit me gewoon niet lekker, ik heb 3 weken lang echt hele heftige buikkramoen gehad en heb dagelijks buikpijn. Ik probeer me niet te druk te maken maar echt goed lukt dat natuurlijk niet.

Volgende week heb ik een afspraak met mijn behandelend arts voor mijn darmen en ik ben van plan om aan haar te vragen om me door te verwijzen naar een gynaecoloog want ik heb erg de behoefte om met iemand te praten die me gerust kan stellen of in ieder geval met iemand die naar me luistert en antwoorden geeft.

Tot zover even mijn verhaal. Ik heb dit vooral opgeschreven omdat ik het even kwijt willen maar tips of geruststellende woorden zijn natuurlijk meer dan welkom!

Groetjes van mij ...

hoi hoi
wat een nare ervaring zeg je was zeker in het ziekenhuis ipv bij de verloskundige?
ze zijn daar gewoon wat onpersoonlijker ... maard wat ze bij jouw hebben gedaan vind ik echt niedt kunnen ik zou als ik jouw was even mijn huisarts bellen en vertellen wat er is gebeurt..als je een goede huisarts hebt zal hij je doorsturen...
als je nog zo pril zwanger bent is er gewoon nog geen hartje die komt pas met ongeveer 7 a8 weekjes....
probeer niet te veel te stressen wat is zeker niet goed voor je....
sterkte
sandra

Eerst even een misverstandje uit de wereld helpen.....ik heb mijn hele zwangerschap bij de gyneacoloog in het ziekenhuis gelopen en die mensen daar waren stuk voor stuk hartstikke lief dus wat hierboven wordt gezegd voelt een beetje als een vooroordeel.

Erg vervelend dat je zo behandeld bent. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je erg ongerust bent door het roken, de medicijnen ed. Het is helaas inderdaad zo dat er weinig te zien is met een aantal wkn zwangerschap. Bij mijn klopte het hartje bij 6,4 weken. Wanneer mag je weer komen??? Laat je vooral niet afschepen.

Sterkte!
gr.Ing

Hoi,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je ongerust bent als je buikpijn hebt tijdens de zwangerschap. Ik zelf heb nl ook last van een darmontsteking. Wij gingen bewust voor een tweede kindje maar ik had toen al een afspraak staan in het ziekenhuis toen ik erachter kwam dat ik al zwanger was. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap gaan darmklachten geed en nu dus wel. Ik heb medicijnen gekregen en daar ging het en tijdje beter mee totdat ik bloedingen kreeg. Ik ben toen door de arts ook doorverwezen naar de gyn maar dat wou ik zelf niet. Het kindje groeit goed dus er is niets om me ongerust over te maken. Ik zou gewoon aan je arts vragen om door te sturen en nav mijn eigen ervaring zullen ze daar niet moeilijk over doen.

Heel veel sterkte.

Groetjes Cindy

nou ja wat een raar gebeuren zeg!! wat erg dat zo'n mens zo koel kan doen.
hier maar even wat (hopelijk) geruststellende woorden...
als het kindje pas zo klein is dan kan het heel goed kloppen dat er nog geen hartactie is, want dat komt pas later...
roken tijdens de zwangerschap is natuurlijk niet goed, maar heb je onze moeders en oma's wel eens gezien? die rookten ook vaak gewoon door! en weet je, in het begin is je kindje nog heel erg goed beschermd, omdat het nog 'van zichzelf' leeft en nog niet 'van jou' (vanwege de placenta enzo). zo is het dus beschermd tegen schadelijke stoffen. mooi he.
en verder, ik zou lekker geen 3 weken gaan wachten, maar je huisarts bellen en een verwijzing naar een gyneacoloog of andere verloskundige vragen, en dan daar nog een keertje langs gaan komende week. het is jouw lijf en jullie kindje, dus laat je niet op je kop zitten door zo'n stomme echoscopiste hoor!
sterkte! sabine

hallo,

wat een vervelende situatie zeg hoop dat het meevalt.
wat ik je wel wilde zeggen is dat als je chronisch darmontsteking hebt je onder controle komt bij de gyneacoloog.
Heb zelf ook chr darm ont en bij mijn eerste 2 ben ik niet onder controle geweest maar deze 2 waren te klein beide 2 weken over tijd en amper 5 en 6 pond. Bij de derde moest ik voor controle ivm de vorige zwangerschappen toch naar de gyneacoloog en die zei dat door de darmontst de kleintjes vaak groeiachterstand hebben doordat het lichaam alle energie steekt in de ontsteking en niet naar de baby.
Nu ben ik weer zwanger ( zeer onverwacht door spiraal) en ben ik vanaf begin onder controle met meerdere groeiecho's ind e zwangerschap.
Mijn vorige zwangerschap was alleen ellende continu ontstekingen maar tot nu toe gat het goed . Ben nu 14 en 3 dagen.
Mijn internist gaf ook aan dat het goed is dat ze in die periode extra in de gaten houden. Bij hem moest ik ook elke drie maand voor controle terug, ben pas geweest en wist toen niet dat ik zwanger was dus maak een extra afspraak binnenkort.

nou succes hoop dat het goed komt

Ik had ook zo'n "heerlijke" eerste echo WAT EEN MUTS was dat zeg.

TOEN heb ik het echo bureau opgebeld en gezegd wat er speelde enzo en die hebben voor 30 euro een half uur in mijn buik gekeken (gewoon lekker extern want die hebben vele male betere apparatuur als dat ze vaak een termijnechootje mee maken bij de VK) was zo leuk , alles werd uitgelegd was echt een leuke ervaring ondanks dat je nog niets van het kind zag natuurlijk maar gewoon de behandeling die je kreeg (zoals je EIGENLIJK overal zou moeten krijgen) zwanger zijn is een wonder en niet het werk wat je saai erbij doet ofzo, die vrouw moet lekker met verlof gaan als ze zo sjaggie is..

Wel heel erg dat ze NOG heen hartactie hebben gezien daar zou ik echt gek van worden, je kan navragen bij de pretcho wanneer je dan het beste kan komen (als je het termijn van NU doorgeeft)

Wij zijn geweest bij www.kijknou.net en die echo is met 8 weken toen gemaakt was een introductie met je baby echo..

Ik heb mijn eerste echo gewoon met 7 weken gehad en daar was welhart actie en was ie 1,85 cm..

Ik zou gewoon zelf wat regelen ipv naar die saaie muts gaan..

Wat een sjacherijn zeg daar in het ziekenhuis en lekker als het zo onpersoonlijk is, maar ik heb ook maar een tip:
Bellen naar huisarts/vk en blijven bellen tot je doorgestuurd wordt, je idd niet af laten schepen,want nu wordt je alleen maar meer onzeker!!!!!
Het is idd jouw lichaam en jouw kindje en jij voelt je er niet lekker bij dus actie ondernemen en hopenlijk wordt je snel gerustgesteld, zou me niet teveel zorgen maken over roken en medicijnen, want daar schiet je nu niets mee op!
en hou ons op de hoogte he?!!

liefs Daantje

Terug
Bovenaan