duiken

Hallo,

Ik zwem elke vrijdag en nu hoorde ik dat je niet mag duiken als je zwanger bent. Bedoelen ze het duiken met een zuurstoffles of het in water duiken. Zo ja vanaf hoeveel weken wordt het afgeraden en waarom mag het niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties en succes met jullie zwangerschap.
 
Duiken met zuurstof mag niet meer omdat je meer gevaar loopt op probleem met de druk (kan het niet goed uitleggen, heeft niks met in het water duiken te maken in ieder geval) Zwemse!
 
Hoi Alice,

Ze bedoelen met 'niet duiken', dat je niet met perslucht zuurstoffles) mag duiken, omdat het stikstofgehalte in je bloed dan stijgt. Dat schijnt niet goed te zijn voor de ontwikkeling van je kindje. Gewoon in het water duiken, mag volgens mij wel. Je voelt zelf wel aan vanaf wanneer het niet meer prettig is.

Groetjes Martine
 
hoi daar ik zwem zelf ook fanatiek elke week en ben 17 weken zwanger ik heb dat ook gehoord dat je niet mag duiken heb het de zwemleraar gevraagd maar die wist daar niets van.
Ik heb erbij gehoord dat ze er onderzoek naar hebben gedaan en dat de vrouwen die wel gedoken hadden een baby met lager geboortegewicht hadden.
Oorzaak??? dus zou het niet doen
 
Het wordt afgeraden om te duiken met perslucht (sportduiken dus) als je zwanger bent en zelfs als je zwanger wilt worden. In het water duiken (schoonspringen etc) mag gewoon als je zwanger bent, zo lang je het zelf prettig vindt (met een dikke buik is het niet echt leuk meer))

Waarom?
Tot nu toe is nooit aangetoond dat sportduiksters die in het begin van hun zwangerschap hebben gedoken een vergroot risico hebben op aangeboren afwijkingen bij hun kindje, maar theoretisch is dit risico er wel. Bij het duiken kunnen kleine stikstofbelletjes in de bloedbaan ontstaan (ook zonder decompressieziekte), deze worden ook wel silent bubbles genoemd. Deze belletjes kunnen de placenta passeren en omdat de bloedvaten van de baby nog zo dun zijn kunnen ze daar wel bloedvaten verstoppen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Ook als je zwanger wilt worden wordt duiken daarom afgeraden, omdat het soms even kan duren voordat je weet dat je zwanger bent.
Theoretisch zou je wel kunnen duiken in een periode als je zeker weet dat je niet zwanger bent, dus kort na de menstruatie. Je loopt daarbij wel het risico dat je een innestelingsbloeding voor een menstruatie aanziet (zeldzaam natuurlijk, maar het gebeurt soms wel)

Als je medicijnen moet gebruiken om zwanger te worden, zoals clomid of hormoonpreparaten, dan is duiken absoluut af te raden! Door het duiken verhoogt je prolactinespiegel (=hormoon) gedurende een aantal dagen, en dan loopt de hele hormoonbehandeling in de soep.

Voor duikmedische vragen kan ik de site www.scuba-doc.com aanbevelen.

Groeten,

N.
(keuringsarts voor sportduikers)
 
hoi alice,

duiken met zuurstoffles!
maar als je al een buik krijgt, lijkt het me ook niet echt prettig om zo in het water te duiken. maar dat moet je even zelf aanvoelen.

gr. sandy
 
Terug
Bovenaan