Duim of speen?

Dag allemaal,

Een van de langst bestaande dillema's: speen of duim?

Mijn kindje van 18 weken heeft haar duim gevonden. Ze heeft nooit een speentje gehad omdat ze die zuigtechniek niet onder de knie kreeg. Nu ze gaat duimen twijfel ik of ik een speen moet aanbieden ivm dat een speen makkelijker af te leren is, aan de andere kant is een speen lastig als hij steeds uit valt. Wat vinden jullie of wat is jullie ervaring?

Groetjes!

Hoii, ik had dit zelfde probleem dus ik dacht ook dat een speen slim was. Dus ik de speen introduceren en toen ging ze gewoon op haar duim zuigen als ze dr speen uitviel of als ze hem even niet had dus heb ik de speen maar weer weggehaald want ze begon allebei te doen haha. Maar elk kindje is anders dus je kan het wel proberen

Denk dat het nu weinig zin meer heeft om de speen nog aan te gaan bieden. Ik heb idd wel vaker gedacht "wat zou het duimpje handig zijn ipv de speen" maar je hebt er niet zoveel aan te willen. Speen moet je met wat pech elke nacht 5x eruit haha

Ik heb hier niet eens over nagedacht haha
Speen bleef nooit zitten dan moest ik hem vasthouden, dat gaat natuurlijk niet?
Uiteindelijk vond hij zijn eigen duim.
Ze pakken de duim ook om zichzelf te troosten, bij ons is het zelfs zo dat hij op deze manier ook aangeeft dat hij moe is. Dan leggen we hem op bed.

Afleren van speen of duim is beiden lastig. Schoonzusje schijnt tot middelbare school met een speen te hebben rondgelopen. Terwijl ik een nagellak op mijn vingers kreeg die een viessmaakje had, duimen was zo ook gauw genoeg afgeleerd.

Eigenlijk is het kiezzen tussen twee kwade, beide is lastig af te leren. Het enige voordeel is met een speen dat je zelf invloed hebt op het afleren. Een speen kan je afpakken, een duim niet. Maar beide vragen heel wat doorzettingsvermogen, dus makkelijker zou ik het niet noemen. 
Het is ook maar de vraag of je kleintje nu nog een speentje wil. Als ze eenmaal hun duim hebben gevonden zie je vaak dat ze de speen niet eens willen. 

Terug
Bovenaan