Duimen

Mijn dochtertje is nu 10 maanden. Tot ongeveer 8 maanden kreeg ze de speen, maar  alleen om overdag af en toe wat troost te bieden, hij ging nooit mee naar bed en dat ging prima. Met 8 maanden wilde ze de speen daarbuiten ook niet meer, zodra je hem in de mond stak trok ze hem er gelijk weer uit. Op zich geen probleem want het bleek zonder speen ook prima te gaan. Dus we dachten er snel vanaf te zijn.
Sinds een maand echter heeft ze haar duim ondekt en was het eerst alleen wanneer ze naar bed ging, nu steekt ze hem er overdag ook regelmatig in.
Ik ben hier eigenlijk niet zo blij mee, omdat duimen nog slechter schijnt te zijn voor de tanden en het moeilijker af te leren is maar weet niet wat ik er tegen kan doen.
Verbieden  kan moeilijk omdat ze eenmaal in bed het toch doet.
Heeft iemand tips om het duimen te remmen nu ze nog zo jong is?
Alvast bedankt !!
 
Hoi Judith,

Ik heb geen tips voor je om het duimen tegen te gaan. Mijn dochter is 7 maanden en zij duimt ook. Eerst kreeg ze de speen, maar rond een maand of 4 is ze haar duim op gaan zoeken. Eigenlijk vind ik het wel schattig staan. En om eerlijk te zijn werd ik er in het begin ook wel gek van om elke keer naar boven te rennen als ze haar speen kwijt was. Bovendien heb ik gehoord dat het duimen (mits ze het op tijd afleren) eigenlijk alleen de stand van het mekgebit beinvloedt. Hoop dus maar dat dat waar is.

Groetjes Nathalie
 
Hallo,

Mijn zoontje is 7,5 maanden. Vanaf dat hij 3 maanden is gooit hij de speen uit zijn mond en stopt zijn duimpje in zijn mond.
Ik heb zoiets laat hem lekker duimen. Vind het nog beter kijken als die speen in zijn mond.
Tegen de tijd het schadelijk gaat worden voor zijn gebit (volwassen tanden) dan kijken we wel weer verder.
Hoe kun je z,on kleintje nou duidelijk maken, dat duimen slecht voor je tanden is.

Succes
Caroline
 
Hoi Meiden

Mijn zoontje begint nu ook te duimen, en het staat inderdaad wel schattig. Hij doet het gelukkig niet als hij gaat slapen, maar alleen overdag.
Het klopt inderdaad dat duimen slecht kan zijn voor de tanden en hoe die gaan staan. En bij echte fanatieke duimers kan het ook de stand  en groei van de kaken beinvloeden. Daarom is het algemene advies om duimen af te leren voor de kinderen  3 jaar zijn, het liefste eerder.
Afleren kan je gewoon zo doen zoals je ze ook andere dingen afleert. Telkens als je ziet dat ze duimen zeggen dat dat niet mag. En op een gegeven moment als ze daar oud genoeg voor zijn kan je ook gaan werken met beloning. (als je vandaag niet duimt..... dan gaan we morgen pannenkoeken bakken oid.)
Zo kan je een boel (beugel)problemen al op jonge leeftijd voorkomen.

Groetjes
Caroline
Mondhygieniste.
 
Bedankt voor jullie reacties.
De laatste dagen  begint ze steeds meer te duimen. Blijkbaar moet ik er ook maar gewoon aan toe geven, had het ook  nog niet serieus verboden maar probeerde haar steeds wat af te leiden.  Het staat inderdaad wel erg schattig en beter dan een speen (hoewel het laatste weer beter is).
Hoop dat het lukt om haar over een paar jaar het weer af te wennen. Weet hoe moeilijk het is, ik heb namelijk zelf als kind ook lang geduimd.
Groetjes, Judith
 
Terug
Bovenaan