Durft niet meer te poepen

<p>Hoi allemaal,<br /><br />Mijn dochter van 2,5 jaar plast goed op</p><p>de wc sinds een aantal maanden. Poepen op de wc durft ze echter niet, maar doet ze nog in jaar luier. Sinds een maand of 2 wil ze echter niet meer poepen. Niet in de luier, niet in een potje, niet op de wc. Als ik haar vraag waarom niet, komt er niet echt een reden. Iedere keer is het een ander excuus zoals; anders wordt m’n broek vies, of ik wil niet poepen, of het doet pijn. Ze geeft dus niet altijd dezelfde reden. We hebben echt al van alles geprobeerd, belonen, praten en uitleggen, streng zijn, het woord poepen negeren, maar niks helpt. Ze houdt het meestal een aantal dagen op (soms zelfs wel een dag of 6) totdat ze het echt niet meer kan ophouden. Het probleem zit niet in het niet kunnen poepen, want ze moet heel erg poepen, maar ze houdt het dus op. En zodra ze het op voelt komen, gaat ze snel zitten en wiebelen tot het weer even wegzakt en zo gaat het dagen door. Als ze dan eindelijk gepoept heeft, is het echt een opluchting (vooral vóór haar, maar ook vóór ons), maar dan begint het circus weer van voor af aan... </p><p> </p><p>wie heeft er tips voor ons? </p>
 
Niets doen. Volgens mijn ouders was ik 4 toen ik nog in mijn broek poepte. Ik durfde niet op de wc tot het 'per ongeluk' gebeurde tijdens het plassen en daarna was ik zindelijk. Ik vind poepen nog steeds niet fijn en kan het heel makkelijk ophouden. Komt verder wel goed hoor ;)
 
Ja je kunt haar niet dwingen dus ik zou ook elke vorm van druk eraf halen. Hoe moeilijk ook! Ze is letterlijk aan het ervaren dat ze controle heeft op dingen (vroeger noemden ze dit niet voor niks de 'anale fase' in ontwikkeling). Onze peuter van 2 vindt het ook al spannend merk ik en houdt het ook op (niet zo lang als jullie dochter overigens). Hij schrikt als het komt en hij het niet kan tegenhouden. In reageer dan steunend en trots als hij het doet en laat het verder. Wel geef ik hem gedroogde abrikoos (vindt hij heerlijk) en kiwi etc om het zacht te houden, zonder dat hij uiteraard weet dat dat de reden is. Als die aanpak van negeren en druk eraf halen na een tijdje niet helpt of je maakt je veel zorgen, zijn er speciale poep en plas poli's in sommige ziekenhuizen.
 
Er zijn in het zkh speciale poep-poli's hiervoor. Het kan namelijk echt een probleem worden. Olijfolie door het eten doen of ander laxeermiddel van de huisarts kan dan helpen. 
 
Bedankt voor de reacties. Ik dacht eigenlijk dat die poeppoli’s er zijn voor kindjes waar lichamelijk iets dwarszit. Bij m’n dochtertje lijkt het meer mentaal, maar misschien moet ik me eens in die poeppoli verdiepen. 
 
Volgens mij niet. Ik ken 2 kindjes die daar gelopen hebben omdat ze niet durfden te poepen. Eigenlijk zoals bij jou maar hij was 3. Durfde niet te poepen, gingen dagen overheen dus het werd steeds harder, uiteindelijk laxeermiddel moeten geven zodat het er maar uit was, echt paniek en bang. De mooiste beloningen (grote doos van cars of id) leken te helpen tot het erop aan kwam. De grote opluchting als het er dan eindelijk uit was en dan begon het weer opnieuw. Er was lichamelijk helemaal niks mis. De andere (jaren geleden al) ook 2,5-3 en durfde gewoon niet meer te poepen, het werd steeds meer een "ding". Zijn liepen ook bij de poeppoli. Wat uiteindelijk geholpen heeft weet ik niet helaas. 
 
Wij hebben dit nu ook al een aantal maanden met onze peuter van 2.5. Aan zijn voeding en drinken ligt het niet, het is echt het ophouden. Angst, pijn, gevoel van controle? Zeg het maar. We zijn begonnen met forlax, dat helpt enigzins en we zijn nu bij een kindebekkenfysiotherapeut. We zijn net 1x geweest, dus kan er nog niet zoveel van zeggen, maar we houden hoop. Ik hoopte hier nog wat andere tips te ontdekken, maar helaas nog geen gouden tip ontdekt!
 
Terug
Bovenaan