Durft niet te poepen op de wc

<p>Vraag namens mijn zus.  </p><p>Mijn neefje wordt in maart 4 en is wat laat met zindelijkheid.  Sinds een paar weken plast hij op een potje of de wc en blijft hij droog. Hij draagt nu oefenbroekjes. Maar hij weigert te poepen op bv het potje of de wc. Lijkt dit eng te vinden ofzo?</p><p>Hij zegt wanneer hij moet plassen of de gaat als welk hier naar vragen. Maar als hij moet poepen wilt hij maar niet op het potje of de wc. </p><p>Heeft er iemand vergelijkbare ervaringen? Tips?</p>
 
Dit is heel normaal. Hebben veel kinderen in het begin moeite mee. Wat kan helpen is om je neefje met luier aan op de wc of potje te laten poepen. Dan went hij aan de wc en hoeft z'n poep niet te laten zeg maar. Succes!
 
Geen ervaring met mijn eigen zoontje, die had van de ene op andere dag zelf besloten om zindelijk te zijn. 
Maar het poepen schijnen veel kinderen eng te vinden op de wc. Ooit heb ik de tip gehoord om een gat in een luier te knippen aan de achterkant en dan op de wc te gaan zitten. Dan poepen ze in de wc met hun luier aan als tussenweg. Vond het een geniale tip, maar zelf niet nodig gehad.
 
Het beste wat je kunt doen is, met het kindje naar een kinderboerderij gaan. En uitleggen dat poepen heel normaal is. Dat de geitjes de schaapjes en de kipjes het ook doen. En uitleggen dat alles wat we eten er ook weer uit komt. 
 
Dan zal het kind het wellicht gaan begrijpen. En van begrip komt een actie uitvoort. Succes!
 
Heb op het kdv wel eens gehoord dat kinderen inderdaad met luier aan op de wc gingen poepen. Daarna luier afdoen, drol in de wc gooien, uitzwaaien en daarna doortrekken. Na een tijdje kan de luier weg en wordt het direct in de wc, zwaaien en doortrekken.
Uiteindelijk zal hij het zonder uitzwaaien kunnen, maar in het ergste geval blijft hij naar zijn eigen drollen zwaaien voor bij de doorspoelt haha, en dat lijkt me ge eb ramp.
 
Terug
Bovenaan