Durft niet te poepen op potje/wc

<p>Sinds een paar dagen ben ik bezig met het zindelijk maken van mijn zoon van bijna 3 jaar.</p><p>Met plassen gaat dit echt super, hij geeft het zelf aan en heeft hier geen ongelukjes meer mee. Hij straalt en is dan trots. </p><p>Maar met poepen lukt het nog niet. Hij voelt het wel, wil dan ook op het potje zitten maar het lukt dan niet. Binnen een paar minuten nadat hij van de pot afkomt, poept hij in zijn onderbroek.</p><p>Hij lijkt tijdens het poepen angstig.</p><p>Wat ik al geprobeerd heb is een boekje lezen, zingen etc, de luier aanbieden (wil hij niet)</p><p>Wie heeft dit ook gehad en wat werkte bij jou kind? </p>
 
Ik heb helaas geen tips, maar herken je probleem. Mijn zoontje is al 3,5 maar durft/wil nog steeds niet op de wc te poepen.
Plassen gaat al een hele tijd goed en hij heeft ook controle over zijn kringspier. Toch weigert hij op de wc te poepen. Hij weet dat hij voor het slapen een luier om krijgt en wacht met poepen tot hij een luier om heeft. We zijn hier na een tijdje maar in meegegaan, aangezien dit verder geen problemen geeft. Ik heb ook begrepen dat dit vanzelf een keer over gaat. Maar echt ideaal is het niet...
 
Hier hetzelfde probleem gehad. Mijn zoon deed vanaf 3 jaar alle plasjes keurig op het potje/ wc. Maar voor poepen wachtte hij tot de avond. Dan krijgt hij een luier voor de nacht, en dan ging hij daarin poepen. Hierdoor stonk zijn bed vaak na 1 nacht al een uur in de wind...

We hebben hem van alles beloofd als cadeautje voor poepen op de wc, maar zonder resultaat.

Wat hier de oplossing was forlax, via de huisarts. Dit maakt de ontlasting soepeler. En toen kwam ineens het moment dat hij op de wc had gepoept (waarschijnlijk omdat het er ineens per ongeluk uit kwam, omdat het soepeler is. Maar het wordt geen diarree.) Nu gaat het ook goed zonder de forlax
 
Onze dochter heeft ook forlax, vanaf de geboorte maar nadat ze zindelijk was wilde/ durfde ze niet te poepen en hield ze dat soms een week op. Hierdoor veel onrust en veel pijn als de ontlasting kwam. Uiteindelijk naar poepoli om te kijken of er niks medisch is en daar hebben ze de zakjes van 1 per dag naar 4 zakjes per dag en toen kon ze het niet ophouden en was de ontlasting zacht. Momenteel zitten we op 2 zakjes per dag en is het geen probleem meer.
ik heb trouwens nooit een luier snachts aangedaan. Maar dat is per kindje misschien verschillend. Wel destijds ook aangeboden maar wilde ze ook niet. 

succes!!
 
Niet op het potje maar op de wc proberen? Je hebt wc brillen met een verkleiner daar in. Evt met klein opstapje om het makkelijker te maken voor m? 
 
Je zou eens kunnen kijken of hij met een luier aan op de wc wilt poepen. Na een week of 2 de luier half aan (zelf vasthouden of in het potje leggen) en hopelijk na een tijdje zonder luier.
Mijn dochter was doodsbang voor de drol, om het te zien. We hebben het potje toen een tijdje buiten beeld gehouden en na een tijdje een drol geknutseld van ontbijtkoek (I know, ouders doen gekke dingen), en die in het potje gedaan met de mededeling dat ik op het potje had gepoept. Drolletje in de wc gegooid en doorgespoeld. Zo was het voorspelbaar wat er gebeurt na poepen op een potje. 
Inmiddels hartstikke zindelijk overdag. In de nacht vast ook wel, maar ze slaapt nog in een ledikant en wij willen en niet per se een paar keer uit omdat ze moet plassen haha.
 
Bij mijn zoontje was het grote paniek als hij het poepie voelde aankomen, rennen, verstoppen, huilen. Waarschijnlijk omdat we erg duidelijk zijn geweest dat hij hondenpoep niet mag aanraken omdat dat vies is. Oplossing: Wanneer de paniek begon tegen hem praten "straks komt er een poepie aan, die kan je het beste op het potje maken. Weet je eigenlijk dat iedereen poep?" En dan vroeg hij "oma?" Ja, oma ook. "papa?" Ja, papa ook. Zelfs rupsjes en lieveheersbeestjes poepen, poepen is heel normaal en iedereen doet het. Het heeft wel wat tijd gekost en hele lijsten van mensen en dieren die ook poepen maar inmiddels is poep heel normaal en fijn als het er uit is en opgeruimd is.
 
Bedankt voor alle tips. 
Bijna 6 maand verder heeft hij welgeteld 2 weken op het potje gepoept. Tot hij het een keer te lang heeft ingehouden en nu is hij bang dat het pijn doet.
Dus voorlopig mag hij in de luier poepen, maar dan moet hij wel in de wc/badkamer blijven als hij poept. 
Hopelijk kunnen we binnenkort der volgende stap maken, met luier op de pot of wc. 
 
Terug
Bovenaan