Dutje namiddag baby 5 maanden

<p>Dag allemaal, </p><p>Hopelijk hebben jullie goede adviezen voor mij. Mijn baby van 5 maanden heeft het volgende ritme: </p><p>07.00/07.15 uur wakker</p><p>09.00/09.30 uur dutje ca. 45 min</p><p>12.00/12.30 uur dutje ca. 1,5 uur</p><p>Tot zover gaat het meestal prima. Hij slaapt in zijn ledikant en valt zelf in slaap. </p><p>Om 18.00/18.30 krijgt hij zijn avondfles en gaat hij slapen (tot zijn nachtvoeding om 00.00 uur), ook daar geen grote issues op af en toe weer even in slaap helpen na.</p><p>Het dutje rond 16.00 uur wil hij echter niet meer doen, iedere keer een tranendal om hem te laten slapen. Echter, hij redt het ook nog niet op slechts twee slaapjes. Dit resulteert in een chagrijnige (lees: krijsende) baby in de namiddag die rond half 6 op schoot in slaap valt of blijft krijsen tot hij om 1800 naar bed 'mag'.</p><p>Wat zou ik kunnen doen om het dutje rond 16.00 uur te laten slagen? 20/30 minuten is voldoende, dan redt hij het tot bedtijd. </p><p>Dank voor je meedenken alvast!</p>

Het dutje wat later doen, 16.30?
2 dutjes per dag met 5 maanden is wel heel vroeg ja. Meestal gaan kindjes rond 7 maanden over naar 2 dutjes (9.00-10.30 en 13.30/14.00-15.30) Dus dan is het 2e dutje ook echt wel wat later op de middag.

Bij mij was het 3e dutje vaak van 16.30-17.00 en dan tussen 19.00/20.00 naar bed!

Dat is wel heel vroeg voor 2 slaapjes. Maar wat heerlijk dat jouw kindje 13 uur per nacht maakt! Dat maakt waarschijnlijk dat 2 dutjes wel eerder dan gemiddeld zal lukken. Ergens tussen 7 en 9 maanden is die overgang normaal gesproken. 
Ik zou proberen om het nog zeker een maand wel aan te bieden, in ieder geval tot je merkt dat haar wakkertijden iets langer kunnen zijn. 
Wij hebben hier ook bij periodes veel moeite gehad met dutje 3. Lukte het een week of 2 heel slecht, om daarna weer geen probleem te zijn. Momenteel (8 mnd) zweven we in het land tussen 2 en 3 dutjes. Ene dag wel en andere dag niet, en dan herken ik zeker die jengelige baby rond etenstijd. 
Wat ik in die periodes voorheen deed was wandelen. Dat laatste dutje vond ik super voor even wandelen met de hond of een boodschap doen, afspreken en wandelen met een vriendin ofzo. En dan sliep ze in de wagen wel. Wat ik vaak deed was eerst in bedje proberen, en als ik haar in 30 min niet kalm en getroost kreeg, dan ging ik lopen. Vermoeiend, maar 2 weken later ging het dan wel weer goed. 
Hier gaat ze nu gewoon wat later. Rond 17 uur of zelfs 17.30.  En dan pas 19.30 naar bed. Ik vind dat niet fijn, want de nacht verloopt minder. Maar beter dan een oververmoeid krijsend kind dat later niet meer kan slapen. We zijn vanzelf over op dagelijks 2 dutjes.

Ik herken je 'probleem'! 2 dutjes is voor deze leeftijd inderdaad nog wel kort. Wij hebben hetzelfde met onze baby van 5 maanden. Hij slaapt wel 3x, maar op het moment maar 30-45 minuten per slaapje, ook te kort dus. Om hem wat extra te laten slapen zou ik een rondje gaan wandelen. Onze baby valt dan vaak in slaap, en zo niet is hij die tijd in ieder geval tevreden?. Of om de tijd te overbruggen in bad doen of meenemen onder de douche!

Ik herken je 'probleem'! 2 dutjes is voor deze leeftijd inderdaad nog wel kort. Wij hebben hetzelfde met onze baby van 5 maanden. Hij slaapt wel 3x, maar op het moment maar 30-45 minuten per slaapje, ook te kort dus. Om hem wat extra te laten slapen zou ik een rondje gaan wandelen. Onze baby valt dan vaak in slaap, en zo niet is hij die tijd in ieder geval tevreden?. Of om de tijd te overbruggen in bad doen of meenemen onder de douche!

Terug
Bovenaan