Dutjes baby 4mnd

Hoi hoi,

Ons zoontje van 4 maanden is in de regel een makkelijke baby. Hij is alleen de laatste tijd meester geworden in 45 min dutjes. Nu is dit al beter dan 30 of 20 minuten maar elke dag verder merk ik dat hij oververmoeider begint te worden en steeds lastiger in slaap komt en namate de dag vorderd, de dutjes nog korter worden.

Wat ik ook doe, bij mij op de arm, onderweg, in bed... ik krijg ze niet langer.
Zijn wakker tijd is pak en beet 1.5 uur. Soms eerder na een kort dutje.

Heeft iemand een idee wat nog zou kunnen helpen? Ik durf zijn wakkertijd eigenlijk niet te verlengen maar kan me ook ergens indenken dat hij misschien wat meer slaapschuld moet opbouwen?

Ik vind het gewoon heel sneu dat zon lief, makkelijk en vrolijk mannetje zichzelf in de weg gaat zitten omdat hij te moe word.

Liefs

Eerlijk gezegd denk ik dat je er weinig aan kunt doen. Slaapcycli aan elkaar koppelen is iets wat ze zelf moeten gaan leren. Meestal gebeurt dat rond de 4/5 maanden, dus grote kans dat het komende weken ineens wel lukt. Ik hoop het voor je, aangezien de kleine er echt last van lijkt te hebben. Hier werkt het nog wel eens om hem, als hij te vroeg/snel wakker wordt, hem snel in de draagzak te doen en dan slaapt hij soms nog even verder. Maar soms ook niet..
Onze dochter (nu 3,5 jaar) deed totdat ze bijna 1 was, dutjes van max 45 minuten, nooit langer. Pas toen ze overging naar 1 slaapje, lukte het haar Slaapcycli aan elkaar te koppelen.. Zij leek er als baby alleen geen last van te hebben en was gewoon vrolijk na die korte slaapjes... 

Hoi ja onze dochter van ruim 3, heeft ook tot ze zeker 10 maanden was nooit langer geslapen dan 30 min per keer. Maar die kreeg er in de middagen ook echt last van. Kanttekening was wel dat ik haar ook altijd te laat naar bed deed (wist toen het begrip wakkertijden niet en zij gaf geen signalen af tot het te laat was) 
Ik wil dat nu dus ook graag voorkomen en leg daarom mijn zoontje echt na max 1.5 uur op bed waardoor hij dus de meeste dutjes wel een hele cyclus doet en dan blijft die enigzins vrolijk maar de laatste tijd, is dat dus steeds minder aan het worden op het einde van de dag. 

Herkenbaar! Bij onze dochter lette ik ook niet op wakkertijden. Zij sliep dus ook vaak maar 2x per dag, 45 minuten per keer. Maar bleef gelukkig blij! Nu let ik ook meer op wakkertijden en onze zoon slaapt overdag veel meer. Kan verschil in kind zijn, of misschien helpt het ook dat ik er beter op let.
Onze zoon van bijna 4 maanden begint nu heel af en toe 1 slaapje per dag langer dan 45 minuten te slapen. Sommige dagen doet hij 4 korte slaapjes, andere dagen 2x een lange slaap. Geen touw aan vast te knopen, maar hopelijk komt er snel een wat voorspelbaarder ritme in..
Hopelijk is het bij jullie een fase (wat het meestal is bij de kleinen..) en is het over een paar dagen/weken ineens weer helemaal anders! 

Terug
Bovenaan