Dutjes inkorten?

Mijn dochtertje van bijna 7 maanden slaapt overdag echt super. Er zit eindelijk een beetje ritme in haar dutjes. De nachten zijn nog iets minder, al werden die ook wel voorspelbaar.
Ze slaapt helaas niet voor half 9/9uur, komt nog 1 keer snachts (geef dan halve fles) en werd dan tussen 7 en half 8 wakker. Dit is dus beetje het slaapritme:

Rond 7 uur wakker.
9u eerste dutje van 1,5 uur.
half 1 tweede dutje van 2-2,5 uur
5 uur derde dutje van 30-40 minuten
half 9 naar bed
(kan dus ook allemaal half uurtje later zijn).

Nu komt ze afgelopen 2 weken soms opeens sochtends al tussen half 6 en half 7. En sinds 3 nachten komt ze savonds om 11u/half 12 al. Ik gaf dan maar al nachtfles in de hoop dat ze rest vd nacht doorsliep, maar helaas...Afgelopen nacht was ze zelfs van half 4 tot half 6 wakker!
De nachten worden dus steeds dramatischer en korter. Had al wel geprobeerd om eerste dutje max 1u te laten duren en 2e dutje max 2 uren. Had wel het idee dat dit iets scheelt in de ochtend, maar nu denk ik dat ze misschien wel naar 2 dutjes al kan?
Al vind ik dat wel lastig, want overdag kan ze echt max 2-2,5 uur wakker blijven en savonds dan wel iets langer. Dan hielden we altijd al 3uren aan. Maar als je laatste dutje laat vallen, moet ze veel vroeger naar bed wat heel fijn zou zijn. Maar als we haar voor half 8/8u op bed legde dan zag ze dat als dutje en werd ze na 35 minuten weer gewoon wakker... :(

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de nachten langer worden? Of zou ze nu gewoon in slaapregressie/sprongetje zitten?

Het klinkt inderdaad alsof ze best wat slaapt overdag. Je kan altijd proberen dit in te korten en kijken hoe de nachten gaan! 
Toen mijn zoontje wat meer richting de 2 dutjes op een dag ging ben ik de ochtenden eerst gaan rekken. Hij ging meestal tussen half 10 en 10 uur naar bed en sliep dan ongeveer 1.5/2uur. Aan het begin was dit echt rekken hoor, nog even snel een rondje lopen buiten of even langs de supermarkt. (Als je kleine alleen echt zo moe is, gewoon naar bed brengen).
Vervolgens in de middag ging hij tussen 2 en 3 weer naar bed, dat hing er vanaf hoelang hij in de ochtend sliep. In de middag sliep hij vaak maar een uurtje of zelfs korter. 
In de avond sliep hij vaak al voor 7 uur omdat hij anders zo moe was. Hij kwam ook nog elke nacht voor een fles (tot ongeveer 11.5 maand, toen stopte dit en nu al weer een paar dagen een fles in de nacht, hij is net 13 maanden). 
Het belangrijke voor de avond is, is dat ze wel moe genoeg moeten zijn, anders slapen ze inderdaad maar kort terwijl dat niet is wat je wil. Ik zou dan ook echt uiterlijk tot 4 uur laten slapen, of soms half 5, en daarop de bedtijd in de avond aanpassen.
Echter, elk kindje is anders!! Het gaat echt met fases dat ze weer heel vroeg op bed liggen omdat ze het niet vol houden, of wat langer opblijven omdat ze tot laat geslapen hebben. Wij zitten nu een beetje in de fse naar 1 slaapje, dus snap precieees wat je bedoeld. Erg vroeg wakker of een uur wakker snachts, pff, om gek van te worden.

Wat een bofkont zeg, je kindje doet het prima snachts wat fijn voor je. Zou niets veranderen hoor en je mag hiermee in je handen knijpen

Het klinkt inderdaad alsof je echt een super ritme hebt gevonden. Overdag voldoende slaap is belangrijk voor een goede nacht.
Het zou kunnen dat de slaapregressie nu wat roet in het eten gooit. Ik herken het wel in je verhaal. Daar heb je naar mijn ervaring weinig invloed op. Wij zijn voor het slapen uiteindelijk nog een papfles gaan geven.. zij slaapt nu van 19.30u tot 23.30u en de laatste dagen tot 4u in eigen bed. Er zijn tijden geweest dat zij on de 2.5u kwam weer kwam. Het wordt allemaal vanzelf weer beter en hangt samen met tandjes (zijn die al door of zie of voel je die?) En verder de mijlpalen zoals tijgeren, kruipen, rollen en staan.

Van slapen worden ze groot!
Denk je dat de nachtvoeding nodig is? Als je kindje goed op gewicht is en overdag goed drinkt en eet dan is melk in de nacht niet meer nodig? Die late fles kan uiteraard nog. Vaak drinken ze die melk toch wel op maar heeft het een andere reden waarom ze wakker worden. Dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen ? want het resultaat is dat ze dan wel lekker haar melk heeft maar alsnog niet meer gaat slapen. 
Ik zou aan die eerste twee slaapjes voorlopig niets doen. Die hebben baby's op die leeftijd gewoon echt nog nodig. Je zou wel kunnen overwegen om in een vroegere bedtijd te investeren. Dan haal je dat laatste slaapje er vanaf (17.00) en je brengt haar extreem vroeg naar bed. Dat kan dan in het begin goed al rond 18.00 á 18.30 zijn. Naarmate de weken verstrijken en ze langer op kan blijven verschuift de bedtijd naar richting de 19.00 á 19.30. Dan kan ze in de avond nog een flesje melk krijgen. 
Als ze dan in de nacht wakker wordt, even troosten tot ze weer in slaap valt. Dat zou ik ook doen als ze al heel vroeg wakker is in de ochtend. 

@FunnyFay Misschien vind jij het prima dat ze opeens 1 tot 1,5u eerder wakker wordt en ipv 1x weer 2x komt snachts, of misschien heb je het niet goed gelezen. Maargoed, ik vroeg ook niet naar jou mening over hoe ze snachts slaapt. 
@gebruiker10262088
Eerdernaarbed doen gaat echt niet. Vorige week x kwart voor 8 naarbed gedaan, wordt ze gewoon om kwart over 8 wakkeren wilt ze ECHT niet verder slapen. Dat ziet ze dan echt als dutje. Maargoed intussen komt ze weer maar 1x snachts gelukkig. Alleen sochtends wisseld heeel erg. De ene keer half 6 en andere keer 7 of soms zelfs 8u! Maarja daar kan ik dan nog wel mee leven;).

Ik zou om 17.00 niet meer op bed leggen! 
Zelf probeer ik de ochtenden iets te rekken 2.5/3 uur wakkertijd en smiddags niet meer na half5 op bed leggen, dan maar iets rekken en vroeg naar bed.. als ie echt moe is dan een powernap van 15/20 min. En die nachtvoeding tja sommige kids gaan daar goed op. De mijne drinkt ook nog steeds snachts. 
Hier zijn we nu echt met de overgang 3 naar 2 dutjes bezig maar de 7/8 maanden staat ook weer voor een slaapregressie. Het blijft toch maar uitproberen en naar je kindje kijken ? 

Het klinkt voor mij wel logisch dat je kindje niet eerder naar bed wilt. 17:00 nog een dutje is echt heel erg laat. Er zijn best wat schema's online te vinden wij houden bij 7 maanden het volgende aan.
06:30-07:00 op
09:15-10:00 slapen
12:15 - 14:15 slapen
16:30 - 16:45 slapen
18:30 naar bed 
dan vraagt ze vaak nog 1 klein flesje (1 schepje met wat meer water) tussen 3-5 ergens en slaapt dan weer verder. 

Terug
Bovenaan