Dwingend naar zusje toe

Goedemorgen,

Ik heb 2 kinderen, 1 van 2 en 1 van 4. De oudste had nooit bijzonder veel interesse in de jongste toen die nog een baby was, maar sinds de jongste 1-1,5 jaar is, wil de oudste echt ALLES voor haar bepalen. Als we door een winkel lopen zegt de oudste: Nee zij mag daar niet lopen! Of als de jongste zelf een boekje leest: "Nee ze doet het verkeerd!, want IK wilde..... " Of de oudste zegt letterlijk: ik zeg nu waar jij mee gaat spelen! En als de oudste iets heeft waar ze mee bezig is, gaat ze al gillen op het moment dat de jongste er maar naar kijkt. En dan pakt ze alles op en gaat ze gillend in de hal zitten. Ze zegt dan dat ze bang is dat de jongste haar spulletjes afpakt. Terwijl de jongste alleen maar langs is gelopen bijvoorbeeld. Het gebeurd soms ook wel dat de jongste de spulletjes van de oudste interessant vind, maar tot op zekere hoogte vind ik ook dat ze speelgoed moet delen (bijvoorbeeld potloden ofzo, waar er toch genoeg van zijn). Maar ik ben echt allergisch voor dingen uit elkaars handjes rukken, dat mag niemand.

Als ze zo panisch reageert (let op: nog niks gebeurd hè!) leg ik haar altijd de keuze voor: op je kamer zelf spelen, of in de woonkamer samen spelen. Maar ze wil nooit op haar kamer spelen, dus gaat het gewoon vrolijk verder beneden.

Samen spelen doen ze ook wel, maar eindigd altijd steevast in dat de oudste gaat gillen, om iets wat voor de jongste normaal gedrag is. Bijvoorbeeld een spelletje niet volgens de regels doen, wat logisch is voor een kind van 2, en daar is ze dan helemaal overstuur van.
De jongste voelt het feilloos aan, dus die laat alles vallen en komt dan rustig naar mij toe. En als ze niet gezellig samen kunnen spelen ergens mee, dan berg ik het op. Simpel.

Ik heb er altijd heel kort op gezeten door te zeggen dat mama gaat over wat de jongste wel/niet mag, niet zij. En dat de jongste haar spullen niet mag afpakken, dat wij daarop toezien. Maar ze lijkt gewoon niet te bevatten dat de jongste geen marionet is. Ik ben best wel consequent in straffen, als ze een afspraak niet nakomt, zitten daar echt wel consequenties aan. Maar dit voelt anders, ik heb het idee dat het uit angst voortkomt. Dus ik twijfel of dat de juiste weg is.

Nu vraag ik me af of mensen dit herkennen? Is dit een fase? Gouden tips? Ze krijgen allebei genoeg 1:1 aandacht, genoeg positieve aandacht. Maar ik hoop dat dit gedrag nog een beetje bij te sturen valt....
 
Hoihoi!

Mijn jongste is ook 1.5 en de oudste is 3. Ze pakken geregeld dingen van mekaar af en de oudste doet ook al zn zusje wegduwen omdat ze in de buurt komt en dus mogelijk zijn bouwwerk kapot gaat maken of iets pakt wat hij wilt. Ik denk dat dat normaal is. Samen spelen is nog heel erg moeilijk, en een kind van 1.5 kan dat nog helemaal niet.. maar een kind van 4 moet dat ook nog leren... En bedenk ook dat jij snapt wat normaal gedrag voor een kind van 1.5 maar dat kan een kind van 3/4 nog niet goed begrijpen. Het leeftijdsverschil is klein maar op deze leeftijd heel groot.. ik denk dus dat het gedrag van je oudste ook normaal is..

Wij proberen de jongste af te leiden met wat anders als de oudste leuk aant spelen is... en verder... ja.. wanneer het mis gaat beiden gauw weer aant spelen zien te krijgen door even mee te spelen oid. En ja soms krijsen ze beiden... ik denk dat het over 1 of 2 jaar alweer heel anders is.. ff doorbij nu...
 
Hier is het eerder andersom. Ook twee meiden van 4 en 2. De oudste vond haar zusje vanaf dag 1 super lief en pikt alles van haar. Maar toen de jongste 1,5 jaar was werd ze ineens heel jaloers naar haar zus. Veel afpakken, gillen en krijsen als ze iets heeft wat zij wil. Inmiddels is de jongste 2,5 en de oudste pikt lang niet meer alles van haar (wat ook terecht is) en dat levert wel ruzietjes op. Maar de jongste snapt inmiddels ook heel veel en dat maakt het wel makkelijker. Als ze hetzelfde willen maken we afspraken, de ene mag er vandaag mee en de ander morgen bijv en dan om en om. Dat werkt nu sinds kort heel goed. Dus misschien niet echt tips voor nu, maar met de tijd gaat het echt wel beter en kun je goede afspraken met ze maken, desnoods met een schema erbij. Hier willen ze elke dag altijd allebei door mama in bed gelegd worden. Daar werd ik op een gegeven moment helemaal dol van en toen hebben we een schema gemaakt. De ene dag doet papa de oudste en mama de jongste en de andere dag andersom. Dat was twee dagen wennen en nu weten ze niet beter en is het zonder gedoe geaccepteerd.
 
Hebben dat hier ook, met een zoontje van 1 en een dochterje van 3. We geven haar vaak als alternatief om een grapje te maken met haar broertje, want ze vindt het leuk als hij gaat lachen. Of met onze hulp samen spelen, iets wat je om en om kan doen (ballen in een soort knikkerbaan bijvoorbeeld). Maar helemaal in paniek als ze denkt dat haar broertje haar gaat vastpakken. Moet denk ik een beetje slijten. Hij is een rauwdouwer en zij loopt achter in haar motoriek. Kan er ook zoiets aan de hand zijn bij jullie? Een aanwijsbare reden? 
 
Terug
Bovenaan