Dysmatuur

Hi mamas,
Ik maak me een beetje zorgen en ik krijg gewoon korte antwoorden van artsen dus ik wou kijken of er hier iemand is die zijn verhaal herkend.

Ik ben bevallen vorige maand met een termijn van 40+1. Ze is dysmatuur geboren met 2890. Hier was niemand van op de hoogte. Mijn placenta werkte niet meer goed. Ze heeft zelfs nog een draaiing gehad want ze lag stuit met 37 weken en dan word een kindje helemaal nagekeken voor die draaiing. Alles bleek goed. Op het einde kom je ook elke week bij de verloskundige voor controle en luisteren ze het hartje was ook altijd goed (ik heb altijd begrepen dat lichte babys het moeilijk kunnen krijgen vanwege zuurstof te kort en dat te meten is aan de hartslag)

Ik vond dit al erg moeilijk dat dit niet eerder is opgemerkt. Maar goed het blijft mensen werk. Nu had ik een gesprek met de gynecoloog want het is uiteindelijk een spoedkeizersnede geworden en ik vroeg me hoe het kon dat er niks was opgemerkt en of er een oorzaak is gevonden waarom mijn placenta het dan niet meer goed deed.
Zegt ze gewoon ‘dat komt door het roken’ ik kijk haar aan ik zeg maar, ik rook helemaal niet??? Nou dan gewoon pech zegt ze. En dat was het ze stond op om me de deur te wijzen. Ik voel me er zo naar onder hoe dit ging.
Ik wou haar nog vragen of het misschien kon komen doordat ik corona had gehad en heel ziek was in het derde trimester of het ernstige b12 te kort wat ik had. Ze wou naar niks luisteren en kapte me zo af maar vertelde me wel nog even dat dysmaturen een verhoogde kans hebben op psygische stoornissen etc later.

Ik voel me zo naar onder dit gesprek. Ook omdat ik continu denk heb ik dan wat verkeerds gedaan ofzo?
Zijn er meer mama’s geboren van een dysmatuur babytje waarbij de placenta op was zonder aantoonbare reden? En hoe gaat het nu met jullie kindjes.

X
 
Bij mijn zus kwamen ze er bij de geboorte achter dat er iets met de placenta mis moet zijn geweest. Dat is tijdens de zwangerschap niet opgemerkt. Haar placenta liet ook gedeeltelijk los. Haar zoontje is met een spoedkeizersnee gehaald en woog ongeveer 2500 gram. Oorzaak onbekend. Hij is nu bijna 5 jaar en het gaat uitstekend met hem.

Als je geen goed gevoel over een gesprek met een arts had, mag je daar gerust bij de arts op terugkomen.
 
Volgens mij gaat het prima op school met hem. Ik heb van mijn zus niet gehoord dat het niet goed zou gaan.

Mijn buurvrouw heeft wel doorgerookt tijdens de zwangerschap. Niet dysmatuur maar wel een relatief laag geboortegewicht. Haar dochters mankeren niets.
 
Maak je vooral niet te druk om wat ze misschien later allemaal wel niet kunnen hebben omdat ze dysmatuur geboren zijn.

Als je alles leest over prematuur en dysmatuur dan ben je bij wijze van ten dode opgeschreven. Adhd leerachterstand, ontwikkelingsachterstand bla bla bla bla.

Mijn dochter is prematuur en dysmatuur geboren omdat ik pre eclampsie had. Ze is nu 18 maanden en zit wat ontwikkeling en groei betreft op een normaal kind van 1,5 en je ziet niets meer van dat ze dysmatuur was. Een lekkere mollige dame die mooi haar eigen groeipijn volgt.

Als je een fijn consultatiebureau hebt laat ze meekijken met de groei en ontwikkeling. Eventueel extra weeg momenten om te kijken of ze voor haar doen netjes groeit en maak je niet te druk over de ontwikkeling.



Ik heb in de nabije omgeving meerdere mensen die een prematuur/ dysmatuur kind hebben die uiteindelijk afgestudeerd zijn op de universiteit en niets mankeren. Ik kan er niet 1 noemen die er wat aan over gehouden heeft.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan