Dysphasie (spraakontwikkelingsachterstand)

Hallo........

Bij mijn zoontje van 3,5 jaar is dysphasie geconstateerd, hierdoor is zijn taalbegrip veel groter dan zijn taalvaardigheid, hij begrijpt dus wel alles maar kan het zelf niet verwoorden, wel heeft hij zijn eigen taaltje wat spontaan bij hem op is gekomen, maar wanneer iets aan hem gevraagd wordt blokkeerd hij .... graag ontvang ik reacties van ouders die ook ervaring hebben met een dysphatisch kind, en met welke middelen hun vooruitgang hebben geboekt .. uiteraard is ons zoontje onder behandeling van een logopediste en in oktober hebben wij een afspraak in het Sophia kinderziekenhuis te Rotterdam.. we zijn dus al een eind op weg, maar elk advies is welkom, bijvoorbeeld hoe je thuis spelenderwijs meer woorden kan ontwikkelen.

Voor meer info over dysphasie kijk op www.dysphasia.org hier heb ik de volgende informatie van weggekaapt

Dysfatische ontwikkeling
Dysfatische ontwikkeling is een neurologische spraak-taalontwikkelingsstoornis waarbij het kind veel meer begrijpt van wat anderen zeggen dan het zelf kan zeggen. Uiteraard zijn er verschillende graden van ernst en wordt het beeld sterk gekleurd door de leeftijd. Een dysfatische ontwikkeling komt betrekkelijk vaak voor, ook de ernstige vormen zijn niet zeldzaam te noemen
Belangrijke kenmerken van een dysfatische ontwikkeling zijn:
1. Begrip van het gesprokene is duidelijk hoger van niveau dan de eigen taalexpressie.
2. Dialoogspraak is moeilijker dan spontaan spreken door 'op-commando' problemen.
3. Grote problemen met de vloeiendheid met name door woordvindingsproblemen en moeite om elementen uit een verhaal met elkaar te verbinden (liaison des idées). Zo kan bijvoorbeeld het vertellen van een gebeurtenis zeer moeizaam verlopen.
4. Vaak zinsbouw en woordvormproblemen.

Het niet op leeftijd kunnen spreken gaat uiteraard ook remmend werken op de affectieve (gevoels-) en intellectuele (verstandelijke) ontwikkeling.
Onderzoek en behandeling vragen om een geïntegreerde, multidisciplinaire benadering gebaseerd op een helder concept van de spraak-taalontwikkeling. Vroege herkenning en behandeling zijn noodzakelijk om te kunnen aangrijpen in de meest gevoelige periode van de spraak-taal ontwikkeling en de onderliggende hersenontwikkelingsprocessen. Daarnaast is dat van belang om secundaire leer- en gedragsproblemen te voorkomen.

Doelstelling van de Stichting
De doelstelling van de Stichting is het optimaliseren van de vroege herkenning en behandeling van dysfatische ontwikkeling. De Stichting steunt een team waarvan de leden vertrouwd zijn met dit beeld. Tot de activiteiten van de Stichting behoren tevens het organiseren van lezingen, het geven van cursussen en het stimuleren van publicaties.


Criteria voor verwijzing
1. Afwijkende spraakontwikkeling: In alle gevallen waarbij de ouders de 'omgeving' attent maken op een 'vertraagde' spraakontwikkeling, dient men dysfatische ontwikkeling in de differentiële diagnostiek op te nemen. De opmerking van ouders dat hun kind hun taal wel begrijpt, maar zelf niet spreekt, kan in de richting van een dysfatische ontwikkeling wijzen.

Een kind dat met 2 jaar nog geen enkel woord spreekt, heeft een afwijkende spraak-taalontwikkeling.
2. Atypische vormen van verstandelijke beperking waarbij vooral de spraak-taalontwikkeling opmerkelijk afwijkt.
3. Autistiforme beelden kunnen samen gaan met een dysfatische ontwikkeling maar ook een secundaire uitingsvorm daarvan zijn. Omdat het kind weinig respons krijgt op zijn stuntelige poging tot spreken 'keert het in zichzelf '.
4. Lees-taalproblemen zijn vaak aanwezig bij een dysfatische ontwikkeling. De spraak-taalontwikkelingsanamnese, woordvindingsproblemen, benoemingsstoornissen en opmerkelijk hoger performaal IQ dan verbaal, kunnen een aanwijzing geven in deze richting.
 
Haai,

Jammer dat er nog geen reacties zijn op je forum onderwerp.
Ik ben hier bij dit forum gekomen omdat ik op dysphasie ben gaan zoeken bij google.
Mijn zoon is 6 en door een artikel in het blad van FOSS (Nederlandse federatie van ouders van slechthorende kinderen en van kinderen met spraak-taal moeilijkheden) ben ik samen met mijn zus tot de conclusie gekomen dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn bij mijn zoon. We lopen al een paar jaar bij het Sophia (hij had lijmoren) en hebben in de tijd het afgwezen om daar naar de linguist (taaldeskundige) te gaan omdat mijn zoon al bij een logopediste/linguiste loopt. Dit zou wel eens een vergissing kunnen zijn geweest. Volgende week ga ik het artikel en mijn bevindingen bij mijn logopediste bespreken en de orthopedagoog.  
Mijn zoon heeft inderdaad problemen met het reproduceren, terwijl zijn woord- en zinsbegrip wel goed is.  Al jaren uit het zich dat hij zich wat minder met anderen kinderen optrekt, en soms ineens driftig kan worden wanneer het dus wat duidelijk wil maken en dit niet kan. Voor ons was het wel al duidelijk dat het probleem zich in het reproduceren zat alleen had het nog geen naam.
Op school uit het zich dus met soms driftbuien. En ook bij het leren lezen woorden vervangen staat er mus dan zegt hij duif en meer van dat soort voorbeelden.
Hij past mijns inziens aardig in het plaatje van Dysphasie door wat ik er tot nu toe over gelezen heb.
Graag zou ik van je willen weten hoe de afspraak gaat/ging bij het Sophia? En hoop dat er meer reacties komen?
Groetjes van Petra
 
Terug
Bovenaan