echo altijd precies..??

A

Anoniem

Guest
hoi..

ik vraag me af of een termijn   echo nauwkeurig is..?
of dat ze er weleens weken en/of dagen naast kunnen zitten..?

en hoe ze op echo kunnen zien wanneer jou 1ste dag van laatste menstruatie was..?
omdat iedereen een andere cycles heeft..?

en of iedereen aan de hand van de termijn echo die 2 wkn kadoo heeft..???
want anders klopt voor sommige vrouwen de zwanger kalender toch niet waarbij ze praten over 2 wkn kadoo..?

ik ben heel nieuwsgierig naar dit soort vragen.!!
wie ohh wie heeft er hier meer verstand van dan mij...

gr tanja
26 wkn en 2 dgn

Hoi Tanja,

Als je uitgaat van een normale cyclus (28 dagen) dan krijgt iedere vrouw die 2 weken kado. Dit is omdat het vaak makkelijker is om te bepalen wanneer je laatste menstruatie was dan wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden.

Meestal wordt de eerste dag van je laatste menstruatie gewoon ingebracht door de echoscopist op basis van wat jij als datum aangeeft.

In de eerste twaalf weken ongeveer groeit een vruchtje redelijk volgens een bepaald schema en aan de hand van die metingen wordt bepaald hoever je bent. Dit kan weleens een paar dagen schelen maar ik heb nog nooit gehoord dat het weken scheelt. Het kan wel zo zijn dat de bevruchting later heeft plaatsgevonden dan dat je dacht maar volgens mij kan het niet zo zijn dat ze er echt weken naast zitten.

Pas later in een zwangerschap gaan er meer verschillen in de groei komen. Zo heb ik met 7 weken een bloeding gehad. Met 8 weken kreeg ik een echo om te kijken hoever ik was, precies 8 weken (zoals ik ook berekend had). Met 12 weken kreeg ik de echte termijnecho, precies 12 weken (weer volgens schema).

Tussen week 19 en week  32 werd er steeds gesproken over een groeiachterstand.
Met 23, 28 en 32 weken heb ik hiervoor echo's gehad. Het kindje is inderdaad aan de kleine kant maar groeit op zijn/haar eigen schema verder.

Syl
36+2

Hoi tanja,,

Je moet je niet blindstaren op wat ze aan de hand van een echo zeggen, het is vrij nauwkeurig maar geen enkel onderzoek in de zwangerschap is 100%.
Ik was volgens de huisarts uitgerekend op 11-06-05 volgens de vk op 09-06-05 en volgens de echo op 07-06-05 en ik ben bevallen op 06-06-05, maar 4% bevalt op de uitgerekende datum, en zo is alles niet zeker bij een echo.
Geniet maar lekker van je zwangerschap.

Groetjes Mary jane

Hai,
Die 2 weken kadoo krijgt iedereen omdat ze voor de handigheid rekenen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie ............en je eigenlijk pas ongeveer 14dagen erna bevrucht wordt.
De termijnecho is niet helemaal nauwkeurig vertelde mijn gyn. omdat je een rekenfout kunt maken als het kindje een beetje schuin naar achteren ligt bijvoorbeeld. Mocht je bijvoorbeeld via de berekening van je laatste menstruatie uitkomen op een kindje van 12 weken en dus ongeveer 6,5cm maar is het kindje bij de termijnecho maar 5,5cm., dan zal de gyn. zeggen dat je die 12 weken gewoon mag aanhouden. Hij weet immers niet of het kindje schuin ligt waardoor de meting niet helemaal klopt. Zover ik weet word alles wat binnen een week qua centimeters niet overeenkomt met de berekende datum van de laatste menstruatie ..............gewoon gezien. Dus de datum word dan niet bij gesteld.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je...........ik weet niet hoe ik het anders begrijpelijker kan maken.
Groetjes Lillian

Hai,
Die 2 weken kadoo krijgt iedereen omdat ze voor de handigheid rekenen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie ............en je eigenlijk pas ongeveer 14dagen erna bevrucht wordt.
De termijnecho is niet helemaal nauwkeurig vertelde mijn gyn. omdat je een rekenfout kunt maken als het kindje een beetje schuin naar achteren ligt bijvoorbeeld. Mocht je bijvoorbeeld via de berekening van je laatste menstruatie uitkomen op een kindje van 12 weken en dus ongeveer 6,5cm maar is het kindje bij de termijnecho maar 5,5cm., dan zal de gyn. zeggen dat je die 12 weken gewoon mag aanhouden. Hij weet immers niet of het kindje schuin ligt waardoor de meting niet helemaal klopt. Zover ik weet word alles wat binnen een week qua centimeters niet overeenkomt met de berekende datum van de laatste menstruatie ..............gewoon gezien. Dus de datum word dan niet bij gesteld.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je...........ik weet niet hoe ik het anders begrijpelijker kan maken.
Groetjes Lillian

Hai,
Groetjes Lillian

Hai,
Groetjes Lillian

Of het nou klopt of niet, maakt dat heel erg uit? Zolang je kindje goed
groeit mag je vanaf wat zij denken dat 37 weken is thuis bevallen, en
vanaf 42 weken moet je weer in het ziekenhuis bevallen. Zoals iemand al
schreef, de kans dat je kindje op de uitgerekende datum wordt geboren
is behoorlijk klein. Soms zijn ze te vroeg, soms zijn ze te laat, maar
als ze in die marge van 5 weken worden geboren is er absoluut geen man
overboord!

Terug
Bovenaan