echo en vakantie

hoi meiden, er gaat telkens wat verkeerd, dus sorry als er straks meerdere dezelfde berichten staan.........

Ik ben nu 7 weken zwanger en ik vraag me af of ik nu de huisarts of de verloskundige moet bellen..........

Ook wil ik weten of je altijd een echo krijgt...........

Nog een vraag, over 2 weken ga ik naar Maleisië op vakantie, veel zon dus, moet ik nu erg uitkijken voor een zwangerschapsmasker?

Alvast bedankt, groetjes Demi.
 
Je kan nu al een verloskundige praktijk van je eigen keuze bellen, als er geen in de buurt is kan je je huisarts bellen. De verloskundige laat je dan meestal rond week 12 komen, vaak krijg je met een doorverwijzing van de verloskundige een termijn echo. Bij de verloskundige kan je via de telefoon ook even advies vragen over je reis naar Maleisië, misschien zitten daar nog wat meer haken en ogen aan dan het zwangerschapsmasker. Je moet als je zwanger bent met een hoge factor smeren en niet recht in de zon gaan liggen. Zelf zet ik vaak een petje op.

Liefs
Lot
 
Hoi Lot, bedankt voor je snelle reactie, begrijpik goed dat zo'n masker alleen in je gezicht voorkomt?

Liefs Demi.
PS, we hebben ruim van te voren alle vaccinaties al gehaald, dus dat is geen probleem.
 
Ha Demi!

Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik zal proberen een paar van je vragen te beantwoorden.

Als ik jou was, zou ik inderdaad een afspraak maken met je huisarts, die kan je precies vertellen wat je moet doen en wanneer je een verloskundige moet bellen, dit verschilt per regio en per huisarts. Ik zou dit in elk geval doen voordat je op vakantie gaat, aangezien je wellicht nog op sommige dingen moet letten nu je zwanger bent.

In Nederland krijg je een termijn echo, dit gebeurt bijna in alle gevallen met ongeveer 12 weken. Ze kijken dan naar de grootte van je kindje en berekenen wanneer je moet bevallen.

Over je vakantie: te veel zon is niet aan te raden. Ten eerste omdat je een groot risico loopt een lelijk zwangerschapsmasker te krijgen, wat pas (langzaam) na de geboorte wegtrekt, en ten tweede omdat je in je zwangerschap veel sneller last hebt van de zon en de warmte, je houdt vocht vast en je hartslag is sowieso hoger dan normaal. Jij gaat ook nog eens naar een tropische bestemming. Hou er rekening mee dat als je bepaalde vaccinaties nodig hebt, of malariapillen moet slikken enzo, dat dat schadelijk kan zijn voor je kindje. Vraag dit dus heel goed aan je huisarts!
Wat ook aan te raden is om nu alvast (via je reisbureau?) uit te zoeken of er op de plaats van bestemming een ziekenhuis / goede arts aanwezig is, die je bij eventuele calamiteiten kunt raadplegen. Neem ook altijd je zwangerschapskaart (krijg je van de verloskundige) mee als je naar het buitenland gaat....
En neem een sunblock en een zonnehoedje mee!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Een hele fijne vakantie en een voorspoedige zwangerschap toegewenst!

ZOesa.
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Er zit volgens mij veel verschil tussen huisartsen en verloskundigen over het moment dat ze gebeld willen worden. Sommige huisartsen vinden het prettig als je ook op het spreekuur komt, anderen vinden een telefoontje wel genoeg.
Er is niets op tegen om de huisartsassistente gewoon even te bellen en te vermelden dat je zwanger bent, en vragen of je verder nog wat moet doen. Veel huisartsen hebben ook informatiefolders over zwangerschap (bijvoorbeeld waar je met eten op moet letten en zo) dus als je daar behoefte aan hebt kun je dat ook even vragen.
De eerste afspraak met de verloskundige is zo rond de 12 weken, en er is niets op tegen om nu vast te bellen om dat vast te leggen. Bovendien als je al in hun bestand zit, is het ook makkelijker om te bellen als je eventueel voor die tijd vragen hebt.

Wat betreft de echo: voor zover ik weet is een echo nog niet standaard, maar er zijn wel veel verloskundigen die het toch doen, om bijvoorbeeld de precieze uitgerekende datum vast te stellen. Hoe dat in jouw regio gaat weet ik niet.
Dit is dan overigens een echo rond de 10-12 weken, en daarop is wel een kindje en een kloppend hartje en zo te zien, maar heel veel aangeboren afwijkingen zoals een hazenlipje of zo zijn er niet op te zien, want het vruchtje is dan nog erg klein (op mijn echo bij 11 weken was hij/zij ruim 4 cm). Als je dat soort dingen wilt zien moet je een screeningsecho maken rond een week of 20 volgens mij, en dat is nog niet erg gebruikelijk in Nederland. (persoonlijk vind ik dat ook prima zo, maar daar verschillen de meningen nogal over) Een pret-echo kan natuurlijk ook, maar dat moet je zelf betalen.

Wat betreft Maleisië: ik zou me zeker goed insmeren voor de zon, niet alleen ivm zwangerschapsmasker maar zelf merk ik ook dat ik nu ik zwanger ben veel sneller verbrand dan voorheen.
Verder vraag ik me af of je geen malariapillen of andere medicijnen moet gebruiken. Als dat zo is zou ik even met je huisarts of de GGD (afdeling reizigersvaccinatie) overleggen over welke medicijnen wel en niet mogen. En let goed op wat je eet daar, want het zou natuurlijk erg vervelend zijn als je reizigersdiarree oploopt (niet dat het voor de zwangerschap zoveel kwaad kan waarschijnlijk, maar het is vervelend om erbij te hebben). Daar heeft je huisarts of de GGD vast ook meer info over, of zoek eens op internet.

Groeten en alvast een fijne vakantie,

N.
 
Voor wat betreft het zwangerschapsmasker, goed smeren en zoveel mogelijk uit de zon blijven is het beste. Ik doe dat ook maar voor de momenten dat ik toch met mijn gezicht in de zon kom gebruik ik dagcreme van de etos van de Mama lijn. Dit is een speciale dagcreme voor zwangeren en biedt o.a. bescherming tegen een zwangerschapsmasker, er zit ook een beschermingsfactor in.

Fijne vakantie.

groetjes,
Krista
 
Nog een tip tegen dat zwangerschapsmasker in het gezicht: Vichy Capital soleil factor 60.

Ik heb die tip ook van iemand hier op het forum die ermee op vakantie geweest was en dat was prima gegaan. Ik gebruik het zelf nu ook en ik merk dat het wel helpt, laat zich ook lekker uitsmeren en veroorzaakt geen puistjes (ik krijg nogal snel puistjes van de meeste dagcremes). Ik heb het gekocht bij de apotheek voor 14.95


groetjes, Jane31wk
 
Terug
Bovenaan