Echo heupjes niet goed: ervaring?

Omdat mijn dochtertje tot 36 weken continue in stuit heeft gelegen, heeft ze nu (10 weken) een echo van haar heupjes gehad om te kijken naar heupdysplasie.
Nu blijkt het linkerheupje niet helemaal goed te zijn en we moesten meteen een gewone rontgenfoto laten maken.

De radioloog die echo deed zou huisarts adviseren om ons naar kinderorthopeed te verwijzen om precies te bekijken wat er nu met dat heupje is en of behandeling nodig is, etc.

Vind het wel spannend, hoor...
Iemand ervaringen hiermee?
 
Hoi Karin,

Komen we elkaar weer tegen, leuk hoor! Ik heb inmiddels een dochter gekregen, ze is haast alweer 4 weken, en alles gaat super! Met jullie ook?
Maar over die heupjes...... Bij mijn tweede hoorde de huisarts al in de kraamweek een knakje bij haar heupje tijdens de controle. Daardoor moest ze met 3 mnd. een echo laten maken, en bleek haar heupje inderdaad niet goed en moest ze een spreidbroekje gaan dragen.
Ze heeft er 1 dagje om gehuild, verder heeft ze er nooit last van gehad. Voor ons was het vooral af en toe erg lastig. Bijv. pastte ze niet meer in de autostoel, kinderwagen, maxicosi. Dat hebben we opgelost door een kussentje onder haar te leggen, waardoor ze wat hoger zat.En dus haar knietjes over de randen lagen.
Toen ze een jaar was waren haar heupjes gelukkig weer goed.
Nu moet dit kindje voor de zekerheid ook naar   de kinderarts en een echo.
Ben benieuwd, ik hoop dat alles goed is!
Weet jij inmiddels al wat meer?
Een spreidbroek lijkt altijd heel erg ,maar het valt mee hoor! Mijn dochter had absoluut geen ontwikkelingsachterstand, ze kroop bijv.gewoon met dat ding aan!

Groetjes!
 
Hoi Karin,

Wat vervelend dat de cho niet goed was... Spannend! Mijn zusje had ook heupdysplasie en mijn nichtje had heupluxatie, was helemaal geen kommetje aanwezig. Beide hebben een spreidbroekje gehad. Zoals Teddy schreef is het vooral lastig, maar vind het kindje het zelf vaak geen enkel probleem.

Mijn zoontje moet dinsdag voor een echo. Ik begreep dat het in verhouding veel minder voorkomt bij jongetjes dan bij meisjes, maar omdat het hier in de familie zit en hij ook lang in stuit heeft gelegen toch een echo...

Ik hoop dat het meevalt en je kleine geen spreidbeugeltjes hoeft

grtj Mickey
 
hoi karin
ook mijn dochter heeft 9 maanden in een spreidbroek gezeten.
voor ons was het lastiger dan voor haar! (maxi-cosi, kaststoel, kleren)
ook kon ze niet in een slaapzak. dat hebben we opgelost door aan de onderkant de zijkanten open te knippen en daar een stuk stof aan te zetten. daar konden haar voeten dan in.
ook zij kon alles wat ze wou. ze is juist superflexibel!
ze is nu 14 maanden en doet het heel goed. nou ja, ze kruipt niet maar springt als een kikkertje. en sinds vandaag gaat ze staan!
dus maak je niet druk, het komt allemaal goed. na een week weet je niet meer beter.
 
Bedankt voor de reacties!

Ben inmiddels bij orthopeed geweest en de afwijking was gelukkig minimaal. Hij noemde het een 'onrijpe' heup, maar nog wel binnen de norm. We moeten over 3 maanden terug met nieuwe rontgenfoto en dan moet heupje 'uitgerijpt' zijn en hetzelfde eruit zien als rechts. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet er wel behandeling met spreidbroek volgen, maar die kans achtte hij klein. Dus vooralsnog niets aan de hand! :)

@Teddy: he, leuk je hier weer te treffen ;-)
Was eigenlijk wel nieuwsgierig (nav topic van je dat ik me kan herinneren), hoe zwaar was je kindje en hoe is bevalling verlopen?? Je was toch bang voor moeizame bevalling van topzwaar kind (gezien je eerdere ervaringen)?
Mijn meisje werd geschat op 3800-4000 gram (bij alle groeiecho's), maar was toch verrassend genoeg 4500 gram, ha ha! Gelukkig was de bevalling heel makkelijk en voorspoedig.
 
Hoi Karin,

Klopt ja, dat ging over de angst voor weer zo'n zware baby, en ook een keer over hoge bloeddruk.
Nou, het gewicht viel alles mee, ze schatten haar tussen de 8 en 8 1/2 pond, en ze woog 4220 gram, dus netjes he!
Ze heeft wel haar sleutelbeentje tijdens de bevalling gebroken, maar dat is nu weer keurig genezen.

Gelukkig dat je kindje geen spreidbroekje hoeft! Ik kan je wel adviseren om een lekkere dikke luier aan te doen (bijv. die van kruidvat) zodat de beentjes al wat in spreidstand staan, dan groeit die kop beter in de kom.
Mijn dochtertje is pas bij de kinderarts geweest hij dacht dat haar heupjes wel goed waren, met 3 mnd. krijgt ze voor de zekerheid nog een echo.

Groetjes hoor!
 
Hoi Karin,

Klopt ja, dat ging over de angst voor weer zo'n zware baby, en ook een keer over hoge bloeddruk.
Nou, het gewicht viel alles mee, ze schatten haar tussen de 8 en 8 1/2 pond, en ze woog 4220 gram, dus netjes he!
Ze heeft wel haar sleutelbeentje tijdens de bevalling gebroken, maar dat is nu weer keurig genezen.

Gelukkig dat je kindje geen spreidbroekje hoeft! Ik kan je wel adviseren om een lekkere dikke luier aan te doen (bijv. die van kruidvat) zodat de beentjes al wat in spreidstand staan, dan groeit die kop beter in de kom.
Mijn dochtertje is pas bij de kinderarts geweest hij dacht dat haar heupjes wel goed waren, met 3 mnd. krijgt ze voor de zekerheid nog een echo.

Groetjes hoor!
 
Hoi Karin,

Klopt ja, dat ging over de angst voor weer zo'n zware baby, en ook een keer over hoge bloeddruk.
Nou, het gewicht viel alles mee, ze schatten haar tussen de 8 en 8 1/2 pond, en ze woog 4220 gram, dus netjes he!
Ze heeft wel haar sleutelbeentje tijdens de bevalling gebroken, maar dat is nu weer keurig genezen.

Gelukkig dat je kindje geen spreidbroekje hoeft! Ik kan je wel adviseren om een lekkere dikke luier aan te doen (bijv. die van kruidvat) zodat de beentjes al wat in spreidstand staan, dan groeit die kop beter in de kom.
Mijn dochtertje is pas bij de kinderarts geweest hij dacht dat haar heupjes wel goed waren, met 3 mnd. krijgt ze voor de zekerheid nog een echo.

Groetjes hoor!
 
Terug
Bovenaan