echo

Voor zo ver bij mij bekent is rond de 12 wkn maar heb laatst op dit forum gelezen dat een echo niet altijd gebeurd.
Je zou anders je vk eens kunnen bellen om te vragen of zij echo's doen en met hoeveel wkn.
 
in nl krijg je in principe 1 echo dat is de termijn echo die gebeurd ronde de 12de week omdat het dan allemaal het best te zien is. de verloskundige stuurt je voor deze echo voor of vlak na de eerste controle.
 
Bij sommige verloskundigepraktijken krijg je helemaal geen echo. Ik heb geluk en krijg er standaard 3.

Het hoeft niet zo te zijn dat je wordt doorgestuurd voor de echo. Mijn vk doet het zelf. De eerste kreeg ik bij de eerste afspraak met 11 weken. En dat is zoooooooooo leuk!!! Ik geloofde het zelf nog niet tot ik dat kleine frummeltje met alles erop en eraan op het scherm zag verschijnen.

Als je de vk belt voor een afspraak zou je gelijk kunnen vragen of je een echo krijgt.
 
Bij mijn VK-praktijk krijg je met ongeveer 13 weken (om termijn te bepalen) en met 20 weken (screening) een echo. Erg leuk en ook nuttig, vooral met de echo van 20 weken kunnen ze veel zien (hartje en andere organen kijken ze dan na).

Groetjes, Nana 40w+6d
 
In nederland heb je wettelijk gezien recht op 1 echo aan het begin. Dit is meestal bij de eerste controle of je wordt na de eerste controle doorgestuurd naar bijvoorbeeld het ziekenhuis. Dit is omdat nog lang niet alle verloskundigen zijn opgeleid om een echo te maken. Als je bijvoorbeeld niet weet hoe ver je bent zul je de echo al eerder krijgen maar dan niet ook nog een keer rond de 13e week. De regering is aan het kijken of er in de toekomst ook nog in de 20ste week een echo vergoed kan worden maar hier is nog geen duidelijkheid over.
 
Naar mijn weten krijg je een eerste echo tussen 7 weken en 13 weken en dit als je: zwanger werd vlak na of tijdens pilgebruik, een bloeding hebt gehad of een onregelmatige cyclus hebt zodat ze de leeftijd van het vruchtje kunnen zien. Meestal gebeurt deze echo dan via de vagina omdat het vruchtje nog zo klein is.
 
heel verschillend.
ik kreeg toevallig met 11wk een termijnsecho omdat ik een vrij onregelmatige cyclus had.
sommige krijgen er geen. andere krijgen er al 1 met 6 wk. maar dan is er meestal iets medisch aan de hand. een bloeding of een miskraam van te voren ofzo.
mijn 2de echo heb ik laten doen bij babyview. zelf betaald. maar dat raad ik iedereen aan. dat is echt super!! heel groot en duidelijk beeld en alles in detail. die had ik met 25wk laten maken.
toevallig was ik afgelopen week bij de verloskundige en toen zei ze zal ik ff een echotje maken...gewoon voor de leuk, omdat ik de laatste was.
ze hadden dat ding al langer in de praktijk staan, maar de andere vk's hadden geen cursus ervoor gehad, alleen dat ene meisje. nou ik vond er niet zo veel aan. het was heel klein en wazig. ik vond die van babyview het mooiste!
gr. v sandy (hopelijk bijna mama)
 
Terug
Bovenaan