Echo

Hallo allemaal. Vanmorgen bij de huisarts geweest, omdat ik vorige week een positieve test had. Vorige maand had ik een miskraam, en ben tussentijds niet meer ongesteld geweest. Nu vond de arts het ook een beetje verwarrend, om mij precies te kunnen zeggen hoever ik nu zou zijn. Hij heeft voor mij bij de gyneacoloog in het ziekenhuis een afspraak gemaakt voor volgende week. Volgens mijn berekeningen zou ik vandaag 5 weken en 2 dagen zijn. Krijg ik dan volgende week een inwendig onderzoek?? En waarom eigenlijk bij de gyneacoloog en niet bij de verloskundige? Zit hier verschil in, kan de 1 meer dan ander, want hier ben ik niet van op de hoogte eigenlijk. Heb overigens gistermorgen ongeveer een druppel bloed verloren, daarna de hele dan niet meer, en vanmorgen ook, en daarna niets meer. Moet ik me hier zorgen over maken, of is het onschuldig?? Lieve mensen alvast bedankt voor jullie antwoord. Liefs Jos.
 
Beste Jos,

ik wil je niet ongerust maken, maar eerlijk gezegd denk ik dat het eerste wat de gyn moet doen is: vaststellen of je inderdaad zwanger bent. Hiervoor zul je denk ik een echo (waarschijnlijk inwendig) krijgen.

De volgende tekst komt uit de NHG-standaard Miskraam (noot 23) (NHG = Nederlands huisartsengenootschap

Zwangerschapstests worden in de regel pas geruime tijd na de miskraam negatief, daar de verhoogde HCG-spiegels slechts langzaam normaliseren. Meestal zal de zwangerschapstest na één à twee weken negatief zijn. Een enkele keer kan het echter meer dan acht weken duren voor de zwangerschapstest negatief is.

Het zal dus tot volgende week nog even spannend blijven.
Sterkte!

N.
 
Om exact te kunnen vaststellen hoever je bent zal de gynaecoloog een (waarschijnlijk)inwendige echo moeten maken. Dit is bij een verloskundige niet mogelijk. Verwacht geen baby in beeld te krijgen, je ziet nog niet meer dan een stipje van een paar mm.
Ook ik kreeg met 5 weken een streepje bloedverlies. Mij werd verteld dat het mogelijk een innestelbloeding was. Ik ben nu 13 weken en alles gaat goed. De eerste 12 weken zijn altijd extra spannend! succes volgende week.
 
Hallo N.

Dat ik zwanger ben is zeker hoor. Ik heb na mijn MK gewoon een bloeding gehad als een menstruatie. Dit is nu meer dan 5 weken geleden. In de maand dat ik niet zwanger was zeg maar, voelde ik me ook niet zwanger, en heb gewoon weer een eisprong gehad. Nu heb ik weer pijnlijke borsten, last van mijn buik en zo. En bij de huisarts vanmorgen ook nog weer een test gedaan, en die was ook positief. Dus de huisarts zegt ook dat ik zwanger ben. Maar ja volgende week weten we natuurlijk meer. Groeten Jos
 
Hoi Jos,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, en je hoeft je niet ongerust te maken. Ook ik was direct weer zwanger. Ik heb toen mijn test positief was niet met de huisarts, maar direct met de vk contact opgenomen. In dit geval stuurt je huisarts je door naar een gyn. Je krijgt dan een termijnecho om de exacte zwangerschapsduur vast te stellen. Dat kan inwendig zijn, mar ook uitwendig. Het is lastig/verwarrend, omdat de huisarts niet kan berekenen hoe lang je zwanger bent. Je moet het zien als een geruststelling dat je naar de gyn wordt doorverwezen. Je kan alle vrage, tenminste stellen, want ik zat toen met heel veel vragen en die kon ze niet allemaal beantwoorden. Ik heb toen elke dag vanwege mijn onzekerheid het Internet afgestruind om alle antwoorden te vinden. V.w.b. het druppeltje bloed, dat kan een gesprongen adertje zijn of innestelingsbloed, maar helaas kan ik je dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Met mij gaat het goed (niet misselijk geweest, alleen heel moe) en zit inmiddels in mijn 18e week. Ik gun het jou hetzelfde! Tja, en die onzekerheid totdat je het op het scherm tijdens de echo ziet spartelen is heel erg vervelend. Daarna is de grote onzekerheid in één keer verdwenen!

Groetjes,
Dorien
 
Terug
Bovenaan