Echo

Goedemorgen Dames,

Ben nog maar heeeeeeel pril zwanger maar wil jullie experts even wat vragen? Krijg je als je bij de vk komt altijd een termijn echo?? Ook als je cyclus super regelmatig was?? En wanneer hebben jullie de vk gebeld voor een afspraak bij het eerste kindje??

Groetje
CIBI
 
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd!! Het is volgens mij niet bij elke verloskundigepraktijk zo dat ze een termijnecho doen, bij die van mij gelukkig wel. Als je erg graag een echo wilt, kun je zeggen dat je niet meer zo goed weet wanneer je laatste menstruatie was, dan doen ze het namelijk wel. Leugentje om bestwil, heeft een vriendin van mij gedaan, bij haar praktijk deden ze het niet standaard. Bij de meeste tegenwoordig wel denk ik. Ik heb zelf gebeld toen ik 7 weken was, om wat dingen te vragen omdat ik op vakantie ging. Ik kon toen gelijk terecht, ook voor een echo. Er was toen nog niet veel te zien, maar wel een kloppend hartje. Normaal maak je pas rond de 12e week een afspraak, het kwam bij mij door die vakantie dat ik eerder mocht komen. Je kunt natuurlijk wel alvast bellen voor een afspraak dan heb je dat alvast gedaan.
Sterkte met wachten, in het begin lijkt het allemaal zo lang te duren. Maar geloof me, voor je het weet heb je een gezellige dikke toeter met volop beweging.

groetjes, Jootje (27 wk 4d)
 
Hoi,

Ik ben eerst naar mijn huisarts geweest die mijn zwangerschap bevestigde, vervolgens heeft hij via een verwijsbrief doorverwezen naar de verloskundige. De verloskundige maakt in principe de eerste afspraak rond de 10e of 11e week van de zwangerschap, bij je eerste afspraak zit je eigenlijk het langst omdat je medisch even het hemd van de lijf wordt gevraagd. Tevens wordt dan een eerste termijnecho gemaakt of het vruchtje overeenkomt met het aantal weken dat je zwanger bent.
Daarna volgen er controles om de vier weken en naarmate de zwangerschap vordert komen de controles ook steeds frequenter (drie weken, twee weken en op het eind om de week).
Ik heb met 20 weken nog een extra termijnecho mogen maken om te zien of de anatomie van het kindje in orde was (sommige verloskundigen-praktijken doen dat wel en anderen weer niet). Daarnaast kun je zelf ook nog kiezen voor een pretecho waar je gewoon voor betaald.
Als een verloskundige bepaald of er een extra echo gemaakt moet worden, zal dat vaak alleen zijn om medische redenen.

Hopelijk weet je nu ietsjes meer .
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Groetjes Marlene
(31 weken en 3 dagen onderweg)
 
Terug
Bovenaan