Eczeem bestrijding

Hoi, ook mijn zoontje van 10 maanden heeft last van eczeem. Voornamelijk in zijn gezichtje en wat kleine plekjes op zijn arm. Verder niet echt in de plooien. Door te surfen op internet heb ik een boel tips verzameld en ben benieuwd of jullie met 1 van onderstaande "middeltjes" ervaring hebben. Ik weet niet waar ik moet beginnen nl om uit te proberen wat bij mijn zoontje helpt. Heb al een boel geprobeerd en mijn huisarts zegt eigenlijk alleen vet houden.
Ik som even wat op:
- Rooibosthee in bad en in fles
- Brandnetelthee
- Zemelen in bad
- geen Bambix groeiontbijt (i.v.m. tarwe) maar volkoren rijstemeel pap
- juist geen vaseline producten ivm afsluiten huis
- Cardiflor
- Vitamine D druppels
- Badje met zeezout
- geen fruit en geen diksap
- Noni sap

Ik geef al vanf de geboorte Nutrilon en nu was ik even overgestapt op Hypo-allergeen Nutrilon, maar huisarts zegt dat dit nu toch niet meer helpt. Ik vind dat mijn huisarts niet echt helpt. Kun je jonge kindjes al testen op allergieën? Waar en hoe?
Hoe weet je of het misschien koemelk allergie is?

Nou heel veel informatie en vragen. Hoop dat iemand goede ervaring heeft met 1 van bovenstaande middelen.
Groetjes, Petra
PS: de "standaard" middeltjes, zoals Neutral, Balneum Hermal, veel invetten, niet te vaak in bad, etc., doe ik altijd al.
 
Hai Petra,
Zoals je misschien gezien heb, heb ik ook op het forum eerder om hulp gevraagd. Ik hoop dat jij ook aan bepaalde adviezen iets heb. Ik geef mijn dochtertje nu Pepti-pap (koemelk vrij). Ik vind dat het eczeem hierdoor wel rustiger staat. Ik smeer haar nu elke avond flink in met vasaline, ik vind dat haar huidje hierdoor zachter en rustiger wordt. Als tussendoortje geef ik haar wel fruithapjes, maar dat maak ik zelf en ´s avond eet zij verse groente(hier ook even de staafmixer er op). Soms drink zij als tussen doortje Rooibosthee. Ik denk dat je het ook tijd moet geven en zoveel mogelijk moet gaan uitproberen. Ik zag en merkte soms vrij snel als zij op iets reageerde. Mijn huisarts vertelde mij dat kinderen pas op 4 jarige leeftijd getest kunnen worden op een allergie, zowel voor huisdieren als voeding. Ik weet hoe je je voelt, als je kleintje steeds jeuk heeft. Heel veel succes en ik hoop dat ik op jouw oproep ook nog advies op doe!!
 
Hallo,

Mijn dochtertje heeft een koemelkallergie maar krijgt nog bv. Ik sta dus op een risico vrij dieet zeg maar geen ei, melkproducten, soja enz enz.
Mijn dochtertje heeft sinds dit dieet zo een maand of 6 nu bijna geen eczeem meer.
Ze krijgt nu langzaam aan steeds een beetje meer wat fruit, wat groente en sapjes.

Ik raad zeker af om vaseline te gebruiken ten eerste omdat mijn dochtertje daar zelf niet tegen kan maar ook omdat het de huis afsluit en eczeem moet de kans krijgen om in te drogen. Maar het kan alleen indrogen als er geen stoffen zijn die de reactie veroorzaken.

Om te kijken of het een koemelkallergie is moet je dat uit de voeding halen. Bij het cb hebben ze een koemelkvrij boekje daar staan dingen in die je kind wel en niet mag met een allergie. Het zelfde als ik volg maar dan in hun tempo zeg maar.

Kinderen kunne wel degelijk getest worden op allergieen. Dieren nog niet maar voeding wel. Alleen doen ze dat niet snel en houden de boot liever af.

Hypoallergene melk helpt nu inderdaad niet meer dat is puur voor kinderen die een kans hebben op een allergie. Daar zit dus nog wel koemelk in verwerkt alleen minder dan in nurtilon 1 en 2.
Je hebt pepti dat is koemelk vrij maar veel kinderen lusten het niet. Mijn dochtertje moet het ook niet heb het wel eenst geprobeert maar o nee niets ging er in. Het is ook echt smerig.

Als je wil gaan smeren moet je heel voorzichtig beginnen. Eerst een klein stukje van de huid zo kan je kijken hoe de huid er op reageert. Dus nooit het hele lichaam insmeren want als het dan allergisch reageert heeft je kindje overal jeuk.

Zelf gebruik ik cardiflor en dat werkt hier wel goed het is jeuk stillend en vettend en een natuurlijk product.

Een zemelen badje is ook jeukstillend.
Thee is altijd goed om te geven.
Je hebt ook balneheum maar dat heb ik nog niet gebruikt omdat dat dezelfde werking heeft als vaseline heel vet blijft.

Fruit kan je wel geven maar dan voorzichtig uitproberen. De gevoelige vruchten achterwegen laten. Een paar dagen 1 soort fruit. Als daar goed op gereageert word een ander stuk fruit ook een paar dagen en zo bouw je alles langzaam op.

Pfff dat is een verhaal geworden zeg.
Als er nog vragen zijn stel ze gerust.

groetjes jocye mama van Mara
 
hoi Petra, mijn zoontje is nu 1 jaar en is nu gelukkig eczeem vrij!!
Ik werk zelf in een apotheek en kan je adviseren om wel een zalf met vaseline te gebruiken.
bv. vaseline/lanette creme dat kan je in de apotheek kopen.
Eczeem moet niet te droog worden want dan gaat het juist jeuken.
De vaseline in deze zalf zorgt er voor dat het 'vocht' niet uit het huidje kan verdampen, wat dus de bedoeling is.

 
Hoi sylvia,

Hoe komt het dan dat als het bv mooi weer is en de lucht is droog mijn dochtertje haar eczeem indroogt en dan minder jeukt.

En kan je vertellen waarom zij niet goed reageert op vaseline.

Ben benieuwd hoop dat je er wat mee kan groetjes joyce mama van Mara
 
Mijn zoontje van 6 maanden heeft ook wat eczeemplekken in zijn gezichtje en ik gebruik 2-3x daags de creme van Balneum speciaal voor babies extra vettend het hersteld de huid en heeft een verkoelend effect.Daarnaast ben ik ook zeer tevreden over de Junior-creme van dokter Vogel deze wordt veel gebruikt bij dauwworm en is ook toe te passen bij andere soorten eczeem het is zeker het proberen waard en idd de Bioforce creme van dokter Vogel schijnt ook goed te helpen.Groetjes Ingrid.
 
Hallo Joyce, ik kan je jammer genoeg niet vertellen waarom Mara niet reageert op de vaseline, maar Petra vroeg ervaringen van anderen, en dit is mijn ervaring.
Groetjes Sylvia.
 
Terug
Bovenaan