Eczeem en onrustige nachten

<p>Onze dochter is nu bijna 6 maandjes en sinds ze 3 maanden was kreeg ze een hoop veranderingen mee zoals overgang naar kunstvoeding, de vaccinaties e.d.. gewoon zoals vele kindjes wel doorstaan. Maar sindsdien merken wij ook dat zij eczeem ontwikkelde en dat werd alleen maar erger. Na meerdere bezoeken aan de huisarts en homeopathische arts hebben we het nu een beetje onder controle maar het is zeker niet weg. We zijn van hipp  naar kabrita geitenmelk naar pepti melk gegaan. (Uiteraard wel met lange tijd proberen) We zitten nu aan de pepti melk omdat ze daar het meest rustig van lijkt te worden. Ze drinkt ook rustiger. Verder veel vette creme houdt het nog een beetje in bedwang. Maar nu komt het. </p><p>Overdag slaapt mevrouw heel goed! 1u in de ochtend en 2 tot 3u smiddags. Mag echt niet klagen en we merken ook geen onrust. </p><p>Maar zodra de nacht ingaat slaapt ze van 19 tot 01u vrijwel rustig en daarna gaat ze de onrust in. Ik weet dat door de cyclussen het onrustig kan worden, maar ik vroeg me toch af of mensen dit herkennen en mij kunnen geruststellen o.i.d. ?</p><p>Ze begint dan met haar armen te maaien (inbakeren doen we al tijdje niet meer ivm kans op draaien) en wilt vrijwel direct haar hoofd krabben (voorheen deed ze dit tot bloedens aan toe, maar nu lijkt het rustig). Maar ze vlijft maar krabben.. Kan dit een gewenning zijn geworden? We doen wel sokjes om, maar dit kan je toch ook niet eeuwig blijven doen? Ook spuugt ze continu haar speen uit en wilt dan haar handje in haar mond doen, maar daar blijft ze ook wakker door. En door die doekjes kan ze haar eigen speentje niet pakken.. dus, dilemma haha</p><p>Naja, eigenlijk moet ik wel zeggen dat ze de hele nacht gewoon doorslaapt maar ze blijft hele tijd maar jammeren en krijsen. Want als we aan haar bed staan heeft ze haar oogjes nog dicht. We hebben soms langer gewacht met het gejammer en krijsen en soms stopte het. Maar in de meeste gevallen niet.  Enige manier is steeds uit bed te gaan en speen erin en armen straks instoppen en dan gaat ze weer slapen voor 1u a 1.5u.  Maar dit is toch slopend? Of stel ik me aan? En weet iemand wanneer dit minder wordt? Vooral het gemaai met armen en continu jammeren in haar slaap in de nachten?</p><p>Ook ben ik erg benieuwd of dit herkent wordt door ouders en dat dit kan komen door de eczeem en of er dan tips zijn?</p><p>Groetjes!</p>

Hi, mijn zoontje had ook veel eczeem in de eerste maanden. Wij kregen toen hormoonzalf. Dit wilde ik liever niet te lang smeren en zijn over gegaan op badjes met havermout. Wegwerpwashand met havermout erin en over haartjes en lichaam gaan. Dit brengt de huid enorm tot rust. Verder niks gebruiken alleen de vette zalf. Krijg je er eentje van de huisarts? De cetamacro zalf?

Ons zoontje kreeg ook pepti en daar werd het ook minder van. Maar uiteindelijk bleek hij geen melkallergie te hebben.

Welke temp heeftbhet kamertje? Soms als ze de warmte niet goed kwijt kunnen gaan ze beetje zweten op hoofdje wat kan jeuken. Kun je ook berg uitsluiten op haar hoofdje?

Ik hoop voor je dat het snel over is.

Hoi mama!

Jeetje wat zwaar.. heel begrijpelijk. Heb ook hele zware tijden gekend.
Qua eczeem kan ik je niet echt advies geven, maar wel wellicht wat betreft het zwaaien met haar armpjes door de onrust (wellicht door de eczeem inderdaad).
Wij gebruiken het Bundi slaapzakje van Fedde & Kees sinds 1,5 maand (hier zijn we mee begonnen door het afbouwen van de Pacco, mega lastig).
Het hielp niet meteen, het had écht een week of 2/2,5 nodig voor ze wende aan meer bewegingsvrijheid, maar uiteindelijk gaf het toch de nodige rust. En hij is veilig icm met draaien.
Hij heeft ook wantjes aan de mouwen.
Google er maar eens op! ☺️

Ik wou ook beginnen over het fedde en kees slaapzakje! Dan kan ze als het goed is niet bij haar hoofd met ritsjes dicht. Ritsjes dicht is niet hetzelfde als inbakeren en daardoor niet gevaarlijk als ze wel op buik terecht komt als ze sterk genoeg zijn om hoofdje op te tillen. Mijn zus gebruikt deze slaapzak ook nog steeds voor haar onrustige 10 maanden oude zoontje. Let op: als je besteld de leeftijd bij slaapzak is een richtlijn je moet naar de lengte van je kind kijken. Mijn 10 maanden oude neefje past nog steeds in de 3-6 maanden slaapzak. Wij hebben ook het nunki lakentje van fedde en kees en erg tevreden wat betreft de onrust. 

Gebruik je toevallig probiotica? Bij mijn zus haar zoontje werd ook de eczeem minder door gebruik van probiotica ortiflor start. Wel allemaal dure producten dus snap dat je ook niet alles wil gaan proberen ?

Oh wat fijn dat jullie allemaal meedenken. Zo hartverwarmend. 
Dat havermoutbadje hebben wij nog helemaal niet geprobeerd dus dat zou mogelijk kunnen helpen! Ga ik doen! Je weet maar nooit ;) wij hebben nu ook op advies van de ha hormoonzalf 2 weken geprobeerd maar willen er liever ook niet mee doorgaan. Helemaal omdat het niet het probleem gaat verhelpen.. dus daar zijn we nu mee gestopt. 
Wij vermoeden ook dat de pepti niet het uitei delijk probleem zal verhelpen. Dus het zal geen koemelkallergie zijn, maar we gaan eind deze week weer even kijken hoe ze dan reageert op koemelk. 
Het kamertje krijgen wij niet kouder dan 19 a 20 graden. Raam staat eigenlijk altijd wel open en als ze gaat slapen op een kiertje. Maar denk je dat dat misschien het probleem kan zijn? Is dat te warm?
En de fedde en kees slaapzak hebben wij hoor ? hele fijne zakjes. Wel megaaa duur vind ik. Maar helaas is ze nu erg sterk aan het worden en omdat ze niet bij haar hoofd kan lijkt het alsof ze haar frustraties uit door haar speen dan steeds uit haar mond te slaan (want daar kan ze dus wel nog bij). En heel soms zie ik overdag ook een duimpje in haar mond gaan dus ik krijg het idee dat ze liever haar vingers in haar mond heeft dan de speen. Maar ja, door dat gekrab kan ze dat helaas niet doen. Vind het zo zielig.
En probiotica, jaa dat gebruiken wij eigenlijk ook al sinds geboorte. Naja sinds ze krampjes kreeg. En dat blijven we ook wel gebruiken. Doet alleen helaas niks voor haar eczeem. 

Terug
Bovenaan