Eczeem en zwangerschap?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben Sterre en ben van plan om in februari voor de echie te beginnen. Ben wel al gestopt met de pil en slik ook al foliumzuur. Goed voorbereid is hoop ik het halve werk. HAHA

Ik heb al vanaf mijn 7e eczeem. Nu heb ik een collega gehad die ook last had van eczeem ook vanaf kindsaf en toen ze zwanger was, was ze ....ik vind het vervelend om te zeggen, maar echt een monster. De eczeem bleef niet alleen maar in de ellebogen, maar zat werkelijk overal. Ze zat helemaal onder en zwelde helemaal op van de vocht. Nu heb ik de laatste tijd ook erg v eel last van mijn eczeem en ben echt bang dat als ik ooit zwanger mag raken ik dan ook zo'n reactie krijg van de hormonen?

Zijn hier og eczeem patienten die misschien al eens zwanger zijn geweest?? Of kennen jullie iemand met eczeem die ook zoiets heeft meegemaakt!

Ik hoor jullie verhalen graag!!

Liefs Sterre.

Hoi,

Ik heb wat last van eczeem op mijn oogleden. Verder nergens, dus ik vind mezelf niet echt een eczeem patient. Echter tijdens mijn zwangerschap was de eczeem volledig weg, deze is weggebleven totdat ik helemaal ontzwangerd was. Helaas is het nu dus weer terug.

Bij mij werkte de zwangerschap dus juist positief op mijn eczeem.

Groetjes,
Leeuwtje

Hoi Sterre,
Ook ik heb eczeem en wij zijn ook 'bezig' voor ons eerste kindje. Ik heb redelijk ernstige eczeem. Voordat ik met de pil stopte heb ik met de dermatoloog overlegd wat het voor gevolgen zal gaan hebben voor mijn eczeem.
Mijn dermatoloog geeft aan dat de reacties van eczeem op zwangerschap verschillend zijn. Bij de meeste vrouwen wordt de eczeem minder of gaat zelfs over tijdens een zwangerschap. Bij een gedeelte van de vrouwen blijven de eczeemklachten gelijk en bij een hele kleine groep wordt de eczeem erger.
Het is wel goed om met je dermatoloog te overleggen welke zalven en medicijnen je wel of niet mag gebruiken als je zwanger bent. Zo is mij uitgelegd dat ik de lichte hormoonzalven (bijnierschorshormoon) gewoon mag gebruiken. Protopic zalf is nog een nieuwe zalf en de effecten tijdens zwangerschap zijn niet bekend, mij is dus afgeraden deze dan te gebruiken.
De dermatoloog gaf aan dat als mijn eczeem heel erg zou worden als ik zwanger ben er nog goede mogelijkheden zijn om het te behandelen. Bijvoorbeeld veilig is  een teerbehandeling (niet aan te raden trouwens, is echt verschikkelijk!!!) of UV behandeling.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ondanks dat ik niet uit ervaring kan praten. Mijn nicht had tijdens haar zwangerschappen helemaal geen last meer van haar eczeem, dus ik houd me daar maar aan vast. Hopen dat het bij ons ook goed blijft gaan Sterre!
Maar eerst maar eens zwanger worden...
Groetjes, Irene

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reactie. Aan deze te merken zijn wij maar met een klein groepje die daar last van heeft.

Ik heb als laatste een zalf voor geschreven gekregen met antibiotica omdat mijn huid zo ernstig ontstoken was. Trimamcinolon fucidin creme. Ik smeer hem echter niet heel veel. Ben het smeren na al die jaren moe en ben van mening dat het er toch "uit" moet.

Maar ik ben het met jullie eens......eerst zwanger raken....!!

Liefs Sterre

Hoi allemaal,

Toevallig ben ik vanmiddag bij de dokter geweest omdat ik ook weer aardig wat eczeem heb. Ik heb weer Elocon Vet voorgeschreven gekregen omdat dat goed helpt. Ik heb ook aangegeven dat wij bezig zijn voor ons eerste kindje, maar misschien nog niet zwanger ben. Het was goed om daar van te voren al over na te denken en bij deze creme (mits je hem natuurlijk met mate gebruikt) is het geen probleem. Ik hoop ook dat als ik zwanger ben ik bij de gelukkigen behoor die bijna nergens last van heeft. Duimen allemaal dus.

Groetjes,

Sonrisa

hoi,

ik ben ook eczeem patient. Ben nu 21 weken zwanger (en kijk soms hier nog mee) en heb wel iets meer last van mn eczeem, maar niet super erg ofzo. Hopen dat dat zo blijft, hihi.
Je moet wel al aan je huisarts vragen welke medicijnen en zalfjes gevaarlijk kunnen zijn bij een eventuele zwangerschap. Want het is belangrijk dat je daar ook nu al mee bezig bent.
Succes enne maak je niet te druk om die eczeem hoor.
Liefs Reneke

Hoi Sterre
Door jouw topic ben ik ook weer aan het denken gezet. Heb net op de site van de VMCE (vereniging voor mensen met constitutioneel eczeem) gezien dat je gratis een folder kan bestellen over eczeem en zwangerschap. Ik heb dat dus maar gelijk gedaan, misschien voor jou ook een tip?!?!
Groetjes, Irene

Hallo Irene,

Wat goed! Daar heb ik nog niet eens aan gedacht, Ik ga direct kijken en ook die folder bestellen/downloaden?

Allemaal veel succes,...spannend hè!!!!

Liefs Sterre

Terug
Bovenaan