Eczeem op tepels..wel/geen Borstvoeding??

Hallo

Ik heb een (beetje genante) vraag...
Al mijn hele leven heb ik last van eczeem.   Na 24 jaar  ben ik eindelijk een succesvolle behandeling tegen gekomen, en al na een paar dagen was mijn eczeem vrijwel helemaal weg !
Alleen nu door de hormomen, kwam het eczeem in alle heftigheid weer terug.
Helaas kan ik nu diezelfde behandeling niet aan gaan, omdat dit niet goed is voor onze baby.
Ik ben nu 27 weken zwanger en maak me wat zorgen over of ik wel borstvoeding kan gaan geven.   Ik heb namelijk ook eczeem op mijn beide tepels. Op de ene meer dan de ander, maar zeker 1 tepel zit helemaal onder.       Er komt nattend pus uit en daardoor plakt het aan mn bh vast en komen er dan korstjes op, die ook weer open gaan... Een visieuse cirkel dus..

Ik volg een bv cursus, alleen hier zitten een aantal bekenden van me bij, dus durf ik dit niet in de groep te gooien.   Nu was mijn kraamzorgconsulente hier, bleek het de zus van mn buurvrouw te zijn ! Ze heeft dan wel zijgplicht maar k durfde het toch niet te vragen.   Zelfde als bij de vk.. Als ik daar ben zit er altijd wel een bekende in de wachtruimte en ben zo bang dat iemand het hoort..
Dus kan iemand mij hier mee helpen????

Alvast bedankt voor de reactie !!

Liefs !!

Kijk even bij het borstvoedingnatuurlijk en hun forum. . Ik kan wel van alles bedenken wat volgens mij zou kunnen, maar ik denk dat je daar mensen treft die er echt verstand van hebben. jehebt daar ook vrijwilligers die wel trainingen etc hebben gevolgd waar je contact mee op kannemen

Hoi!

Toch handig dat er dan zo'n forum is waar je anoniem je vragen kan stellen, toch?

Ik denk dat je inderdaad het beste op een BV-site of forum kunt kijken. Naast de bovenstaande is er bv. ook nog www.borstvoeding.com, waar je ook wordt doorverwezen naar een forum en waar je (tegen betaling) een consult via de mail kunt krijgen bij een lactatiekundige. Uiteindelijk kun je natuurlijk ook naar een 'live' lactatiekundige, is wel vrij prijzig (bij mij 70 euro) maar ik vond het erg leerzaam.
Misschien zijn bv. tepelhoedjes wel iets voor jou. Ik vind ze het meeste lijken op kleine sombrero's, je weet wel, van die Mexicaanse hoeden, waarbij dan het middelste deel over je tepel valt (daar zitten dus ook gaatjes bovenin) en de brede rand over je tepelhof/borst. Zo komt het kindje dus niet direct in aanraking met jouw huid. Dat is ook meteen het nadeel, want daardoor wordt de aanmaak van melk minder goed gestimuleerd. Maar het kan best zijn dat het voor jou/jullie een goede oplossing is.
Kortom: er moet best iets op te verzinnen zijn!

Veel succes!

hoi hoi,

ik vind het geen vraag om voor te schamen (het is niet iets vies ofzo)
eczeem is niet besmettelijk dus als jij achter borstvoeding staat zal ik het gewoon proberen, je kan een flesje en kant en klare voeding voor een dag kopen voor de zekerheid als je het toch niets vind of het niet lukt.
het is zo iets moois tussen moeder en kind
plus dat borst voeding eczeem en allergieen verminderd bij het kind

succes

Zoals je van velen zult horen, je moet doen waar jij je het beste bij voelt!

Je kan denk ik wel het beste even op een borstvoedingssite kijken, en dan kan je volgens mij ook wel een mailtje sturen naar een deskundige van die site, deze kan jou dan volledig anoniem adviseren.

Maar ja, mijn ervaring is, dat een face to face gesprek met iemand wel zo fijn is! Als je bij je vk bent, kan je ook vragen of je in een kamertje met de deur dicht even met haar/hem kan praten hierover en dan mogen ze echt niets tegen een ander zeggen erover! Ook kan je eventueel naar je huisarts of je dermatoloog gaan met dit probleem, ik denk dat je zeker bij de dermatoloog niet de enige zal zijn met een "genant" probleem en ik denk dat er mensen bij de dermatoloog lopen met veel genantere dingen, op nog vreemdere plaatsen...

Succes in ieder geval en ik hoop dat je snel (of in ieder geval op tijd) met een oplossing komt!

groetjes
Sas

allereerst genant vind ik je vraag niet hoor....

Eczeem kan wel besmettelijk zijn maar dat hangt van de type af en vergeet niet dat het open wondjes zijn!!!
maar afgezien daarvan kan ik me niet voorstellen dat het geen pijn zal doen borstvoeding geven met tepels die onder het eczeem zitten.
Ik heb ook altijd eczeem gehad en dat was altijd een beetje gevoelig als dit open was...en tepels zijn ook gevoelig en nog gevoeliger als je borstvoeding geeft(dit was bij mij zo)   en als ik aan die combinatie denk gaan mij de haren wel een beetje overeind staan...

Maaaaarrrrrr jou eczeem is mijn eczeem niet.... en borstvoeding is iets heel moois en intiem maar ik zou het zeker met de vk er over hebben ( dan praat je gewoon wat zachter en horen ze je niet in de wachtkamer) je hoeft je tegen over haar/ hem zeker niet te schamen want ze zijn heel veel gewend geloof me!! en eczeem komt heel veel voor......Je moet hier zeker niet mee wachten tot het kindje geboren is....en wie weet hebben ze er wel iets voor en heb je je zorgen gemaakt om niets...

ik hoop dat je er wat aan hebt
liefs mij en succes ermee

Terug
Bovenaan