Eczeem / voedselallergie

Hoi,
Als je koemelkallergie hebt, heb je dan  constant eczeem of is het af en toe?
Mijn zoontje van 7 maanden heeft al sinds z'n geboorte last van een droge huid.
Hij kreeg borstvoeding en ik dronk/at aardig wat melkprodukten. Dat ben ik toen behoorlijk  gaan minderen (niet dat het er zoveel beter op werd...). Hij heeft wel een paar keer met eczeem gereageerd toen ik veel pinda's en saté op had.
Met 5 maanden kreeg hij volledige, normale  Frisolac voeding. Af en toe kreeg hij wat uitslag. Maar als het koemelkallergie zou zijn, dan zou hij er toch wel vaker last van gehad moeten hebben, of niet?
Hij heeft nu ook weer af en toe eczeem en dan alleen op z'n wangen, maar dat komt door de fruithap of liga.
Hij heeft nu ook geen droge huid meer, alleen dus op z'n wangen. Verder is hij een heel vrolijk kind, huilt zelden en slaapt, drinkt en eet goed.
Ik heb een keer gelezen dat je met een druppel melk op z'n huidje (onder een pleister) kunt testen of het koemelkallergie is. Weet iemand of dit zo is?

Hoe is jullie ervaring met koemelkallergie?

Alvast bedankt,
Henriette
 
Hoi Henriette,

Mijn dochter reageerde alleen met buikklachten op koemelk, dus geen huiduitslag. Ieder kind reageert anders. Er kunnen ademhalingsproblemen, darmproblemen, huidproblemen en gedragsproblemen optreden. Zoals jij het beschrijft is er toch een duidelijke reactie op voedsel. De reactie hoeft niet altijd even heftig te zijn.  Misschien is het een idee om een dietist in te schakelen. Het heeft mij erg geholpen. Door structureel voeding weg te laten en weer te introduceren is heel duidelijk geworden waar mijn dochter op reageert.
Op dit moment zijn we weer koemelk aan het introduceren (ze is nu bijna 14 maanden) en laten we eieren, noten en vis nog weg uit de voeding. Maar dat is allemaal wel heel gedoseerd opgebouwd.

Heel veel succes!

Marieke
 
Hoi Henriette,
Mijn zoon van 17 maanden heeft ook last van eczeem, ook in zijn gezicht vooral op zijn wangen en bij zijn oor. Hij kreeg het voor het eerst dat hij 4 maanden was, het wordt wel steeds beter bij hem, ook ik heb van alles geprobeert en ook aan koemelkallergie gedacht ik heb hem toen pepti gegeven en via een bepaald schema gevoed (schema kreeg ik van het cb) maar wat ik ook al dacht, hij had geen allergie.
Ik ben bij de kinderarts geweest en die heeft hormoonzalfje voorgeschreven, verder hou ik het goed vet en heb hem een tijdje met balneum gebaddert.
Ik zelf vind dat er snel wordt gezegd dat een kindje koemelkallergie heeft.
Zolang jouw kindje lekker vrolijk blijft en goed slaap zou ik me niet te veel zorgen gaan maken.
Het verhaal van de pleister zegt me niets.
Met mijn zoontje gaat het nu een stuk beter, hij eet heel goed en slaapt ook goed, soms steekt de eczeem weer de kop op en dan gebruik ik weer de hormoonzalf, zolang je dit niet al te lang en te veel gebruik, kan het geen kwaad.
Eczeem kan ook komen door huisstofmijt of huisdieren, je kan er gewoon niet zo heel veel aan doen.
Ik heb nu nog een zoontje van bijna 3 maanden, ik ga hem wel wat langer borstvoeding geven dan bij mijn andere zoontje, dat schijnt beter te zijn.
Succes ermee!
Daantjuh
p.s blijkt hij nou wel koemelkallergie te hebben dan kan je via je verzekering een vergoeding krijgen voor de speciale voeding.
 
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met  je opmerking over dat er snel aan koemelkallergie wordt gedacht.
Het kan zelfs zo zijn dat als je kindje vrolijk blijft en weinig klachten uit er littekenvorming in de  darmen kan ontstaan,  waar een kind zijn hele leven last van heeft. Gelukkig had jouw zoon geen KMA, maar ik zou het toch zeker uitsluiten als moeder zijnde. Als je goede  begeleiding hierbij krijgt weet je het snel genoeg en dan kun je volgende stappen zetten of voeding aanpassen.
Ik vind trouwens die hormoonzalf heel eng. Ik werk in het ziekenhuis en weet dat dermatologen er heel lakoniek over doen, maar ik zou het nooit op  het huidje van mijn kindje smeren. Wat gaat dat later doen?! Maar ieder zijn mening.
 
 
Hai!

Mijn zoontje Bowen heeft ook koemelkallergie. Wij zijn erachter gekomen doordat hij erg veel huilde en tijdens dat huilen erg met zijn beentjes en armpjes trok. (kan het niet anders uitleggen) Ook had hij vaak groenachtige droge ontlasting. Wij zij in overleg met het cb melk produkten weg gaan laten (en pinda's , vis etc.) Onze Bowen fleurde helemaal op. Toen ik weer met wat melk producten pakte (ik geef BV), begon het weer van voren af aan. Dat was dus duidelijk een KMA. Intussen is hij 6 maanden en  zijn we fruithapje aan het introduceren  soms krijgt hij  wat schrale plekjes op zijn gezicht, dat kan er dus bij horen.
Ik ben het helemaal met marieke (dacht ik) eens. Er wordt erg laconiek over KMA gedaan, maar het is echt heel sneu voor je kleine als ie daar last van heeft.
Als ik jou was zou ik het ook echt uit laten sluiten.
Kinderen die KMA hebben, groeien hier wel vaak over heen maar hebben wel meer kans op andere allergien.

Groetjes, Marielle
 
Hallo meiden,

bedankt voor de reakties. We zijn nu toch begonnen aan de Pepti om te
kijken of het wel of geen kma is. Ook heb ik een introductieschema voor
de bijvoeding gekregen, dus hopelijk gaat het nu beter.



Groetjes,

Henriette

 
Hoi Henriette!

Je zou eens na kunnen vragen of je de Nutrilon peptie voeding vergoed kan krijgen. Het is hele dure voeding en wij  krijgen het vergoed  als we er mee  willen  beginnen (bowen heeft kma, maar ik geef dit moment nog bv).
Mischien even een tip voor je dus!
Groetjes, Marielle
 
Terug
Bovenaan