Eczeem

<p>Dag dames,</p><p>mijn zoontje van 7 maanden heeft last van eczeem op zijn gezicht alleen. Maar vind het zo zielig hij heeft veel jeuk en soms is het echt rood.  Ben al paar keer naar de huisarts geweest met de vraag of hij niet allergisch is voor iets, maar blijkbaar is dat niet zo anders waren er ook andere symptomen.. heeft er iemand tips wat ik het beste kan doen? Hij krijgt kruidvat voeding misschien toch maar andere melk gebruiken? <br /><br /></p><p> </p>

Het kan wel komen door een allergie, ook al heeft hij geen andere symptomen. Een aantal jaar geleden is gebleken dat deze gedachte van 1 symptoom, dus geen allergie, achterhaald is. 
Maar mijn ervaring met mijn zoontje is dat de oorzaak vinden van eczeem heel erg moeilijk is. Een droge huid maakt dat eczeem sneller kan opspelen, maar zal de oorzaak niet zijn. Wij hebben heel veel verschillende zalven via de huisarts geprobeerd, maar uiteindelijk de oplossing gevonden in baden en douchen in balneum olie, insmeren met vaseline advanced repair bodylotion (dus niks zalven via de huisarts), verder wassen met neutral en bij tijd en wijlen behandelen met hydrocortison. 
Hij is nu bijna 5 en heeft er weinig last meer van. Nu weer even wat eczeem op zijn wangen en kin nadat hij vorige week geschminkt was met carnaval. Tja, hij moet ook kind kunnen zijn. 
De oorzaak hebben we nog steeds niet gevonden, wel vermoeden we dat hij niet tegen "iets" kan waarmee hij van buitenaf in aanraking komt, zoals iets in schmink, zand, wasmiddel, etc. 
Succes.

Mijn dochter(4maanden) gebruikt ook kruidvat voeding. Heeft nu ook sinds 2 maanden eczeem. Ik kreeg gelukkig wel meteen hormoonzalf van de huisarts.
Ik heb nu pepti(voor koemelkallergie). En al haar klachten zijn weg. Over 2 weken naar de kinderarts en hopen dat deze makkelijk de allergie vaststellen.
Toen ze hevige last had smeerde ik 2x per dag hormoonzalf en nu is het minder en smeren we vaseline. Dit helpt wel.

Thanks voor de reacties! Wat vervelend allemaal zeg! Hij heeft ook een hormoonzalf gekregen van de huisarts en daarnaast smeer ik hem in met vaseline. Alleen het komt en gaat en vooral snachts is het erger.. heb al de lakens vervangen met katoen.. schijnt beter te zijn. Maar zit toch met het feit of hij niet allergisch is voor iets. Heb alle zwitsal producten weggedaan en overgestapt naar neutral. Ben je met een reden overgestapt naar andere voeding? Ivm koemelkallergie of eczeem?

Mijn zoon heeft sinds hij een maand of 3 is eczeem. Hij kreeg tot 6 maanden borstvoeding en daarna bonbebe kunstvoeding. Het werd hier niet erger door iig. 
Het zit bij mij in de familie. Allergie kan, maar vaak is het gewoon aanleg.
Wat helpt om het in de perken te houden is Max 2x keer per week kort douchen/badderen en smeren smeren smeren. Vraag aan de huisarts cetomacrogol. Ik mag dat herhalen hoe vaak het nodig is en wordt gewoon vergoed. Ik ging eerst zelf dingen proberen, zoals huismerk cetomacrogol en vaseline, maar dat was niet goed genoeg en de huisarts zei dat vaseline de boel alleen maar afsluit. Zit wel wat in denk ik. Ik smeer m nu bij iedere verschoning in en als hij de nacht in gaat extra dik. De erge plekken af en toe met hormoonzalf.
De jeuk is super sneu, maar weinig aan te doen helaas... Iedere keer als ik denk dat ik het onder controle heb, begint het weer van voor af aan. Hopelijk groeien ze er overheen! 

Hoi, vaselinecremes zijn niet altijd goed, bij mijn zoontje maakt het het eczeem erger, ik smeer het niet als hij naar bed gaat of wanneer het warm is. Overdag check ik zijn lichaam vaak en dan smeer ik het en hou ik goed in de gaten wat het doet op het huid. 

Ik zou me goed laten informeren bij een eczeemverpleegkundige. Vraag je huisarts om een doorverwijzing en anders het cb. Wij zijn destijds maandenlang gemarteld met een verkeerde behandeling door de huisarts en godzijdank door het cb doorverwezen naar de thuiszorg. Sindsdien hebben we het eczeem onder controle (hij heeft geen open wonden meer en we letten er goed op). Je krijgt smeertechnieken aangeleerd en smerrschema's zodat jehrt onder controle krijgt. 

[quote quote=10297717]Thanks voor de reacties! Wat vervelend allemaal zeg! Hij heeft ook een hormoonzalf gekregen van de huisarts en daarnaast smeer ik hem in met vaseline. Alleen het komt en gaat en vooral snachts is het erger.. heb al de lakens vervangen met katoen.. schijnt beter te zijn. Maar zit toch met het feit of hij niet allergisch is voor iets. Heb alle zwitsal producten weggedaan en overgestapt naar neutral. Ben je met een reden overgestapt naar andere voeding? Ivm koemelkallergie of eczeem?[/quote]
Ik had alle klachten aan de consultatie verpleegkundige uitgelegd en die zei ik denk dat ze koemelkallergie heeft, probeer eens een voeding uit. Wij dat gedaan en in combinatie met hormoonzalf/vaseline en koelzalf is de eczeem zo goed als weg. Nadat de voeding op was weer een standaard geprobeerd maar na 2 flesjes al eczeem en andere klachten dus maar meteen weer koemelk vrije voeding gehaald. Wij zijn ervan overtuigd maar nu nog de kinderarts overtuigen..
Ik gebruikte eerst ook zwitsal zwitsal en nu ook neutral, maar hoor ook dat naif heel goed moet zijn..

Hoi,
Onze dochter kreeg toen ze 6 weken had constitutioneel eczeem.
Ze zeiden eerst dat het baby acne is maar het werd steeds erger.
Op een gegeven moment zat heel haar gezicht, hoofd, nek en oren vol met gele korsten en was het helemaal rood en vol schilfers.
Wist zelf al dat het niet goed zat dus elke dag bij de ha geweest.
Heb toen hydrocortisol gekregen en vaseline cetomacrogol om te smeren.
Het was binnen een paar dagen weg!

Ben nog nooit zo blij geweest met een hormoonzalf als toen. Haar gezichtje werd weer helemaal egaal en het belangrijkste, ze had geen pijn en jeuk meer.
Ik zou toch echt aandringen op hydro en vaseline zalf en dit smeren.

Wij zijn ook bij een dermatoloog geweest hiervoor. Belangrijk om de hydro heel dun te smeren en max 2 x per dag en daarna afbouwen.
Tussendoor heel veel vaseline smeren om het vet te houden.
Succes.

Terug
Bovenaan