Eczeem

<p>Hoi moeder,</p><p>mijn baby van 5 maanden heeft plots allemaal bultjes in zijn gezicht voornamelijk wangen en nu ook over zin lichaam komen kleine puistjes lijken het. <br />huisarts geeft aan eczeem en miss wel koemelk allergie, ik twijfel een beetje over koemelk allergie want hij is al 5 maanden. <br />mij vind het lastig om opeens over te stappen op nutrilon HA. Want hij krijgt nu forte, is een grote gulzige eter. <br />mij heb geen ander wasmiddel gebruikt of iets veranderd.</p><p>nu smeer ik hem elke x in met vaseline lanette op verzoek van de huisarts maar nu een week later veranderd er niks. Heeft iemand anders ook zoiets meegemaakt of tips? </p>

Jeetje, mijn dochter had vooral een schrale huid in der gezicht, en had een tijdje terug ook opeens bultjes, hen voor jeuk koelzalf gekregen, ik gebruik nu alles van weleda baby lijn. Sinds kort en knapt er goed van op.
Ook gebruik ik (uiteraard koude kamille thee).
200 gekookt water, 2 eetlepels verse kamille, 3 minuten laten trekken met een deksel op het kopje ( houd de oliën erin) afkoelen en insmeren maar! 
Dit recept dan met 1 eetlepel kamille, en dan zou 30 a 40 cc per dag helpt overigens ook voor buikkrampjes

Kan door de kou komen misschien? Wij hebben een zoontje met eczeem + astma en herken wel wat je bultjes noemt. Ikzelf heb ook ervaring met eczeem vroeger en bij mij triggert kou dit altijd (nog steeds soms!). Bij mijn zoontje helpt alleen vaseline lanette ook niet (is eigenlijk alleen vette creme ook), wij hebben hydrocortisonzalf voor hem en dat helpt heel goed.
Overigens is mijn zoontje nu 16 maanden en heeft hij nog maar heel zelden last van eczeem. Het hoeft dus niet iets te zijn dat hij constant houdt oid.

Krijgt hij al vaste voeding? 
Als je wilt testen met gehydroliseerde voeding, dan is nutrilon HA niet voldoende. Dan zou ik pepti proberen. Maar ik snap wel dat je dit vreemd vindt. Dat zou ik ook hebben. 
Als hij het al 2 weken heeft, dan lijkt het me ook geen virusje. 
Het is wel net een stuk kouder geworden. En als je gevoelig bent voor eczeem dan kan zo'n temperatuurverschil wel een uitbraak triggeren. Zeker als de weerstand wat minder is door verkoudheidjes en buikgriepjes. Het hoeft niet perse voeding te zijn. 

Hoi Hoi 
Mijn zoontje, net 1 geworden heeft al vrij snel een "schuurpapier" huidje gekregen.(brobbels) Dit is vooral op buitenkant boven armen en bovenbenen, zijn wangetjes en tussen zijn wenkbrauwen. Aangezien ik een dochter heb van inmiddels 17(!) jaar en dit ook al haar hele leven heeft hebben wij dit bestempeld als "droge huid".  Mijn dochter heeft daar ook altijd last van in de zin van "het ziet er niet uit"....nu zijn we recent verhuisd van NL naar BE en kom ik voor t eerst bij kind en gezin. Ze zien t huidje en geven aan op te letten met koemelk?? Niet teveel ervan geven....Dus het "schuur papier huidje" kan te maken hebben met koemelk....nooit geweten. Ze hebben er beide geen last van. 

Hee! Wat vervelend zeg. Lijkt me wel apart dat je dat na 5 maanden nog kan krijgen. Misschien kan je koemelkvrije voeding proberen incl. Rijstbloem?
Mijn dochter heeft tot 9 maanden last gehad van dauwworm. Vuurrood, nattige eczeem op de wangen. Zo erg dat ze het kapot Krapte met haar gezichtje schaafde ze over het matras heen. 
Wij gebruiken zemelen badje, destijds krabwantjes en hormoonzalf en 3x per dag smeren met vette zalf van de huisarts. Zwitsal oid was uit den boze en nu nog steeds! 
De meeste kindjes groeien er gelukkig over heen! 

De kinderarts zegt altijd blijft de droge huid bestaan ondanks goed smeren, dan is het geen droge huid maar eczeem. 
je kan altijd de pepti proberen en kijken of de klachten dan minder worden. 

Wij hebben een zoontje met eczeem, en dat is inderdaad vrij plots ontstaan in de afgelopen weken. De verwarmingen staan weer overal aan icm gure wind buiten en dat droogt de huid extra uit. Ik heb het zelf ook, dus herkende het wel. Wat wij doen is:
Niet meer elke dag om bad of douche, want water droogt extra uit. Huid vet houden, hier is lanette niet fijn maar werkt cetomacrogol beter voor 'onderhoud'. Is niet duur en hebben ze bij de drogist. Als er schrale, rode plekjes komen, dan calendula en als het echt een plek met jeuk en roodheid wordt, een paar dagen triamcicolon (via huisarts vragen). Qua bad en douche gel zachte producten van idd Weleda, calendula, Rituals of Natusan. Evt in bad met baby olie (dus nietet badolie maar echt baby olie, geeft beetje vette rand in t bad maar beschermt het huidje goed). Succes! 

Terug
Bovenaan