eczeem

Hoi allemaal,
Ik heb sinds een week last van eczeem, vooral als ik in bad ga of in de douche dan is het een drama, ik krijg overal rode vlekken en mijn huid wordt super droog en branderig. Mijn vriend heeft al zijn hele leven ernstige allergieën en eczeem dus hij herkende het meteen.
Weet iemand of dit van de zwangerschap kan komen?

Groetjes, Lieke

Hallo Lieke,

Het zou kunnen dat de hormoonverandering door je zwangerschap nét die ene prikkel geeft om eczeem te ontwikkelen. Zeker als je er al gevoelig voor bent (astma, huismijt gevoeligheid etc.).
Voor mijn eerste zwangerschap had ik nergens last van. Als kind heb ik wel een korte periode met eczeem gehad. Maar hier ben ik over heen gegroeid. Na de bevalling van mijn zoontje (3,5jr geleden) begon eczeem op mijn handen. Ik reageer voornamelijk op creme's, shampoo en douchegel. Inmiddels heb ik een beetje door welke merken goed gaan, en welke merken niet goed gaan.
Waarschijnlijk ligt het bij jou ook aan het gebruik van douchegel e.d. Er zijn verschillende producten op de markt (neutral, eucerin, dermolin) die huidverzorgingsproducten hebben waar je niet allergisch op zou moeten reageren.
Ook de zwitsal-producten (bij het douchen van mijn zoontje) zijn funest. Ik gebruik nu douche schuim van Kruidvat en dat gaat goed.
Ook enkele producten van Nivea gaan goed bij mij. Maar de fabrikanten zijn nogal van het wisselen van de samenstellingen. De verpakkingen met  "nieuwe geur!" "vernieuwd!" mijd ik zoveel mogelijk, want dan gaat het vaak weer mis.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes!

gr. Marieek

Terug
Bovenaan