eczeem

Hallo allemaal.
Onze dochter is nu 3 mnd en heeft sins ze 6 wk is ast van een xtreem droge huid. eerst dachten we aan een allergie (koemelk, want dit heeft kindje van m'n zus ook), maar dat was het vást niet aldus consult.buro. Ik ben overgestapt van de Nutrilon-standaard naar Nutrilon-Hypoallergeen, het is daardoor wel éven iets verbeterd maar nog lang niet goed. De huid is soms gewoon gebarsten, rood. Ze heeft er de ene keer meer last van dan de andere keer.
Nu de afgelopen keer bij consult.buro zei ze dat we lang genoeg aan het proberen zijn geweest (andere wasmiddel, geen zeep, andere voeding, speciale bad-olie, smeren met vaseline) en toch maar 's naar de arts moesten. Het was gegeneraliseerd eczeem. Dit vmo gedaan en nu heeft hij Hydrocortison-zalf voorgeschreven. Dit is hormoonzalf en eigenlijk ben ik daar niet zo happy mee. Vooral bij baby's al hormoonzalf te gebruiken en dan al die bijwerkingen.. hmm.. Ik weet nie hoor.... Hebben jullie er ervaring mee?? Of evt een andere tip of middel tegen eczeem of een extreem droge huid??
Ik vind het zo sneu voor d'r en het ziet er niet mooi uit natuurlijk.
Alvast bedankt.

helaas heb ik ervaring met exceem bij mijn oudste dochter van nu 3,5 jaar. Ze is er nu al bijna een jaar vanaf.
Ik zou toch die zalf gebruiken hoor want dat werkt vaak erg goed. Wel goed dun smeren.
Ik heb bij Tessa (oudste dochter) verschillende soorten zalfjes voorgeschreven gekregen want het hielp allemaal niet. Uiteindelijk ben ik bij de dermatoloog terecht gekomen omdat mijn ha het niet meer wist want het hielp allemaal niet. Toen heb ik een hormoonzal met koelzalf voorgeschreven gekregen en binnen 2 dagen wat het over.
Wat verder hier goed hielp is haar huid gewoon vet houden met vaseline. Dat hoeft niet altijd te werken maar hier werkte het prima en konden we beginnende exceem wel mee wegsmeren maar soms lukte dat niet en ging ik weer naar de ha kreeg dat zalfje en binnen een paar dagen was het over.
Wel heb ik gemerkt dat Tessa niet tegen onderhoudszalfjes kan want als ik die kreeg voorgeschreven om na de hormoonzalf te gaan smeren dus als de exceem weg was en als onderhoud te gaan gebruiken kwam het weer terug. Dus ik ben daar mee gestopt en ben haar consequent elke ochtend en avond met vaseline gaan insmeren. Ook als we hadden gezwommen met vaseline insmeren.
De dermatoloog zei ook tegen me dat ze er waarschijnlijk overheen zou groeien en idd vorig jaar juli heb ik nog 1 x het zalfje moeten halen bij de ha en daarna heeft ze nooit meer exceem gehad niet eens beginnende exceem ook niet toen het zo warm was want dan kreeg ze het altijd. Ik smeer ook al heel lang niet meer met vaseline en haar huid ziet er perfect uit.

Het is soms uitvogelen wat nu het beste werkt bij jou kindje. maar ik zou wel de hormoonzalf gebruiken. je hoort soms zoveel verhalen erover maar als je je hoofd erbij houdt en niet onnodig gaat smeren ermee kan het echt niet veel kwaad hoor. En daarbij als je kindje daardoor snel van de exceem en vaak dus ook de jeuk verdwenen is is dat toch ook wat waard.

Nou hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.

Ik geef nu trouwens wel hypo-allergeen aan mijn dochtertje Lotte. Dit omdat ze in haar gezicht heel veel pukkeltjes had en de vp niet zeker wist of het nu hormonenbultjes waren of toch beginnende exceem. maar het lijkt nu al minder te worden maar omdat Tessa exceem heeft gehad toch maar voor de zekerheid.

HoiMei2008mama,
Wat vervelend dat je dochtertje hier last van heeft. Mijn man heeft last van eczeem en dus is de kans vrij groot at onze kids dit ook krijgen.
Onze oudste dochtertje heeft t dus ook, alleen kreeg ze het pas nadat ik 10 mnd BV gegeven had. Ze heeft het alleen op de 'warme' plekken zoals dr knieholtes en t komt vaak omhoog als t warm/broeierig weer is.
Mijn man heeft vroeger ook hormonenzalf gekregen en heeft hier helaas witte plekken op zn armen aan overgehouden. Wij zijn dus echt geen voorstanden van hormonenzalf. Wij gebruiken gewoon Bepanthen, gewone vaseline of de creme die we van de arts gehad hebben Cetomacrogol en dit werkt allemaal vrij goed. Eczeem komt van binnenuit en als je het hebt zal t nooit 'verdwijnen'!
De plekken vet houden zodat je kindje niet gaat krabben en dus geen littekens krijgt is erg belangrijk, verder wassen met Neutral, katoenen kleding, om de 2 dgn badderen zijn dingen die helpen.

Succes en mocht je die hormonenzalf toch gebruiken doe het dan echt heel dun!!

Liefs L81

Terug
Bovenaan