Een beetje onzeker…

<p>Hi allemaal,</p><p> </p><p>Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen/advies geven.</p><p> </p><p>Mijn baby is nu 11 dagen oud. Een lief ventje! De eerste nachten waren hels, dit kwam doordat de borstvoeding niet lekker liep en hij waarschijnlijk te weinig kreeg. Daarbij had ik ook hele erge kloven en spruw op mijn tepels. Ik heb nog proberen af te kolven maar er kwam niks als bloed uit… Was een vicieus cirkeltje. Sinds vorige week donderdag zijn we daarom coldturkey gestopt en volledig over op flesvoeding (Etos standaard 1). Opzich doet hij het goed hierop. Ik geef het met de flesjes van Dr Brown.</p><p>Sinds deze week is hij eigenlijk overdag steeds meer wakker, ik leg hem tussen de voedingen door in de box. Dit ging op het begin goed, hij sliep dan tot de volgende voeding (3 u later) maar nu is meneer daar een beetje klaar mee. Hij komt dus ook de laatste dagen overdag sneller dan 3 uur voor voeding! Hij krijgt nu in principe 60 cc (het is maar een kleintje, net 3 kilo) per keer, ik dacht dat hij dus heel veel honger had, dus paar keer opgehoogd naar 90 cc. Dit drinkt hij dus nog niet op.</p><p> </p><p>Ik probeer hem overdag ook meer in zijn bedje te leggen, omdat ik denk dat beneden in de box te veel prikkels voor hem zijn (hond, radio, onze stemmen). Gister heb ik dit gedaan en dat ging super. Van 14:00 tot 17:00 geslapen! <br /><br /></p><p>Maar vandaag is zo’n warrige dag. Omdat hij dus soms om de 2 uur komt voor voeding (en net zelfs al na 1,5 u!) is dat schema in de war… hij zou eigenlijk starten om 9:00, dan om 12:00, 15:00 enzovoorts.</p><p>Ik heb hem daarstraks om 8:45 gevoed, toen om 10:30, en daarna weer om 13:00. Hij huilt ook tussen de voedingen door, dat maakt me ook radeloos… Na die voeding van 10:30 om 11:30 op bedje gelegd, ging goed voor 40 min en erna ontroostbaar huilen, slaan met handjes en voetjes.</p><p>Ik ben een nieuwe mama dus heel erg onzeker!!</p><p>Iemand tips?</p>

Baby's hebben de eerste paar weken nog geen slaapritme / schema. Een schema hanteren is niet aan te raden omdat je daar zelf gestresst van raakt en daarmee onzeker wordt. Laatste is overigens heel normaal,  dat hebben we allemaal wel als beginnende ouder. 
Voed op verzoek, tijd dat ze wakker zijn inclusief voeding is tussen de 30 en 60 minuten, probeer hem niet meteen weg te leggen na een voeding, speel een beetje met hem voor zover dat kan met een baby en kijk het verder aan. 
En wanneer hij na 40 minuten zo huilt, kan je altijd proberen of hij weer wat wil drinken of dat je hem troost zonder meteen weer weg te leggen. Het is even zoeken wat het beste werkt. 

Kan het zijn dat hij nog nabijheid zoekt? Onze dochter hebben wr daarom de eertse periode veel in de draagzak gedragen.
Succes met uitvinden en doorzetten!

[quote quote=10553501]Kan het zijn dat hij nog nabijheid zoekt? Onze dochter hebben wr daarom de eertse periode veel in de draagzak gedragen.Succes met uitvinden en doorzetten![/quote]
Goh ja de ene keer wel en de andere keer niet. Heb hem rond 13:30 (halfuur na zn voeding) weer op zijn bedje gelegd met zijn wolkje (maakt white noise geluid). Eerst krijsen maar dit duurde 2 minuutjes en hij ligt nu al bijna een uur te slapen... ik denk dat het misschien ook een beetje oververmoeidheid is omdat hij totaal nog geen ritme heeft.

Buidelen vind hij dus niet zo fijn, zo raar maar als hij op mijn buik ligt wil hij telkens zijn hoofdje omhoog brengen en een beetje onrustig is ie dan!

Ach dat is lastig met zo'n kleintje.

Misschien is hij aan het klusteren? Mijn kraamhulp vertelde toen dat ze daar erg onrustig van kunnen zijn.
Misschien kan je het schema maar even laten voor wat het is. En volg je kleintje. Honger? Prima! Slapen? Ook goed... En anders lekker knuffelen ☺️
Ons meisje wilde ook niet graag wakker op onze buik liggen. Ik ging dan op bed of op de bank liggen met haar naast me tegen me aan. Dat vond ze heerlijk ☺️ wie weet helpt het bij jullie...

Succes mama ?

Rond de 10 dagen hebben kindjes een regeldag. En willen ze meer en vaker drinken. Dus waarschijnlijk is dat voor hem nu ook zo.
Je kindje mag in principe 7x90+3 aan voeding verspreid over de dag. Dus if je dat in 8-9 keer met minder doet kan ook op zn dag.
En ze worden meer wakker na de eerste week en dat is ook lastiger en wennen voor ze en voor jou. Ze gaan steeds minder slapen tot ze zelf weer in slaap leren vallen.
Komt je kindje na 2 uur voor zn voeding, dan geef je hem alvast, waarschijnlijk slaapt hij op een ander moment wat langer en zit er bijv 3,5 uur tussen de voedingen.
Verder kunnen ze ook krampjes krijgen, dit is vaak half uurtje na de voeding of iets langer erna. Dan willen ze ook niet alleen in bedje liggen!

Terug
Bovenaan