Een beetje support nodig..

<p>Hoi lieve leden,<br /><br />Al even lees ik mee op jullie forum. Geweldig dat zoiets bestaat. Nu dacht ik; misschien helpt het mij om hier zelf een topic te plaatsen.<br /><br />Ik ben 23 jaar en ik ben nu 7/8 weken zwanger. Een tijdje geleden ben ik daarachter gekomen nadat mijn menstruatie niet kwam. Ik heb een stabiele relatie met een militair en een paar goede vrienden om me heen. Met mijn familie heb ik niet echt goed contact. Mijn vader heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien omdat hij mij en mijn broer niet meer wilde zien. Mijn moeder woont 3,5 treinen van me af en mijn broer woont in dezelfde stad, maar met een beperking. <br /><br />Zelf heb ik wel wat goede contacten opgebouwd en weet ik dat ik er nooit alleen voor zal staan, al wil ik het wel alleen kunnen.<br /><br />Dit kindje kwam niet gepland, als het aan mij had gelegen had ik een paar jaar gewacht. Ik heb een paniekstoornis, die nu nog 20x zo erg lijkt. Ik heb gekwakkeld met mijn gezondheid wat nu stabiel is en eigenlijk wilde ik wachten tot ik van mijn paniekaanvallen af zou zijn. Dit liep dus niet volgens plan en dan krijg je te zien op de test dat je zwanger bent. Ik was totaal in paniek. Ik ben nooit zo voor abortus geweest en ik zie ook mensen om me heen die hele processen in gaan om een kindje te kunnen krijgen. Dat zet mij dan ook aan het denken.<br /><br />Na lang piekeren en praten met mijn vriend hebben we besloten het te houden. Ik voelde me ook anders, ik vond het zo speciaal dat iets van hem en mij in mij groeit. Dat gevoel kennen jullie denk ik wel. Alleen al daarom wilde ik geen abortus doen. Maar dus dat; we staan achter onze keuze en zitten nu midden in een verhuizing. Heel toevallig kregen wij dit grote huis toegewezen direct nadat ik hoorde dat ik zwanger ben. Heel fijn allemaal alleen wel erg veel. Ook mijn opleiding is net begonnen, ik heb al een mbo diploma in the pocket en wilde nu door aan het hbo. De bedoeling is dat ik hier gewoon mee doorga. </p><p>Ik merk alleen dat mijn paniekaanvallen erg heftig zijn nu. Het komt misschien door de hormonen, dat weet ik niet. Maar daar waar ik ze eerst onder controle had, heb ik dat nu totaal niet meer. Het voelt alsof ik weer opnieuw moet beginnen. Ik ben ook in behandeling bij een psycholoog en heb het afgelopen jaar ook emdr gehad. Dit heeft geholpen, maar het niet weggenomen. Ik moet aankomende week naar de gynaecoloog en die week daarna naar de verloskundige om te zien hoever ik nu precies ben. Ik wil bij de gynaecoloog een verwijzing vragen voor de pop poli, mijn psycholoog wees me hierop en dit klonk me wel fijn in de oortjes :) </p><p>Ik vraag me af of iemand zich hierin herkent en wellicht tips voor me heeft. Ik weet momenteel even niet meer wat ik met mezelf aanmoet.</p><p>Dankjewel voor t lezen. </p>

Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap en wat fijn dat jullie precies het grote huis toegewezen hebben gekregen. Alsof het zo heeft moeten zijn. ?

Wat betreft de herkenbaarheid kan ik me geheel aansluiten. Afgelopen 2 jaar heb ik heel veel paniekaanvallen gehad, omdat ik vrijwel direct nadat ik mijn vriend had leren kennen ruzie kreeg met mijn schoonvader, en we vanwege werk een huis met hen deelden. Doordat ik continu zo dicht op mijn bron van angst zat kan ik wel stellen dat ik echt helemaal gek werd. Ik heb cognitieve gedragstherapie, emdr en relatietherapie gehad maar niks werkte. Uiteindelijk ging het wel aardig met kalmeringspillen, maar toen uiteindelijk de bom gebarsten is ben ik terug naar mijn ouders gegaan en als gevolg daarvan hebben mijn man en ik een eigen huis gezocht een stukje bij hen uit de buurt. Toen ging het eigenlijk beter (nu 3,5 maand geleden) en hadden we onze relatie vrijwel direct weer op de rit en het is een poos heel goed met me gegaan. Ik was gewoon weer helemaal mezelf. Toen werd ik eigenlijk erg snel zwanger (nu 11 weken) en de angstaanvallen zijn in volle heftigheid weer terug gekomen. En niet omdat er nu iets aan de hand is maar door de herinneringen die terug komen. Het zijn echt de hormonen, en weet je wat het ook is, je bent toch niet helemaal fit en daardoor ook wat sneller uit het veld te slaan. Men zegt dat het eerste trimester daar het ergst in is door de snelle stijging van de hormonen de eerste 13 weken. Ik hoop voor jou en voor mij dat het tweede trimester alles beter wordt ?heb er alle vertrouwen in!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Zou het heel erg zijn als je de opleiding even laat voor wat die is en je focust op het aankomende moederschap en allen veranderingen die dit met zich mee brengt?
Misschien moet je niet teveel druk op je zelf leggen? En sta je toe te genieten van dit wondertje en je eigen plekje hierin te vinden ?
Inderdaad in het 2e trimester komt er wat meer stabiliteit maar blijven de hormonen door je lichaam gieren.. misschien als je de focus alleen op jezelf en je kindje kunt richten dat het voor jou wat rustiger is dan dat je ook nog eens na moet denken over toekomst zaken..
Succes en ik wens je een hele mooie periode tegen moet ❤ 
Ps zorg ervoor dat je back up hebt in de vorm van een vriendin ofzo die weet hoe het met je is ook als je bevallen bent want ook dan kan het erg stressvol zijn waarin je aan jezelf kunt twijfelen en in paniek kunt schieten ..een vangnet is dan zeker belangrijk!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb zelf ook paniekaanvallen (gehad). Sinds november 2017 slik ik antidepressiva en dat slik ik nu tijdens de zwangerschap ook. Mentaal voel ik me gelukkig erg goed. Lichamelijk voel ik me zwaar beroerd. Ik loop zelf ook bij de POP-poli. Omdat ik mij mentaal goed voel, is het laagfrequent. Wel echt een aanrader, want ze nemen je serieus, houden je even extra in de hadden en ze bereiden je voor op de bevalling. 
Ik hoop dat je een goede zwangerschap mag hebben en dat je je gehoord gaat voelen bij de POP-poli.

Gefeliciteerd met de zwangerschap! Dapper dat je toch de beslissing hebt gemaakt de zwangerschap door te zetten, en ook dapper dat je naar de POP poli gaat. Logisch dat het veel is: net weten dat je zwanger bent en een nieuw huis! Is je vriend veel van huis? Mijn partner is ex-militair, gelukkig nu eigen bedrijf en geen militair meer. 
Ik heb vroeger veel last gehad van paniek(aanvallen) en depressieve klachten. Op een gegeven moment durfde ik de deur niet meer uit en was boodschappen doen en over straat gaan al een paniek moment voor mij. Ik heb best wat therapieen gehad, maar mijn allerlaatste therapie heb ik het meest van geleerd. Ik ben ontzettend dankbaar voor die therapie, zo ook mijn partner en familie. Wellicht heb je er wat aan. Op deze site: www.agorafobie.be staat een filmpje en reacties van mensen die de therapie ook hebben gevolgd. Je kan je inschrijven voor de nieuwsbrief en daar al tips vandaan halen. 
Dankzij de hormonen van je zwangerschap kan je je wel labieler voelen, maar ik hoop dat je ook veel geluksmomentjes mag ervaren! En als je een paniek moment hebt, deze gaan altijd weer voorbij. Laat het er maar zijn. Fijne zwangerschap gewenst!

Terug
Bovenaan