een borstvoedingsvraagje

Hallo meiden,
Ik heb een vraagje. Ik geef inmiddels bijna 12 weken borstvoeding aan mijn zoontje, maar de laatste tijd (zo ongeveer anderhalve week) doet hij heel moeilijk aan de borst. Hij dronk altijd al wel druk, veel bewegen ondertijd, af en toe een krampje of lekker even poepen tijdens het drinken, maar nu is het wel heel extreem. Hij drinkt met moeite 10 minuten aan één kant, na zo'n 5 minuten begint hij al te kronkelen, benen, hoofd, armen, alles maait in de rondte. Hierdoor floept de tepel uit z'n mond, die hij dan direct weer wil pakken, maar omdat hij zo druk is kan hij hem niet goed nemen. (Als een speelse hond een stuk touw heeft waarmee hij speelt, zo in z'n bek pakken en grommend hard heen en weer schudden, daar lijkt het wel wat op, beetje rare vergelijking, maar weet het niet anders te beschrijven) Als hij hem dan weer heeft, neemt hij één of twee slokjes,  klemt dan zijn kaken op elkaar en begint weer te bewegen (auw auw auw). Na het zo'n tien minuten te hebben volgehouden, ben ik er flauw van en ga hem laten boeren. Hierna verschonen (dan heeft hij altijd dolle pret) en dan de andere borst. Bij die is hij wel iets rustiger, maar ook hier beweegt hij veel, kreunen, grommen, schudden met hoofd en armen.
Bij het cb blijkt elke keer wel dat hij goed groeit, dus ik denk wel dat hij (net) genoeg krijgt, maar toch twijfel ik. Ik heb laatst gekolfd en toen kwam er in totaal uit beide borsten 80 cc. Terwijl Tygo toch wel zo'n 150 tot 170 hoort te drinken.
Help help help, wat is er hier aan de hand? In het begin had ik best lol in borstvoeding geven, maar ik begin er nu toch wel een beetje flauw van te worden, terwijl ik het nog best een maandje of twee vol wil houden...

Groetjes van happyM mv Tygo

Hoi,

Ik ben bang dat ik je niet echt kan helpen. Maar ik herken je verhaal wel heel goed. Hjerre ging op een gegeven moment ook zo moeilijk doen aan de borst. Vooral bij de rechter. Wat ik ook deed, niets hielp eigenlijk en het was ook altijd na 10 minuten zo. Ik begon ook te twijfelen of hij nog wel genoeg binnenkreeg. Hij was al zo'n mager popje en was qua gewicht net op het randje. Tijdens het bezoek aan de cb bleek dat hij eigenlijk niets was aangekomen en dus bleek dat ik niet genoeg voeding voor hem had. Ik moest overstappen op flesvoeding en wanneer hij dan tussendoor tijdens het afbouwen nog wel bv kreeg was hij wel rustig, dan zat er ( voor even ) wel genoeg in.
Ik wilde twee voedingen blijven geven, maar mijn melk liep zo hard terug dat ik inmiddels helemaal afgebouwd heb en zelfs geen stuwing gehad heb.

Ik hoop van harte dat je genoeg voeding heb en dat het probleem
 iets anders is. Je zou hem voor de zekerheid kunnen laten wegen op het cb. Bij mij begonnen de problemen ook zo rond de 12 weken. Inmiddels is Hjerre 19 weken en alweer 3 weken aan flesvoeding.

Veel sterkte !

Groetjes Hanneke

Hoi Mama van Tygo,

Ik had het zelfde probleem met m'n vorige twee kerels. De huisarts zei toen dat ze de eerste 5 min 90% van de melk binnen krijgen. Als dat zo is dan krijgt Tygo dus genoeg binnen. Succes.

Groeten Mo

Ik zou met over de hoeveelheid melk nog niet direct zorgen maken. Een baby kan vaak veel beter en efficienter de melk uit je borst drinken dan jij met de kolf. Ik zou je vraag op het borstvoedingsforum stellen, daar zijn veel mensen die je waarschijnlijk wel goed kunnen helpen. http://www.borstvoedingsforum.nl
Succes!

Hoi,

Het beweeglijke tijdens het voeden herken ik wel.. Na drie maanden raken ze gauwer afgeleid en motorisch actiever, dus ook bij het voeden.  Als het enigszins kan, voed ik mijn zoon liggend op bed.
 Het zou kunnen dat je met kolven minder uit je borst krijgt dan dat de kleine zou drinken. Bij mij komt er bij het kolven bijna niks uit, terwijl ik toch nog voor 75 procent borstvoeding geef momenteel. Dus wat er bij kolven uit komt kan inderdaad minder zijn. Na 3 maanden is heel vaak een moeilijk punt, maar wel de moeite om proberen vol te houden. Bij mij was mijn zoontje in de middaguren vanaf 12 weken  nooit tevreden na de borstvoeding en ook bij het cb hadden ze het vermoeden dat hij smiddags te weinig binnen kreeg ( weinig aangekomen ), dus ben ik smiddags gaan bijvoeden.. dus eerst de borst en dan nog 120 cc fles, en dan savonds en smorgens gewoon de borst. Zo is er voor veel problemen een oplossing.

Groetjes,
Tamara

Marek doet het ook dan drinkt hij 5 min valt dan in slaap en komt na 2 uur weer voor de voeding.Ik las in het oei ik groeiboek dat het ook wel een beetje bij het sprongetje hoort
niet goed willen drinken.Zolang hij goed aankomt zou ik me nog niet zo snel druk maken
ik ga gewoon elke week even wegen dan weet je het ook zeker.
succes

groetjes mira mv marek 12 wk

Terug
Bovenaan