Een dag thuiswerken met een baby van 4 maanden

<p>Hoi,</p><p>Als mijn kindje 4 maanden is moet er helaas weer gewerkt worden. Een dag heb ik geen opvang en is het idee dat ik met haar thuiswerk.</p><p>Mijn baan is flexibel en ik kan de uren verdelen zoals ik het wil, als het werk maar afkomt. Het idee is om te werken als zij slaapt en/of speelt. </p><p>Hebben jullie hier ervaring mee? Ik ben op zoek naar goede tips om mijn kindje in goede zin bezig te houden zonder continu voor de tv te zitten in een wipstoel. Ik dacht zelf aan de wakkertijd verdelen tussen:</p><p>• In de ringsling bij me als ik werk (bij onrust bijv)</p><p>• Box met mobiel en speeltjes</p><p>• Wipstoel met boog (max. 2 uur op een dag) en eventueel baby TV</p><p>• Speelkleed</p><p>Ben benieuwd! </p>

Zeker, mijn vriend werkte altijd op zijn papa dag toen onze oudste baby was. Daarnaast vanaf dat ze 6 maanden was, was de kinderopvang 2 maand gesloten dus sowieso veel thuis gewerkt met baby. 
Ik legde haar veel op een kleedje met speeltjes eromheen of onder zo'n speelkleed met boog en speeltjes. Ze begon met rollen rond de 4 maanden vermaakte zichzelf daar ook wel mee. Ik zette ook weleens een spiegel tegen de box aan en als ze dan op het kleed speelde ging ze heel tijd naar zichzelf lachen, dacht geloof ik dat ze een vriendinnetje had?
Tijdens de slaapjes verrichte ik het meeste werk. Moet zeggen dat onze dochter heel goed zelfstandig speelde dus ook makkelijk praten. Ons jongste zoon van 6 maanden houdt het vaak 30 minuutjes vol en wil dan wel vastgepakt worden. Dan zou ik hem denk ik de wipper naast mij zetten en wat werk proberen te verrichten. 

Hi! Ik moest noodgedwongen thuiswerken met mijn dochtertje (ging om 2020 en het was aansluitend op mijn verlof). Het is niet te doen! Het is of werken, of thuis met de kleine wat mij betreft. Mijn werk is ook flexibel en ik moet het afhebben aan einde van de dag maar het werd nachtwerk

Ligt er heel erg aan hoe goed je kindje zichzelf kan vermaken. Sommigen kunnen een uur op het kleed of de wipstoel zitten zonder een kik te geven. Een ander houdt dat geen 5 minuten vol.

Eerlijk gezegd vind ik het totaal niet ideaal. Je bent er niet 100% voor je werk en niet 100% voor je baby. En hoe ouder je kindje wordt hoe lastiger het wordt is mijn ervaring. Dan gaan ze korter slapen, gaan ze het snappen dat jij met je neus voor een scherm zit en er niet voor ze bent, ze willen naar buiten, met je kletsen, samen spelen. Ik vind het eerlijk gezegd onmogelijk. Maargoed, er zullen gezinnen zijn waarin het prima werkt. Daar moet je zelf achter komen :)

Ik heb het ook een tijdje gedaan. Met de leeftijd van 3 maanden ging het hier prima, maar vanaf 4 maanden en dat er ook oefenhapjes gestart moest worden ging het niet meer. Dat was een combinatie van steeds slechter slapen (ook overdag), tijd die ik kwijt was aan oefenhapjes en wat daarbij kwam kijken, en m'n zoontje kreeg toen ook soms krampjes dus wilde veel rondgelopen worden.
Soms ging het goed. Ik denk dat 3 uur werken op een dag toen realistisch was voor mij. M'n zoontje had ook steeds meer hulp nodig om in slaap te komen, dat hielp niet mee.

Zo te lezen verschilt het nogal per kindje inderdaad. Een vriendin van mij doet het bijv. vrij moeiteloos al bijna 2 jaar... lastig, want dat was eigenlijk de vraag niet ? 
Ik wil het wel proberen, want ik wil haar niet naar een opvang brengen voor haar 1e verjaardag. Ik kan die 8 uur ook uitsmeren over 2 dagen.
Iemand nog meer tips voor vermaak?

Tot een maand of 5 vond ik het wel te doen. Maar daarna was het geen doen. Kwam erop neer dat ik overdag echt niet lekker door kon werken en ik dus uiteindelijk s avonds achter de laptop zat. Voor tijdelijk ok maar zou het niet een jaar lang adviseren.

Ik denk inderdaad dat het aan je kindje ligt, hoe goed hij/zij zichzelf kan vermaken en hoe de slaapmomenten zijn.
TV kijken zou ik overigens echt niet aanraden, heb laatst van een deskundige gehoord dat het zorgt voor onrust en overprikkeling bij die kleintjes, en het lijkt de ontwikkeling juist te vertragen.

Succes! Hoop dat het gaat werken voor je. 

Terug
Bovenaan